[Supernatural Movies]

[kritika] Távozások (2008)

2015. május 11. - Fincherista

Hollywood méltán zengheti önnön dicshimnuszát számtalan kasszasikere után, azonban az álomgyár bálványának árnyéka gyakran taszítja feledésbe más nemzetek remekműveit. Kritikámban is egy ilyen sorsra predesztinált filmről fogok írni: az egyetlen japán alkotásról, amely elnyerte az Akadémia legjobb idegen nyelvű filmért járó Oscarját.

rsz_vlcsnap-2015-05-08-19h01m32s83.jpg

A történet szerint Daigo Kobayashi (Masahiro Motoki) egy fiatal, élettel teli és jövőjét tekintve roppant bizakodó csellista, akinek karrierje éles fordulatot vesz, miután a tokiói zenekarát feloszlatják. A váratlan eseményt követően feleségével, Mikával (Ryoko Hirosue) elhatározzák, hogy visszatérnek szülőföldjére, Jamagatába. Főhősünk viszonylag gyorsan talál magának állást. Az újságban meghirdetett munka körüli homály nem szegi kedvét, a képzetlensége végett egyébként sem dúskál a lehetőségekben. A pontos munkakörre csak az állásinterjú során derül fény: feladata eltávozók szertartásainak megszervezésében való segédkezés. Hát igen, bizarr…

Ennek ellenére, vagy talán pont a téma morbiditása okán kapunk egy érzelmekben jócskán bővelkedő alkotást, amely példaértékű realitásérzékkel, valamint a feszültséget oldandó, kellő mennyiségű humorral közelíti meg élet és halál kérdését. Mindezt a más kultúrák számára egyébként is különleges és megfoghatatlan japános könnyedséggel.

Hogyan is kivitelezhető egy ilyen koncepció? A kulcs Daigo főnökének, Sasaki úrnak (Tsutomu Yamazaki) a karaktere, aki lényegében véve bármilyen semmitmondó téma hosszas kifejtegetése mellett is képes lenne fenntartani hallgatóságának figyelmét. Tehát lesarkítva és sztereotipizálva, akármelyik keleti vagy távol-keleti harcművészeti film mestereként is megállná a helyét. Mindenesetre a világról alkotott letisztult nézete, hivatásának legmagasabb szintű elsajátítása és annak eszmeisége joggal nyűgözi le mind a főszereplőt, mind pedig minket, nézőket.

A téma remekbe szabott felvezetése mellett a filmben bőven jut idő a mellékszereplők bemutatására és karaktereik elmélyítésére. Szükségszerűnek is éreztem, mivel a történetben nincs klasszikus értelemben vett antagonista (mint ahogyan a való életben sem lehet egyértelműen jó-rossz dimenziókba helyezni az embereket), ezáltal a későbbi drámai fordulatok előidézőinek is őket lehetne megnevezni.

rsz_vlcsnap-2015-05-08-19h03m54s115.jpg

A jó történeti alap önmagában még nem feltétlenül lenne elegendő egy elismerésreméltó alkotáshoz, de a kellően letisztult színészi alakítások, valamint Takita kifinomult rendezése, Hamada gyönyörű képei és Hisaishi szívbemarkoló dallamai egészen kivételes atmoszférát kölcsönöznek az Okuribitonak. Az ázsiai filmek szerelmesei számára kötelező darab, a többieknek pedig egy remek első lépés lehet a japán filmművészet megismeréséhez. 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr337443446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoliber 2015.05.12. 09:55:52

A japánok közül korábban Akira Kuroszava is kapott Oscart: A vihar kapujában és a Ran-Káosz is, ha jól emlékszem. ;-)

Po 2015.05.12. 10:32:50

@zoliber: A Chihiro meg animációs Oscar-t...

zoliber 2015.05.12. 10:33:45

@Po: Tényleg! Méltán. :-)

Po 2015.05.12. 10:37:03

Szerkeszteni meg nem lehet :) az lemaradt, hogy a fentiektől függetlenül az Okuribito nagyon jó film, ehhez képest elég kevéssé ismert itthon. Kösz a posztot, szerintem meg is nézem este.

Fincherista 2015.05.12. 12:01:17

@zoliber: @Po: Természetesen nem egyetlen Oscar-díjas japán film van. Az Okuribito a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában diadalmaskodott, ebben egyedüli a japán alkotások között.
süti beállítások módosítása