[kritika] Drive - Gázt! (2011)

2015. augusztus 31. - Fincherista

Az óra indul: “százezer utca van ebben a városban. Nem kell tudnia az útvonalat. Mondjon egy időt és egy helyet, cserébe kap tőlem öt percet. Ha ez idő alatt bármi történik, állok a rendelkezésére. Akármi történik utána, onnantól magára van utalva. Érthető? Rendben. Ezen a számon nem ér el többet” - egyszerű, de minden kétséget kizáró szabályok mentén dolgozik a bűnözők taxisa, azaz a névtelen sofőr (Ryan Gosling), de ahogyan az lenni szokott a filmekben, az ő élete is száznyolcvan fokos fordulatot vesz.

rsz_11.jpg

Megismerkedik a szomszéd lánnyal, Irene-nel (Carrey Mulligan), miközben jó barátja, Shannon (Bryan Carnston) egyre komolyabb terveket szövöget vele kapcsolatban. A sofőrt nem zavarja különösebben, hogy rendre nehezebben megoldható konfliktusok elé állítják, ugyanúgy hallgatag profizmusával éli napjait, mint régebben, szemléli egy család drámáját, de mikor már nincs más lehetősége, akkor előbújik belőle a megfoghatatlan énje, egy igazi vadállat.

Hossein Amini forgatókönyvének, amely egyébként James Sallis könyvének adaptációja, nem szentelnék további sorokat, mert a filmben nem azon van a hangsúly, mi és miért-, hanem hogyan történik. A rendező Nicholas Windig Refn érezhetően tisztában volt az alapanyag eléggé erőteljes sablonosságával, éppen emiatt a siker érdekében - az amerikai producerek által a művészi szabadság ezúttal jól megszabott keretein belül mozogva - tizenkilencre lapot húzott. És nyert.

A dán direktor által megálmodott világ a ‘80-as évek, a GTA: Vice City és a giccs határmezsgyéjén mozog, s olyan hipnotikus erejű színekkel dolgozik hibátlanul, amelyek garantáltan beleégnek a nézők retinájába. Kezdve a filmtörténelem egyik legprecízebben végigvezetett autós üldözését megkoronázó főcímlistával, meg a főhős szinte azonnal kultikussá váló dzsekijével. Mindez nem véletlen, mivel az agyonstilizált látványvilág - Cliff Martinez letaglózóan zseniális zenei gyűjteményével egyetemben - az alkotás kismillió riválisától való kiemelésének egyik legfontosabb alappillére az alakítások mellett.

Goslingnál nem volt, talán nem is lesz soha tökéletesebb választás a szótlan sofőr szerepére. Kisugárzása hibátlanul tükrözi karakterének érzelmeit, hallgatag és minimalista játéka pedig a szöveg nélküli jeleneteket is gondolatok tengerével árasztja el. A főhős érzelemmentes életét nem csoda, hogy Irene borítja fel kerekestül, hiszen a Hollywoodban ekkor még szárnyait bontogató Carey Mulligan gyönyörű, bájos, talán Audrey Tautou Amelie-je óta a legtündéribb jelenség, aki megfordult a vásznon. A történetüket kiegészítő jobbnál-jobb mellékszereplők közül pedig Albert Brooks alakítása volt a legmaradandóbb, bár teljesítményére a Golden Globe-jelölés a szakma talán túlzottan is komoly elismerése volt.

Negatívumként a nem túl veretes sztori mellett kissé furcsa módon a film legerőteljesebb pontját tudnám megemlíteni. Refn filmje olyan, mint egy LSD-vel ébredő Tarantino agymenése, ráadásul ebből a vonalból egy pillanat erejéig sem enged, ami értelemszerűen megoszthatja a nézőit. A kevésbé szerencsés csoport tagjai aligha fognak túllépni a történethez képest elképesztően erőteljes színorgián, valamint a brutális precizitás mentén elborult vérengzéseken. A szerencsésebbek viszont egyedülálló élményben részesülnek majd, amelynek újabb és újabb megtekintése során az eleinte elhanyagolható részletek is egyre nagyobb értelmet nyernek.

rsz_12.jpg

Egyáltalán nem vagyok Refn munkásságának rajongója, ugyanis a nézők számára értelmezhetetlen és látványosan semmitmondó filmek sorát tudhatja magáénak, amelyeket a művésziesség, meg mentora, Jodorowsky neve mögé bújva próbál eladni. A Drive viszont kakukktojás filmográfiájában, egy padlógázzal stilizált és csúcsra járatott stílusgyakorlat, amelynek felejthető történetéből remek stábjával karöltve kihozta a maximumot, egyben megteremtett egy modernkori kultfilmet. 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr607749088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.08.31. 20:39:27

Szerettem volna belekötni az írásba (Na jó, igazából csak, ha lehúztad volna :D), de nem fogok. Számomra olyan szinten tökéletes lett ez az alkotás, hogy az újrázás után sem éreztem azt, hogy "hmm, talán mégsem olyan jó, mint először..." Sőt, csak jobb lett. Egy másfél órás kaland, ami elemi erővel csapott le rám. Gosling itt lett toplistás számomra, Illetve Refn is.

A 80-as évek stílusvilága volt nálam a kulcs. A zene és a többi dolog csak extra adalék volt az összképhez.

Todward 2015.09.01. 14:37:00

Ez egy szar film. Biodroid Gosling másfél órán keresztül néz, és mivel jóképűnek harangozták be, a buta kiscsajoknak nedvesedik tőle a bugyijuk. Az egész film egy vontatott szar. Annyit hájpolták, hogy eldöntöttem, hogy muszáj megnéznem. Harmadjára sikerült, első két alkalommal bealudtam rajta. Pont ugyanaz a recept, mint a túlértékelt Tarantino pocsék filmjeinél: fél óra dögunalom, majd indokolatlan, értelmetlen, túltolt erőszak. Persze annak idején megvették kilóra a kritikusokat, akik teleharsogták a sajtót, hogy milyen fasza film ez. Ne feledjük, hogy manapság egy ilyen produkció költségvetésének a fele a marketing, ami mérvadó bloggerek, kritikusok lekenyerezésére, sajtórendezvényekre (értsd: kritikusok meghívása drága hotelekbe, ingyen zabáltatás, kurvák a hotelszobába, stb.) megy el. A sok, anyja pincéjében élő hülyegyerek persze enélkül is rácuppan, mert erőszak, erőszak, erőszak, túlfokozott, indokolatlan, robbanásszerű erőszak. Egy szinte teljesen erőszakmentes társadalomban élünk, és a fajfejlődésben visszamaradt csökevényeknek jólesik ilyen formában kiélni embertársaink elpusztítására érzett ösztöneiket.

Jack Carter 2015.09.01. 15:08:12

@Todward: Azt se felejtsük el, hogy vannak olyan filmek, amelyek lényege nem a pörgő és/vagy eseménydús, fordulatos stb. sztori, hanem az atmoszféra, a hangulatkeltés. Aki azt hitte, hogy egy újabb Szállítót vagy F&F-t fog látni, és menet közben sem esett le, hogy itt bizony teljesen másról van szó, az biztosan csalódott.

Fincherista 2015.09.01. 15:32:38

@Todward: "Ez egy szar film..." - akinek meg más a véleménye, az hülye/lefizetett kritikus/visszamaradt csökevény. Még szerencse, hogy nem egy teljesen szubjektív témáról (ízlésvilág) van szó...

"Ne feledjük, hogy manapság egy ilyen produkció költségvetésének a fele a marketing, ami mérvadó bloggerek, kritikusok lekenyerezésére, sajtórendezvényekre (értsd: kritikusok meghívása drága hotelekbe, ingyen zabáltatás, kurvák a hotelszobába, stb.) megy el" - tehát a Drive költségvetésének tízszereséből dolgozó Transformers és társainak megjelenésekor éppen foglaltak az örömlányok, vagy akkora összegeket már nem lenne etikus elfogadniuk? Netalán pont arra nem marad a büdzséből?

"Egy szinte teljesen erőszakmentes társadalomban élünk..." - igazából ez a hozzászólás legérdekesebb "ténymegállapítása".

mojoking77 2015.09.01. 16:54:57

@Todward: Szerintem meg nem, es kb 1% van az irasodban, amivel egyet tudok erteni. (a vesszok, pontok itt ott).
De pont ez a szep a filmekben. Megnezi egy ember, es lat benne valamit. Aztan egy masik, es egy teljesen mas vonalat fedez fel. Aztan persze jon a troll, mint minden internetes forumon, aki keptelen ertelmesen kifejezni magat, es normalisan lehuzni a filmet, ha mar nem tetszett neki. De sebaj, ilyen is kell. A filmes forumokrol altalabn ugy ba#$sszuk ki az ilyet, mint macskat szarni, de ez csak azert van, mert ott van egy meghatarozott nivo, ami ala nem megyunk. Igazabol azt komoly megtanulni, hogy kulturalt formaban kuldj el valakit ugy a picsaba, hogy verig sertsd, ha azt akarod. De neked ehez meg evek hosszu gyakorlasa kell. Elnezest, amiert szemelyeskedtem.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.09.01. 17:28:41

@Todward: Viszont, legalább készül a következő Transformers film, szóval örülhetsz. :) Az nem lesz vontatott és lassú, és még Gosling se lesz benne.

vittore 2015.09.01. 21:09:21

@Todward: Általában elfogadom a meggyőző érveléseket, de neked annyira nincs semmi fogalmad arról amit írsz, hogy az már vicces. Nem baj, valóban kell a közönség a Transformersnek is.... :)

Collector 2015.09.01. 21:16:45

Ne felejtsük el hogy todward leírta véleményét és nem a többi hozzászólót fikázta !
Gyönyörűen fényképezett film fantasztikus zenével és sajnos pocsék Goslingal és gyenge forgatókönyvvel ahogy azt tőle nagy átlagban megszokhattuk , pedig nem rossz színész . Vannak a korai filmjei közül nézhetőek de ez szigorúan csak egyszer .

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.09.01. 21:22:47

@Collector: Mondjuk itt játszhatott volna egy Nicholson is, a karakter ugyanúgy egy szótlan valaki lett volna. Gosling tökéletesen hozta az a figurát, amit a film elvárt. Illett is a filmbe.

Fincherista 2015.09.01. 21:24:44

@Collector: Nem a hozzászólókat fikázta, hanem kollektíven hülyézett le mindenkit, aki bármilyen téren hajlamos szimpatizálni erőszakot is ábrázoló alkotással.

Én csak szimplán visszakérdeztem, mire alapozza a feltevéseit, de őszintén szólva megértem, ha valakit jobban zavar egy nem túl visszafogott "piszkálódás". Mert magát a filmet 4-5 szóval letudta, a többi már nem arról szólt...

Pesztericz Roland 2015.09.01. 22:16:00

Számomra megdöbbentő, hogy a "filmszeretők" között milyen szélsőséges érzelmeket vált ki ez a film. Nekem ez a film az abszolút favoritom, nem találok és nem is akarok hibát találni benne, mert számomra ez így kerek. Persze megértem én, ha valakit nem vesz le a lábáról úgy, mint engem. Van ilyen. Nade az, hogy olyan szavakkal dobálózzunk, hogy szar, nézhetetlen, művészi fos számomra érthetetlen. Az már csak hab a tortán, hogy Goslingot szarozzák, akit a fiatal generáció legzseniálisabb színészének tartok. Kérlek valaki írjon még egy színészt aki ezt a szerepet eljátssza Goslingnál hatásosabban ennyi beszéddel. A csávó egy zseni csak mindenki befásultan nyomja a kliséket, hogy bezzeg a Di Caprio, meg a Christian Bale (akik amúgy szintén zsenik. A helyzet az, hogy van élet utánuk is.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.09.02. 06:38:32

Szerintem is Gosling a leggyengébb láncszem a filmban...

Pesztericz Roland 2015.09.02. 08:43:01

@enpera: Al Pacino meg a Sebhelyesarcúban ennyi erővel, nem? :)

játékolajtartályhajókajütajtóhajtogató 2015.09.10. 22:49:56

@Pesztericz Roland: Amit ez a film és Gosling ad hangulatban, ahhoz fel kell nőni. Sokaknak talán még nem sikerült, lehet sosem fog. Minket abszolút sikerült, üdv a klubban. Forrás/Kód megvolt?:)

Pesztericz Roland 2015.09.10. 23:00:23

Megvolt az is és, ha nem is annyira, mint a Drive, de nagyon tetszett.. Gylenhall Gosling mellett a generációjuk másik színészzsenije.

játékolajtartályhajókajütajtóhajtogató 2015.09.11. 15:57:50

@Pesztericz Roland: Ajánlom figyelmedbe Refntől a Bronson című filmet Tom Hardyval. Kénytelen voltam magamra tetováltatni eme karaktert..

Pesztericz Roland 2015.09.12. 18:35:57

@játékolajtartályhajókajütajtóhajtogató: A Drive hatására, Refnről írtam még anno egy esszét a suliba, ezáltal végigmentem a filmográfiáján és azt kell, hogy mondjam A Bronson is rendkívül színvonalasra sikeredett, Hardy alakításáról már nem is beszélve. Annyira elvont vagyok, hogy az Only God Forgives is tetszett :D

Ui.: A tetkót meg tudom érteni, igencsak emlékezetes karakter :D

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.09.13. 19:37:53

@Pesztericz Roland: Persze, hogy tetszett az Only God Forgives, hiszen az egy jó film. :)