A mami - The Mummy / A Múmia (2017)

Duplakritika!

2017. június 08. - Supernatural Movies

Évekkel ezelőtt formálódni látszott egy univerzum a szörny-klasszikusaink összetrombitálásával. Megvolt az új Farkasember sztori, repkedett pár kört Drakula, összeállt Frankeinstein szörnye, de maga az univerzum mégsem. Külön-külön a filmek megbuktak, ezért a Universal Studios leeresztette a mentőcsónakot és szépen kicsekkolt a süllyedő hajóról. De míg egyik lábával épp kiszállni látszott belőle, addig a másikkal már lépett is a következőbe. Ennek az új hajónak a neve: Dark Universe, és a Tom Cruise főszereplésével készült A múmia című első filmjével épp most futott ki a tengerre. Cruisin'-cruisin'.

a_mumia_main.jpg

Duba Dániel meglátásai:

Ha egybe söpörjük a hivatalos keretek között napvilágot látott Múmia filmek sokaságát, rögtön észrevesszük, hogy "A Múmia" cím alatt ez már a negyedik alkotás, ami elkészült. Ha jól figyelünk, az is feltűnhet, hogy ámbár úgy hihetjük, a női múmia szerepeltetése csupán annak köszönhető, hogy a mű így szépen belesimul a mai kor trendjeinek illesztéseibe, ez korántsem igaz, hiszen '71-ben már készült film ilyen felállásban. Az sem fér fel az újdonságok listájára, hogy itt most egy egész univerzum van születőben, hiszen ez történik a mozikban nap, mint nap, és ha összeadjuk az elmúlt pár év termését a filmes univerzumok terén, akkor azok lassan egy bazi nagy tejútrendszerré állnak össze. Mégis miben tud újat mutatni a Universal és vele a szörny(ecskék)-univerzum vol.1, azaz A múmia? Hát, minőségben biztos nem.

És, hogy gyorsan letudjuk ezt a nagy univerzumozást, annyit fűznék még hozzá a dologhoz, hogy sosem volt még ilyen erőltetett és túlvezérelt ez az univerzumépítésnek csúfolt új irányzat, aminek tanúi vagyunk az elmúlt időszakban Hollywoodban, mint ebben a filmben. Ezt olyannyira súlyozottnak éreztem A múmia alatt, hogy nem is nagyon lehet ezt a művet egy saját maga lábain, stabilan megálló filmként értelmezni, és nem is érdemes. Már csak azért sem, mert a lassan száz éves múltra visszatekintő Múmia-filmek egzotikus egyiptomi fűszereiből a készítők csak épphogy egy csipettel szórtak a vászonra. Ezek nem jelennek meg a látványvilágban, nem jelennek meg a zenei motívumokban, de még a történetben is csak alig. Mit kapunk így? Egy végül is látványosnak mondható, családbarát blockbustert, ami a horror vonalat csak előre megjósolható pillanatokban elszórt jump scarekkel férceli bele a filmbe. A stáblista mindenre választ ad, de akkor már késő. David Koepp, aki a negyedik Indiana Jones forgatókönyvében csak karikatúrákat írt. Alex Kurtzman rendező, aki eddig csak producerkedett. Tyler Bates zeneszerző, akit tisztes iparosnak is csak vonakodva neveznék, de ne mutogassunk ujjal, ez ízig-vérig csapatmunka volt.

a_mumia_1.jpg

A mozi egyébként egész korrekt képeket fest, mégis a legütősebb látványelemek Sofia Boutella és Annabelle Wallis. Tom Cruise nem túl határozott színre lépésével akár egy izgalmas threesome is lehetett volna a dologból, de a karakterek csak kiszáradt porhüvelyek. Russell Crow lett volna itt az érdekes figura, mint Dr. Jekyll – akiből egy erőtlen pillanatban előlép Mr. Hyde is – de izgalmunk nyomban elillan, amint kiderül, hogy az csak Jackson Healy volt a Rendes fickókból. Szóval látványosnak látványos A múmia – már amennyire a szűk terek engedik a kibontakozást –, csak éppen nem ott játszódik, ahol kéne. Mert Londont már ezerszer láttuk hatalmas CGI orkán közepette megsemmisülni, de aki erre a filmre vált jegyet, az inkább a piramisokra kíváncsi, a sivatagi por kell neki, a katakombák és persze Egyiptom.

A '99-es Brendan Fraser film nálam a szimpatikus blockbusterek trónján ül bemutatása óta, és örök szereplője a "top10 filmzenei album" listámnak, ahova igazán nehéz bekerülni. A Jerry Goldsmith komponálta zenében egyszerre van ott a végtelen kaland, a romantika, az egzotikum, a horror, és ha felcsendül, legszívesebben azonnal felpattannál egy tevére, hogy egymagad vedd be a Holtak Városát és hágd meg a fáraó egy szem lányát. Ellenben Tyler Bates minden karaktertől megfosztott háttérzöreje csupán egy múló fejfájás, a legjobb dolog, amit tehetsz, hogy bekapsz egy Advilt és várod, hogy vége legyen.

A halála előtti egyik utolsó interjújában Goldsmith-t megkérdezték, hogyan érdemes hallgatni a szerzeményeit, mire ő csak ennyit mondott: hangosan. És tulajdonképpen a maestro ezen egyszavas replikája remekül összefoglalja a húsz évvel ezelőtti, és a mai nagy költségvetésű látványfilmek közötti különbséget. Anno a filmesek az elkészült alkotásba beletolták a sztorit, a karaktereket, a romantikát, a kalandot, tőlünk meg csak annyit kértek, toljuk fel a potmétert és dőljünk hátra. Az idei A múmia felvázolta az új irányt: nem kellenek karakterek, nem kell önmagában is értelmezhető sztori, nem kell kidolgozott szerelmi szál, se nagybetűs kaland, nem kellenek nagy tétek, amiért izgulni lehet. A lényeg, hogy jó hangos legyen. Én viszont arra jöttem rá, hogy öreg vagyok már ehhez a szarhoz. 4/10

Az eredeti széria:

  • 1932 - The Mummy (Boris Karloffal a főszerepben)
  • 1940 - The Mummy's Hand
  • 1942 - The Mummy's Tomb
  • 1944 - The Mummy's Ghost

Egy különálló fél-paródia:

  • 1955 - Abbott and Costello Meet the Mummy

A Hammers Film Productions-féle horror széria:

  • 1959 - The Mummy (az első remake, Christopher Lee-vel)
  • 1964 - The Curse of the Mummy's Tomb
  • 1967 - The Mummy's Shroud
  • 1971 - Blood from the Mummy's Tomb (Az első női múmiával)

A Stephen Sommers-féle reboot:

  • 1999 - The Mummy (Hell yeah! Stephen Sommers és Brendan Fraser)
  • 2001 - The Mummy Returns
  • 2008 - The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor (Hell no! Jet Li, mint múmia)

A Universal-féle Dark Universe első darabja:

  • 2017 - The Mummy

Creativ3Form véleményezése:

The monsters are coming

Finoman fogalmazok amikor azt mondom, hogy annó az előzetesek nem nyűgöztek le. Egy 3, de maximum 4 pontos, „édes istenem, legyen már vége” filmre számítottam. Ám a meglepetésnek volt ereje, igaz nem akkora, hogy egy szintre emeljem a régi, Brendan Frase féle Múmia filmek első két részével. Sőt, Isten igazából nem is nevezném ezt Múmia filmnek, hanem inkább egy szörnyes filmnek, aminek első felvonásában rögtön a Múmia kártyát játszották ki. Ha a készítők ugyanis tartják magukat az előzetes tervekhez, akkor még több ilyen film érkezik majd a közel jövőben, ugyanis egy hatalmas, szörnyes univerzumot akarnak kiépíteni, amiben visszatérnek a klasszikusok. Így az elkövetkezendő pár évben lesz új Dracula, Frankeinstein, The Invisible Man stb. stb. Ennek fényében ezt én nem is tartom remakenak, hiába vannak hasonló megoldások a receptben.

A fő problémám, hogy a film nem tudja eldönteni, milyen stílust, milyen műfajt képviseljen. Indul egy tisztességes akciófilmnek...ezután átmegy egy sablon ijesztgetésekkel vegyített horrorba...hogy aztán csapongjon egyet a szörnyes filmekre jellemző túlzásokkal, amit helyenként szerintem kicsit túl is toltak. Ezen az se segített, hogy próbálta néha komolyan venni magát, és ez nem állt jól neki tekintve, hogy néha egy feszültebb pillanatban is elkezdett poénkodni meg bohóckodni. Jó lett volna egy stílus, egy irány mellett letenni a készítőknek a voksukat, mert így az összkép nem lett egységes. Ugyan ez igaz a karakterekre is. Egyikük sincs igaztán kidolgozva még úgy se, hogy ez csak az első felvonása a szörnyes univerzumnak. A Múmia csaj motivációja faék egyszerűségű és gyorsan lezavart, ráadásul újfent sikerült elérniük, hogy az ember ne tudjon szurkolni neki. Emlékezzünk csak vissza, hogy annak idején Imhotepnek csupán annyi volt a bűne, hogy szerelmes lett. Nem a hatalomra vágyott, nem a világot akarta leigázni, szimplán együtt akart lenni a nővel, akit szeretett. Emiatt pedig szimpatikussá vált a néző számára, és titkon mindenki azt kívánta (tudom, hogy te is), hogy sikerüljön neki. Ez itt most nincs meg.

a_mumia_2.jpg

Sajna a másik oldal sincs jobb helyzetben. Mind Tom Cruise, mind Annabelle Wallis karaktere vékony jégen táncol, sőt. Az ő kettőjük kapcsolatáról végig az volt az érzésem, mintha ez már egy folytatás lenne, és őket az előző részben mutatták volna be igazán, és amit itt kapunk belőlük, az csupán egy utójátéka a kapcsolatuknak és annak, hogy kik is ők valójában. Persze mindkettővel kapcsolatban meg van mondva, hogy ki kicsoda, mi a motivációja és mi közük egymáshoz, de mivel úgymond belecsöppenünk a közepébe az életüknek, így nem túl hiteles a párosuk. Nem látjuk bennük azt a csibészséget, azt a szenvedélyt, azt a kémiát és tüzet, amit a Brendon Fraser/Rachel Weisz párosban láttunk. Maga a film cselekményének tempója viszont kellemes. Hiába lassít be néha, mindig a jó tempóban pörög fel újra, egyik történés követi a másikat, és kijelenthető, hogy ilyen téren nem spóroltak semmin. Egy-két olyan jelenet volt csak, ahol kilógott a lóláb a CGI tekintetében, de összességében rendbe volt a látvány, plusz hiába nem volt annyira jól kidolgozva az egész, még is volt egy jóféle, kellemes hangulata és atmoszférája.

Összességében tehát kijelenthető, hogy vannak jó pillanatai, helyenként látványos és kellemes akciókat vonultat fel, de nincs meg benne a tűz és az a szenvedély, ami naggyá tehetné. Bizonyos esetekben a humora is működik, de sajnálatos módon van jó pár kellemetlen (Russel Crowe egyes jelenetei) és totál felesleges (Tom Cruise karakterének haverja) eleme, amikhez hozzájön a már említett, „nem tudom eldönteni, milyen stílust is képviselek” problémája. Tipikusan az az alkotás, amit ha megnézel, jól fogsz ugyan szórakozni, de másnapra már el is felejted, és legközelebb majd csak akkor jut az eszedbe, ha pár év múlva a TV műsorokat böngészvén látod, hogy épp ezt adja az egyik csatorna. Viszont akkor tuti, hogy újra megnézed majd. 5/10

A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket Facebookon vagy Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

http://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr5912575749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2017.06.08. 17:58:58

Karloff forog a sírjában, Brendan Fraser pedig ezek szerint továbbra is büszke magára, hogy az övé a legjobb Múmia film.

Meglátjuk... Cruise miatt én azért még mindig bizakodok, báááááár... :\

Dzsontra Volta 2017.06.09. 19:27:08

Várom a következő részt, "A 8. utas a Múmia a Betmen ellen" című szuperprodukciót

Dzsontra Volta 2017.06.09. 22:12:13

@Duba Dániel: Még várok az "AlienPredator vs. SuperBatman" filmre is :)