[Supernatural Movies]

Amerikai szépség

Felébredni az amerikai álomból

2016. március 18. - hakos05

Az ezredév végéhez közeledve volt valami a levegőben. Az Y2K miatt az emberek között felütötte a fejét egyfajta pánik: sokan valós problémának hitték, hogy a 2-es dátumválasztótól a számítógépek leállása világvégéhez fog vezetni. De még ha el is tekintünk ettől a félelemtől, annyi bizonyos, hogy a 2000-es évbe való átlépésnek megvolt a maga misztikussága. Egy új kezdete valami végét is jelenti. Ilyenkor érdemes megállni és megkérdezni magunktól, kik is vagyunk és merre tartunk. Ahogy az lenni szokott, a művészet erre a közhangulatra is reflektált és az, amit elénk tárt, nem túl pozitív. A dolog pikantériája, hogy ebben az időszakban születtek talán a legjobb, de mindenesetre a legemlékezetesebb filmek. Ebben a cikksorozatban azt fogom bemutatni, hogy az 1990-es évek végi amerikai filmekben hogyan jelenik meg ez a szorongással teljes hangulat. Az összes rész itt lesz elérhető.

Kifejezetten érdekes látni, hogy főleg az évezred utolsó évében mennyire egy srófra járt néhány rendező agya, így az 1999-es esztendőt nyugodtan ki lehetne nevezni az Ébredés évének. A trendek jól láthatók: az egyén meghatározása a választás lehetősége által (mely általában szorongást okoz); valamint felébredni az álomból, amelybe a média és/vagy a szürke hétköznapok ringatták az embert. Nem csoda, hogy a 2000-es díjátadón végül ebből a merítésből került ki legjobb filmként az Amerikai szépség, mely igazolta, az ezen témájú filmek létét, ugyanakkor le is zárta ezt a rövid időszakot.

ab-162.jpg

A főszereplő Lester Burnham (Kevin Spacey zseniális!) noha nem olyan aktívan, mint a Harcosok klubja hőse, de néhány jelenetben narrátorként is megjelenik és már az elején tudatja velünk megfáradt életének tényét, valamint, hogy egy éven belül fűbe harap. Abban a pár hónapban viszont saját kezébe veszi az irányítást és elkezdi úgy élni az életét, ahogy neki a legmegfelelőbbnek tűnik. De mi oka van a változásra? Hiszen övé az amerikai álom: csendes kertvárosi környéken lakik egy pofás házban feleségével és lányával, van állása is egy magazinnál. Csakhogy mindez a felszín, a feleségétől és Janetől elhidegült, a munkahelyen pedig folyton bájvigyort kell magára erőltetnie. A megszokottak szerint ilyenkor jön valami vagy valaki, aki a fásult főszereplőt felébreszti: ami a Harcosok klubjában Tyler, a Mátrixban Morpheus (a mitológiában az álmok istene!) és a Hivatali patkányokban a hipnotizőr (utóbbiról később lesz szó), az az Amerikai szépségben kissé összetett. Lester egyrészt belezúg lánya egyik iskolai fellépése után annak barátnőjébe, Angelába és hamarosan róla kezd fantáziálni. Ez a tény, valamint a film során Burnham által nosztalgikusan felidézett fiatalkori bulik és a felesége fejére szórt szidalmak, melyben a nő régi vadabb énjét emeli ki, könnyen átbillentheti az értelmezést a kapuzárási pánik felé (ld. ezt a videót). De Lester többször utal arra a tényre, hogy ’felébredt’, ami szóban és tettekben is megnyilvánul. A másik szereplő, aki felrázza Lestert, az Ricky Fitts, az újdonsült szomszéd srác lesz, aki mellékesen Burnham lányába szerelmes, másodállású pincér és főállású díler. Ketten egy partyn ismerkednek össze, majd kilépnek a hátsó ajtón, elszívnak egy füvet háttal a falnak, amely szimbolikusan és szó szerint is elválasztja őket a benti képmutató világtól (ld. kép) és miután Ricky felmond, Lester szemében igazi hőssé avanzsálódik és követi a példáját. Fincher biztosítási ügynökéhez hasonlóan nem egyszerűen felmond, megzsarolja főnökét, majd elhúz egy gyorsétterembe dolgozni, mivel elmondása szerint az jár a legkevesebb felelősséggel. Arra viszont nem ad egyértelmű választ a film, hogy az elszívott fű szolgált volna-e indikátorként Lester számára. De ha Ricky az apja miatt nyúlt a drogokhoz (bár ezt a film nem állítja egyértelműen), innen levezethető a dolog: Ricky agresszív apjától a könnyűdrogokba menekül, megkínálja Lestert, aki ’megvilágosodik’, majd otthagyja az állását, boldogan él, míg meg nem hal (pontosabban boldogan hal meg) és effektíve a kör bezárul.

ab-212.jpg

De hogy jön ide a szerelem és a szépség? Gyakorlatilag Lester és Ricky Fitts alakján keresztezik egymást: mint írtam, Lesternek megtetszik lánya barátnője, Angelát viszont (bármennyire is szeretné a lány) Ricky nem képes észrevenni, ő Jane-be, Lester lányába habarodik bele, aki enyhén szólva nem most éli élete legboldogabb periódusait. A szépség tehát, relatív, de ezzel sem én, se a film nem mondott újat. Fitts egyébként érdekes karakter: agresszív és ultrakonzervatív apjának nevelése ellenére is képes meglátni a szépséget a világban (még épp a szentimentalitás határán egyensúlyoz a film mikor egy szél által táncra kelt papírzacskóról készült felvételt mutat Jane-nek), a kérdés már csak az, hogy akkor miért van szüksége tudatmódosító szerekre? Lester tekintetében tulajdonképpen mindegy is, hogy a szerelem, vagy a fű volt-e a felismerés elindítója, hiszen a szerelmes agy működésekor is a droghoz hasonló eufóriát érzünk. Mindkét eshetőség: 1. az életet teljes csak módosult tudatállapotban lehet elviselni, vagy 2. ahhoz, hogy képesek legyünk ezentúl meglátni a szépet tudatmódosító szer szükséges, elég riasztó.

ab-19-cunt.png

Látható, hogy megannyi kérdést fel lehet tenni a film értelmezésével kapcsolatban, és akkor még ki se tértem a kertvárosi élet látszattökéletességet bemutató aspektusára, mely mind Lesterék, mind Rickyék családjában megmutatkozik. A keszekusza történetszálak meglehetősen nehéz értelmezést adnak, de ezzel együtt valahogy mégis így lesz a film komplett egész. Komoly témákat feszeget, melyeket szarkasztikus humor és Kevin Spacey játéka tesz felejthetetlenné. 9,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr688443206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása