Kockamennyország romantikus köntösben – Scott Pilgrim a világ ellen

2018. április 05. - hakos05

Hollywood előszeretettel happolja el azokat az európai rendezőket, akik egyedi látásmódjukkal vérfrissítést jelentenek a stúdiófilmek berkeiben is. Utóbbi tekintetében viszont lehetetlen némi kompromisszumot kötni és sajnos elenyésző azoknak a készítőknek a száma, akik a tengerentúlon is meg tudták őrizni egyediségüket. A 2010-es Scott Pilgrimet látva azonban kétség sem fér ahhoz, hogy a rendező szabad kezet kapott, melynek köszönhetően a film még mai szemmel nézve is üdítőleg hat. Azért tűnhet ennyire frissnek, mert nem teremtett trendet. Nehéz is lenne követni, tekintve hogy az sem egyértelmű, hogy hova is sorolható a film. Edgar Wright munkásságától egyébként sem áll távol a többműfajiság: a Haláli hullák hajnala a zombihorrorokat fordította át vígjátékba, a Vaskabátok a zsarufilmekből csinált viccet, a Világvége pedig sci-fi elemekkel dúsított komédia lett. A Scott Pilgrim a világ ellent már nem ilyen könnyű felcímkézni, noha maga a történet egyáltalán nem bonyolult, de nem is hétköznapi.

scott_pilgrim_two_2010_a_l.jpg

Megtudjuk, hogy a huszonkét éves Scott Pilgrim egy tizenhét éves lánnyal randizik. A tényt, a barátai is furcsállják és láthatóan a fiú sem igazán érzi felszabadultan magát Knives társaságában. Elejtett utalásokból derül ki, hogy arra használja a lányt, hogy segítsen lezárni a több mint egy éve véget ért kapcsolatát. Scott álmában meglát egy görkoris lányt, akit hamarosan a való életben is megpillant és némi csellel sikerül is randit kérnie tőle. A második találkozásukkor azonban felbukkan Ramona exbarátja és hamarosan kiderül, hogy Scott csak úgy nyerheti el a lány szívét, ha legyőzi annak hét gonosz exét. A küzdelmek alatt valódi verekedéseket kell érteni, melyek ábrázolása egyszerre idézi meg a videojátékokat és a képregényeket: az ütéseket hatalmas hangutánzó feliratok kísérik, a kiütés tényét egy mennyei hang közli, a legyőzött aprópénzre esik szét, a bónuszpontok pedig hatalmas digitális számokkal íródnak ki a levegőben.

scottpilgrimbdcap1_original.jpg

Számos alkotásnál tapasztalható az az érzés, hogy egy éles váltás miatt a befogadót leveti magáról a film. Edgar Wright azonban egész egyszerűen bedobja a nézőt ebbe világba. Kreatív módon már a Universal logója pixelesen jelenik meg és 8-bites zenével hallhatjuk a jól ismert taktusokat, majd egy nyitófelirat tudósít arról, hogy Scott Pilgrim egy középiskolással randizik. Előbbi a videojátékos stílust, míg utóbbi a képregényest erősíti és ez a kettősség a film egészén végighúzódik. A telefoncsörgést egy, a képernyő nagy részét betöltő ’Csörrrrr’ felirat jelzi, de az osztott képernyős megoldással sem fukarkodik a film. Az egyik legkreatívabb része azonban a vágás: szinte észrevétlenül cserélődnek át a jelenetek egymásba, úgy, mintha a szereplők mögötti helyszín változna át, ők azonban vagy egy helyben maradnak, vagy egy másik szereplő jelenik meg valaki helyett. Ezek a technikák nem csak egyszerű stílusgyakorlatok. Ugyan túlhasználtakká válnak az első pár percben, de rendkívül álomszerűvé teszik a filmet, jelezve Scott lelkiállapotát. A kreatív megvalósítás mögött egy olyan szerelmi történet húzódik, amely a függetlenfilmeket juttatja a néző eszébe. A rendező azonban igyekszik kerülni a kliséket. Bár felépítésében megfelel a romantikus vígjátékoknak, egyes jelenetekben rendkívüli érzékkel és humorral rúgja fel a nézői elvárásokat.

scott-pilgrim-531645934_1280x720.jpg

Üdítő az is, hogy Scott Pilgrim alakjában sem a sztereotip geek-kép tükröződik. Bár magán hordozza az ügyetlenséget, előszeretettel jár játékterembe, valamint a Pac-Man játék keletkezéstörténetét veti be az ismerkedéskor, Scottról kiderül az is, hogy több barátnője is volt már, ráadásul egy menő bandában gitározik. Mintha Marty McFly 21. századi geek-kiadását látnánk. De míg a Vissza a jövőbe filmekben a főhős nem volt geek, addig apja, a lányoknál ügyetlen George volt az, aki a sci-fikért rajongott. Hasonló mellékszerep jutott a Scott Pilgrimben Neil karakterének, aki miután bemutatták Knives-nak a bandatagokat és a lány megkérdezte tőle, hogy min játszik, azt feleli, hogy Zeldán és Tetrisen. Ő testesíti meg a filmben az „igazi”, de mindenképpen ezerszer látott geek figurát. Bár ugyanúgy nevetünk Neil karakterén, a különbség a két film főhőse között rejlik. Scott alakja miatt kockának lenni még sosem volt ilyen menő! Michael Cera pedig remekül hozza a gyakran zavarban lévő, de ha kell, akkor kegyetlenül odacsapó hősszerelmes karaktert. A mellékszereplők között rengeteg függetlenfilmes színészt találunk. Scott testvérét az épp a bemutatás évében Oscar-díjra jelölt Anna Kendrick alakítja, a számos humorforrást biztosító meleg szobatársat Kieran Culkin, de feltűnik Mae Whitman, Brie Larson, Aubrey Plaza, valamint Wes Anderson egyik legfoglalkoztatottabb színésze, Jason Schwartzman is. Mary Elizabeth Winstead játssza Scott vágyálmát, Ramonát, akiről nem sokat tudunk meg azon kívül, hogy hét kapcsolata volt és épp a múltja elől menekülve érkezett meg Torontóba. Sok mindent megindokol a film Scott karakterével kapcsolatban, például, hogy miért menekül bele egy kapcsolatba, de azt meglehetős homály fedi, hogy miért lesz szerelmes első látásra a színesre festett hajú görkoris futárba. Knives-szal, ha máskor nem is, legalább a játékteremben játszva jól működnek együtt, Ramonával azonban még ennyi közös sincs bennük.

scott-pilgrim-vs-the-world-still-05_758_426_81_s_c1.jpg

Amihez Edgar Wright ért, az a filmnyelv rendkívül kreatív használata. Az elsősorban képi- és nyelvi humorral, valamint némi helyzetkomikummal operáló alkotás követése meglehetős odafigyelést igényel. Valami mindig zajlik a vásznon, melyből sokat csak később, többszöri nézés után vesz észre a néző: ilyenek például az előreutalások, vagy a képen elhelyezett X alakzatok, melyek a gonosz exekre utalnak. A dinamikus megoldások és a gyors tempó miatt előbb-utóbb fárasztóvá váló film egy húsz perccel rövidebb játékidővel is megelégedhetett volna és a forgatókönyv sem indokolta a közel két órahosszát. Utóbbi kidolgozatlansága a film tanulságának levonásakor is tetten érhető: nem lehet egyértelműen eldönteni, mi is volt a tényleges mondanivaló a „ha nagyon akarsz valamit, küzdj meg érte” jelmondaton kívül. A vizualitás tehát ezúttal is a történet rovására ment, mely talán a nézői elvárások felrúgásának is köszönhető. Ezen játék közben viszont a film a történetét tekintve se romantikus komédia, se coming-of-age sztori nem lett.

Összességében Edgar Wright alkotása elsősorban az Y-generációnak szól. Annak a nemzedéknek, akik még játszottak a szüleik régi számítógépén, vagy dobtak be aprópénzt játéktermi gépekbe. Ugyanakkor azok is megtalálhatják benne számításukat, akik a képregényes világ miatt ülnek le elé. Talán elenyészőbbek lesznek azok, akik a mögöttes tartalmát próbálják lefejteni a filmről, hiszen egyrészt nem is lesz könnyű dolguk, másrészt lehet, hogy nincs is lényegi mondanivaló és egyszerűen csak egy laza és szórakoztató kikapcsolódás. Annak viszont tökéletes. 9/10

A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

http://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr5913812616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PixelDrake · http://ludens.blog.hu 2018.04.06. 12:54:35

Örülök, hogy a Ready Player One miatt újra előkerült a Scott Pilgrim, ami még mindig az egyik kedvenc filmem. Ahogy a RP1 esetében, érdemes itt is elolvasni a könyvet (képregényt) és együtt élvezni a kettőt, hogy teljesen átjöjjön a mondanivaló és az atmoszféra.