Ha azt mondom, hogy 12 majom, akkor sokan tudják, hogy miről beszélek, viszont, ha azt mondom, hogy A kilátóterasz, akkor már kevesen emelnék fel a fejüket. Holott a nagysikerű sci-fi film, a francia elődjét dolgozta fel, és ennek köszönhetően vált a 90-es évek egyik legmeghatározóbb filmjévé. No, de mégis mit érdemes tudni az 1962-es rövidfilmről…
A filmet Chris Marker rendezte a francia új hullám virágzó időszakában. Egy remekbe szabott avantgárd alkotásról van szó, melyhez fantasztikus forgatókönyvet írtak; A III. világháború következményeként egész Párizs lakhatatlanná válik, és a néhány túlélő a Palais de Chaillot galéria alá kényszerül. A lent lévő tudósok kifejlesztették az időutazást, annak reményében, hogy vissza tudják majd állítani a háború előtti időszakot. Az alany, akit kiválasztottak a kísérletre egy rab volt, aki sikeresen véghez is vitte a feladatát. A tudósok a kísérlet sikerességét látva úgy döntöttek, hogy megpróbálják a jövőbe is elküldeni a férfit. Meg is történt, de a visszatérése után a rabot halálraítélték…
Marker nem egy közönséges filmet készített el, hanem egy fotóregényt, amit zene és egy narrátor beszéde kísér végig. Egyetlen egy mozgóképet sem láthatunk a fél órás játékidő alatt, de pont ez miatt lett egyedi, mert képes volt szakítani a hagyományokkal és az addig megszokott formai elemekkel.
Marker profi munkát végzett, mint ahogy tette Terry Gilliam is, amikor úgy döntött, hogy feldolgozza az alkotást.