Ha elfogult lennék, akkor azt mondám, hogy a 3D-s animációs filmek kora a Toy Storyval kezdődött, majd a trilógiává bővült szériával végződött. Ebben ugyan van elfogultság, de ha jobban belegondolunk, akkor némi igazság is fellelhető. A számítógépes animációs filmek világa nem valami ősi műfaj, mert a Toy Story 1 volt az első efféle technikával elkészült mozifilm, ami csupán 19 évvel ezelőtt látta meg a napvilágot. Ez nem olyan sok idő…
De, mára már igen csak közkedvelt műfaj lett, és szinte havi rendszerességgel jönnek ki különféle minőséget képviselő animációs filmek. A legtöbbjük egy sablonos hulladék, de néhol azért próbálkoznak valami egyedivel. Véleményem szerint egy kiaknázatlan terület, amiben egyrészt nagyon sok pénz van, másrészt rendkívül szórakoztató tud lenni egy jól összerakott mozifilm. Az animációs filmek a 2000-es évek tájékán élték fénykorukat, amikor ugyanis még nem volt tömegcikk az animációs film. Ugyan az elmúlt években is készültek remek filmek, de valahogy az igazi varázs kiveszett belőlük, és csupán JÓ filmek lettek.
No, de azért szedjük össze, hogy melyek a legjobbak (legalábbis szerintem):
10 – Némó nyomában (2003)
Óceán, kaland, halak, és megannyi csodálatos kaland. Ez vár ránk, ha megnézzük a Némó nyomában című animációs filmet, mely annak idején négy Oscar-jelölésből egyet be is húzott, a legfontosabbat. Egy jól összerakott, vicces filmről van szó, aminek a megtekintése után könnyen lehet, hogy befizetünk egy bohóchalra. Andrew Stanton tudta, hogy mitől döglik a légy, és ezt be is bizonyította.
9 – Final Fantasy VII – Advent Children (2005)
Irány Japán, merthogy a Final Fantasy nem amerikai gyártmány, és ennek ellenére lett kimondottan jó. A sikeres konzol-játék nagy népszerűségnek örvend Ázsiában, így nem is csoda, hogy készítettek hozzá egy egész estés animációs filmet. A megteremtett világnak, és a gyönyörű animációnak hála, olyan színvonalat képvisel, ami miatt bátran lehet emlegetni a legjobbakkal. Cloud története mindenképpen megér egy misét.
8 – A LEGO-kaland (2014)
Ami biztos, hogy a legbetegebb animációs film titulust utca hosszal nyerné a Phil Lord és Christopher Miller által kreált Lego-kaland, de összességében csak egy 8. helyre futotta nekik, mégpedig azért, mert néhol leült a film, még ha csak pár percre is. Ettől függetlenül viszont bármikor és bárhol megtekinthető, mert megvan benne mindaz, ami egy jó animációs filmhez kell. KRITIKA
7 – Shrek (2001)
A zöld Ogre története már sok folytatást megélt, de csak az első rész képvisel olyan minőséget, amit be lehet írni egy toplistába. Ebben még csúcsra járatott poénok, eszméletlenül jól eltalált zenék voltak, amikhez persze társultak a zseniális karakterek is. Mestermunka.
6 – WALL-E (2008)
Andrew Santon a 2008 évben egy nagyon komoly animációs filmet készített el nekünk, amiben egy mérhetetlenül nagy társadalomkritika is található. Talán az egyik, ha nem a legkomolyabb alkotás a saját műfajában. A film első felében még beszéd sincs, és a főszereplő egy rozsdás robot, de mégis annyi érzelem jön át a képernyőről, amennyit ritkán tud átadni egy film.
5 – A Hihetetlen család (2004)
Manapság a szuperhősök korát éljük, legalábbis az évente kijövő Marvel, meg most már DC filmek is erről árulkodnak. Ezzel nincs is baj, de ha elvonatkoztatunk az élő szereplőktől, akkor is találhatunk szuperhősöket, mégpedig piros gúnyában. A hihetetlen család tényleg hihetetlen, mert amilyen jól meg vannak írva a karakterek benne, olyan jól muzsikálnak együtt. Egy igazi akcióbomba, rengeteg humorral.
4 – Verdák (2006)
Az autóverseny szerelmeseinek kötelező a Verdák című alkotás, mert tele van versenyzéssel, rivalizálással, gumiégetéssel, és igazi motorhangokkal. Kell ennél több? Nem… na jó, egy ki humor, hogy még jobban szórakozzunk. Másrészről pedig az sem utolsó dolog, ha jó zenéket hallgathatunk, miközben rójuk az utat. A Rascal Flatts tökéletes választás volt erre.
3 – L’ecsó (2007)
Az egyik személyes kedvencem, de ettől függetlenül is az egyik legjobb animációs film, amit valaha elkészítettek. Remy a patkány, és a haverja Linguin a szakács, egy ütős páros, mégpedig azért, mert a való életben a legnagyobb ellenségek. Brad Birdék azonban beengedték a konyhába a patkányt, mi több, patkányokat, és így értek fel a csúcsra.
2 – Egy bogár élete (1998)
A második animációs film, ami meglátta a napvilágot, és ahhoz képest, hogy a kivitelezés még kezdetleges volt, és a story egyszerű, így is ott tud lenni a legjobbak között. Itt még az újdonság hatása volt a nyerő, és valószínűleg a mai kicsik már nem a hangyák történetét fogják a legtöbbször a kezükbe venni, de aki hajlandó megismerkedni a régebbi filmekkel, azoknak ajánlott, ha még nem látták, mert megéri, és mert fantasztikus. KRITIKA
1 – Toy Story 1-2-3 (1995-1999-2010)
Kezdhetném úgy is, hogy az animációs filmek csúcsa, és a filmtörténelem legjobb trilógiáinak egyik darabja, és még csak nem is túloznék. A Toy Storyt nem lehet szétszedni egy filmre, mert ez trilógiaként muzsikál, és így lesz teljes. Együtt kell őket kezelni, csakúgy, mint a Vissza a jövőbe, vagy a Sötét lovag trilógiát. És ez így van rendjén, mert mind a három epizód kimagaslóan jó. Nem is akarok többet írni róla, mert ezt látni kell. KRITIKA1 - KRITIKA2 - KRITIKA3