[Supernatural Movies]

[kritika] Augusztus Oklahomában (2013)

2014. február 02. - theivan

A Weston-család feje, az író és alkoholista Beverly (Sam Shepard), egy nap váratlanul eltűnik, magára hagyva ezzel a teljesen életképtelen nejét, a gyógyszerfüggő Violet-et (Meryl Streep). A szomorú apropójú krízis pedig összerántja az egész családot, gyerekestül (pl. Julia Roberts), mindenestül. A feszültség egyre fokozódik, mígnem a konfliktusok és ellentétek felütik fejüket a halotti tor során.

MV5BMjEwOTU3NTkxMV5BMl5BanBnXkFtZTgwOTE4NjQ3MDE@._V1_SX640_SY720_.jpg

Tracey Letts színjáték- és filmes író néhány hete rendkívül meglepett engem a Killer Joe-val. Ennek oka nem (csak) Matthew McConaughey pazar alakítása volt egy – egyébként – rendkívül röhejes szerepben, hanem a vége (is). Nem taglalnám részletesen annak, aki még nem látta, de ha most valaki bevállalja a valamivel közönségbarátabb Augusztus Oklahomában-t, akkor körülbelül értheti, hogy az elsőnek említett felnőttfilm milyen fináléval apellál: jól jellemezhető a „káosz” kifejezéssel, a szó valódi értelmében.

Nincs értelme tagadni, Meryl Streep szabályosan zseniális ebben a filmben. Szerintem nagyon jól állnak neki a nem történelmi és nem kosztümös szerepek, amilyen karaktert pedig ebben a filmben kapott, az egy „Akadémia kedvence”-színésznek jutalomjáték és izgalmas kihívás is egyben. Néha már túl kellemetlen is nézni egy ennyire összeomlott sorsú, reménytelen anyát. Ugyanúgy lubickolhat a többi női színész is: a film nagyon erősen épít a női problémákra, legyen az akármilyen. Nyilván a tragikusabb történetek érdekesek számunkra, abból pedig kapunk rendesen, mégpedig meglepően mélyen kidolgozva.

Azonban a film majdnem elhasalt mindezek prezentálásában: az első nekifutásra álomként ható férfi színészgárda (Ewan McGregor, Chris Cooper, Benedict Cumberbatch) csapnivalóan üres és felszínes írást kapott maga mögé, Tényleg, én értem, hogy ez egy csajdráma, de a fiúkat valamiért úgy állítja be, mintha a rájuk jutott, kisebb kaliberű problémákat totális életképtelenségük okán képtelenek lennének megoldani. Ebből az írói malőrből pedig sok-sok visszafogott színészi játék fakad. Ott vannak pedig a feszült helyzetek a filmbéli párok között, azonban túlságosan valóságtalanul hasalnak el ebben a férfiak.

Ez talán azért tűnhet fel, mert az utóbbi évek valami elképesztően erős férfi színészeket termeltek ki, és a nők sokkal nehezebben juthattak mélyebb drámai kidolgozásra. Ezért hiánypótló alkotás a film – meg azért is, mert a káoszt tényleg őrült és kellően kompromittáló helyzetekben prezentálja -, ugyanakkor mégis átesett a ló túloldalára. Nem biztos, hogy hiányzott volna az egyensúly, de egy ilyen valóságos és tragikus dráma megérdemelt volna valami realisztikusabb ábrázolást.

augustosagecounty.jpg

Akik láttak már egyet is Tracey Letts írásai közül, azoknak nyugodt szívvel ajánlom. Másoknak viszont csak kellő fenntartásokkal, mert a film csakis a forgatókönyvre és a színészi alakításokra támaszkodik, más figyelemre méltó aspektusa nincsen, vagy csak nehezen felfedhető. Ha esetleg ez még elárul valamit, én egy negyvenes-ötvenes nőkkel teli moziteremben néztem. 6,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr725792885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.02. 13:43:39

"egy ilyen valóságos és tragikus dráma megérdemelt volna valami realisztikusabb ábrázolást"
Szvsz éppen ennek ellenkezőjéről szólna a groteszk, ami erre a filmre és a Killer Joe-ra is jellemző volt. (Na meg Örkényre és még jó néhány alkotóra a történelem során.)
süti beállítások módosítása