[kritika] Oscar (1991)

Az ígéret szép szó...bár néha annyi is elég, ha megpróbáljuk betartani.

2015. augusztus 22. - kultúrfaló

„Máma nagyon hullámzanak az érzelmek.”

Amerika a szesztilalom idején. Angelo „Franco” Provolone apja halálos ágyánál azt a felelőtlen ígéretet teszi, hogy jó útra tér. Erre pedig nagyszerű alkalma nyílik, amikor lehetősége lesz betársulni tőkésként egy bankba. Azonban a nyugisnak induló nap teljesen kifordul magából pár nőszemélynek, a szerelmes könyvelőjének, a nem az eszükről híres alkalmazottjainak, egy beszédtanárnak, az öltöny készítőinek és egy-két fekete táskának köszönhetően. Ha mindez még nem lenne elég, akkor a rendőrség is felfigyelt arra, hogy milyen csend van körülötte, és úgy gondolják, hogy biztos készül valamire. A gengszterek világában pedig a túl nagy csend kelti fel a figyelmet.

s2.JPG

Amikor kiderült, hogy gengszter hetet tartunk, és mindenki egy maga választotta filmről írhat a témában, rövid gondolkodás után Aki legyőzte Al Caponét helyett ezt az 1991-es alkotást választottam. Emlékszem, egy sárga Kodak VHS-en volt meg nekünk. A kollégiumi éveim alatt volt olyan időszak, amikor egy héten keresztül minden nap megnéztem, egyszerűen nem tudtam megunni. Még mindig tudok idézni belőle.

A színészek többségében általában él a vágy, hogy több műfajban is kipróbálják magukat. Stallone az Oscaron kívül még az Állj, vagy lő a mamám! 1992-es akcióvígjátékkal próbálkozott, de sajnos mindkettő elhasalt a mozi pénztárakban. Az utóbbi film annyira rossz fogadtatásban részesült, hogy 3 Arany Málna-díjat is kapott, Stallone pedig a legrosszabb filmjének tartja. Így végül visszatért a már jól bevált műfajhoz.

Az Oscarban Sly valósággal lubickol a változni akaró gengszterfőnök bőrében. A sok akciófilm után jól áll neki ez az igazán testhez álló szerep. Tekintélyparancsoló figura, akinek egy-egy kézmozdulatából elhisszük, mennyire veszélyes lehetett régen, amikor még fegyvere is volt. Mindig sikerül türtőztetnie magát, pedig sokszor egy hajszál választja el attól, hogy felrobbanjon vagy kárt tegyen valakiben. Az események előrehaladtával egyre többször szembesül a ténnyel, hogy minden próbálkozása ellenére is lehet, hogy meg kell szegnie az apjának adott szavát.

s1.png

John Landis (Blues Brothers, Szerepcsere, Kémek, mint mi, A három amígó, Amerikába jöttem) rendezőnek a '90-es évek húzónevei közül többek között olyan színészeket sikerült megnyernie a mellékszerepekre, mint Ornella Mutti, Chazz Palminteri, Tim Curry, Linda Gray vagy Kirk Douglas. A film egy francia színdarab újragondolása. A franciák 1967-ben Luis de Funes főszereplésével elkészítették a saját verziójukat, amelynek egy üzletember a főhőse, a problémák viszont szinte ugyanazok.

„Hagyd már abba a válogatást, mert ő már a harmadik vőlegényed ma délelőtt, és még nincs fél 12.”

Az események fő mozgatórugója a szerelem. Emiatt nagyon sok szereplő keveredik bajba, illetve olyan is akad, aki nem is akart a részese lenni az egésznek, de Franco nagyon meggyőző tud lenni. Számos önkéntes Cupido alakítja a szerelmesek útját, ki-ki a saját érdekeinek megfelelően. Egyes szereplők számára a Provolone ház egyre inkább fullasztó légkörűvé válik, és leghőbb vágyuk lesz, hogy kijuthassanak. A film nagyon ügyesen használja a helyzetkomikumokat, jól építi be dr. Pool, a beszédtanár nyelvtani megjegyzéseit is, sokszor kabaréra emlékeztet, számos mondata pedig hamar szállóigévé vált.

„Hadd maradjak főnök, ha kimegyek, elveszítem a fonalat…”

Az eredeti történet színdarab volta miatt itt is egy helyszínen, a Provolone házban játszódnak az események. A film végig feszes marad, nincs benne üresjárat. Franco egy szusszanásnyi időt sem kap a gondolatai rendbetételére, végig figyelnie és résen kell lennie, hogy hamar kitalálja, mi legyen a következő lépés. Nagyon ügyesen oldja meg a legváratlanabb problémákat is, bár ez sokszor szinte lehetetlennek tűnik. Végig szurkolunk neki, hogy tartani tudja a szavát, bár a mi számunkra is sokszor úgy tűnik, hogy már nincs tovább.

Sok vicces helyzetből építkezik a történet, nagyon ötletes például az, hogy a gengszterek végzik a ház körüli munkákat: teljesen magától értetődőnek veszik, hogy ők dagasztják a kenyeret, pitét sütnek, dinnye gömböket készítenek, lazacot füstölnek vagy ezüstöt tisztítanak. A mellékszereplők egytől egyik emlékezetesek, viszont kiemelkednek közülük a Finucci testvérek, Aldo vagy Connie, a mozi történet legérzőbb szívűbb gengsztere. Mindegyikük nagyon szerethető karakter.

A rendező remekül használja a '30-as évekbeli filmek hangulatát. A ruhák, a díszlet mind hozzájárul ahhoz, hogy visszacsöppenjünk a korba. Még korabeli autókat is használnak, amik igen impozánsak és jó megcsodálni őket. A ’90-es években a gengszterfilmek virágkorukat élték, elsősorban a Casinonak, a Nagymenőknek vagy a Ponyvaregénynek köszönhetően.

s3.JPG

Az Oscar sajnos a remek sztori, és a neves színészek ellenére megbukott, viszont később kultuszfilm lett, nem érdemtelenül. Nem említhető egy lapon a nagy gengszterfilmekkel, de a maga nemében ez is egy remek kis film. Ha szeretnénk egy jót szórakozni, nem állnak távol tőlünk a kicsit fárasztóbb angol humorra hajazó beszólások és párbeszédek, illetve szeretjük a kosztümös filmeket, akkor az Oscart mindenképpen érdemes megnéznünk. 10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr817724728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.08.22. 20:09:40

Láttam ezt. Imádtam. Láttam a színházi darabot is Pécsen. Azt is imádtam. De a Louis de Funès verzió még mindig kimaradt. Úgy érzem azt is illene már lassan pótolni.

Éhes ló 2015.08.22. 21:19:16

Láttam, imádtam, megint megnéztem és imádtam még mindig.
A család is, kivétel nélkül.
Megunhatatlan, mint Bud Spencer és Tence Hill.
Köszi a postért, jó tudni, hogy nem vagyunk egyedül ezzel....

Nyílméregbéka 2015.08.23. 14:03:50

Egyike a keveseknek, amit bármikor, bárhol, akárhányszor szívesen újranézek :D

Fülesmaci 2015.08.23. 16:30:57

" tudtam én ....cask nem sejtettem"

tnsnames.ora 2015.08.23. 18:38:33

Nagyszerű poszt egy remek filmről.
Hogy tudott megbukni máig nem értem.
Felejthetetlen a lefegyverzés a lányszobában, vagy az ébresztéses reggeli.
Vajh Stallone mennyire jó érzéssel emlékszik vissza erre a "bukott" filmjére?

bela2255 2015.08.23. 22:40:12

Luis de Funes vitte filmre 1967-ben és akkor megbukott.

www.imdb.com/title/tt0062083/

A Stallone féle verzió ezerszer jobb.

Luighi 2015.08.24. 08:14:27

@pingwin: Köszönjük EMESE!

Pedig tényleg faxa, nagyon is!(Aki utoljára nevet, nem értette meg a viccet!)

scsaba1 2015.08.24. 08:28:49

@Éhes ló:

Ugyanezt akartam írni... :) Mindignézős, ugyanazokon a poénokon 15x is térdcsapkodva röhögős. Finucci ül...

Cormorant 2015.08.24. 08:31:22

Ez "A" vígjáték! Véget nem érő helyzetkomikumok. Talán a templomi jelenet a végén kicsit slamposra sikerült. Családunk egyik kedvenc filmje, kívülről fújjuk a poénokat:)
Oszkár? A sofőőőőr? :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.08.24. 10:18:09

@Cormorant: ez okés, de ha "sorozat" egy hét alatt 7 gengszterfilm akkor nem nagyon fér ide, nem?

Cormorant 2015.08.24. 10:41:28

@doggfather:
Háromszor elolvastam a hozzászólásod és a sajátomat is.
Valszeg bennem van a hiba, de nem értem, miért válaszoltad azt, amit és mit is akartál kérdezni, ezért szeretnék pontosítást kérni:

TESSÉK?!?!?!

Ha viszont csak kötözködni akarsz, akkor nem feltétlenül várok választ, köszi!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.08.24. 11:11:58

@Cormorant:

supernaturalmovies.blog.hu/2015/08/17/_kritika_volt_egyszer_egy_amerika

Az első posztnál ezt írták:

"Maffiahét a blogon! 7 nap, 7 kritika, 7 szerző és 7 klasszikus."

Nah erre írtam, hogy az oscar nem gengszter(=maffia) film, és nem fér bele az eredeti 7 nap 7 film sorozatba.

Pláne, hogy még klasszikust is írnak, az oscar meg attól messze van azért akármennyire is kedvelt itthon.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.08.24. 11:19:34

@doggfather: Szerintünk belefér. Itthon meg klasszikus, ergo, bőven nevezhetjük annak, hiszen itthon írunk cikket, nem pedig Amerikában.

zoli_ 2015.08.24. 11:20:13

Jó, jó tudtam de nem sejtettem, hogy ennyire jó film :D

Cormorant 2015.08.24. 13:21:12

@doggfather:
Hogy te mikkel foglalkozol és miminden idegesít téged!?!?
Tudod mi az apátia? "Nem tudom és nem is érdekel". Nos az, hogy ez a cikk egy sorozat része, nálam az apátia minősített esete.
A válaszodat viszont köszönöm, legalább értettem, mire kaptam a hozzászólást. A vicc az, hogy én téged csak tárgyilagosan megerősítettelek a véleményedben.
Ne foglalkozz lényegtelen dolgokkal:)
Pííísz, neked is szép napot.

mojoking77 2015.08.24. 13:45:57

@doggfather: 7 nap 7 kritika
Legjobb gengszter/maffia filmek szerintem:
-Volt egyszer egy amerika
-Casino
-Keresztapa 1-2 (na jo 3)
-Godfellas
-Fedoneve Donnie Brasco
-Sebhelyes arcu
- (Gotti, Tegla -(jobban mondva Szigoruan piszkos ugyek), New York bandai, vagy igen, akar az Oscar is, pont, mert annyival masabb, mint a tobbi "klasszikus" gengszter film)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.08.24. 17:12:15

@Cormorant: nem idegesít, csak kifejeztem értetlenségemet. :D

Fincherista 2015.08.24. 21:11:01

@doggfather: Bár szerintem most is megállja a helyét a promó, de ha így tisztább: akkor még úgy tudtam, hogy a The Untouchables kritika lesz a hetedik írás.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.08.24. 21:20:30

@Fincherista: Igen, papíron úgy volt, végül váltottunk. De szerintem bőven belefért.