Én lenni idegen, jöttem nézni Föld - Érkezés

2016. október 25. - Duba Dániel

Végre megérkeztek! Végre megérkeztek, de úgy, hogy azzal még Fox Mulder is igazán elégedett lehet, mindennek tetejébe nem július negyedike van, mi pedig nem Manhattan kellős közepén vagyunk már megint. Hálásak lehetünk emiatt, de elégedettek korántsem. Na lássuk csak mi van még itt. Denis Villeneuve bemelegít a Blade Runner 2049 előtt.

arrival_2.png

Egy teljesen átlagos napon egyszer csak megjelenik tizenkét áramvonalas, szürke űrhajó, a bolygó látszólag teljesen random tizenkét pontján. A hírcsatornák megállás nélkül okádják magukból a videó felvételeket, a hírolvasók a tőlük elvárható teljesen rezzenéstelen arccal számolnak be az egyértelműen idegen eredetű, gigantikus lebegő tárgyakról. Dr. Louise Banks (Amy Adams), nyelvészprofesszor csak a szokásos szerdai óráját akarja megtartani az egyetemen, de a történések miatt erre már nem kerül sor. Nem telik bele sok idő, és a hadsereg egyik tisztje (Forest Whitaker) kopogtat a háza ajtaján: segítsen kapcsolatot teremteni és megérteni az idegeneket. Ahogy azt a Gömb című filmben már láttuk, ilyen helyzetben a kormány összerántja a szakikat a tudomány különböző területeiről, hogy egy esetleges kapcsolatteremtés aktusára a lehető legmegfontoltabban, a kellő háttérrel alátámasztva kerüljön sor. Ennek szellemében csatlakozik a társasághoz Ian Donelly, elméleti fizikus (Jeremy Renner), és amint megérkeznek a hajó mellett felállított bázisra, már be is öltöztetik és irányba is állítják őket. Ami ekkor tárul a szemük elé, olyat még sosem láttak azelőtt.

Itt pedig elérkeztünk a film legérdekesebb jeleneteihez. A lekerekített kagyló forma hajó ugyanis pontosan tizennyolc óránként megnyit egy bejáratot, az első lépést megtéve, mintegy meghívásként a bolygó lakóinak. A lassú belépés és megérkezés a hajó belsejébe a film legfeszültebb pillanatai, nem véletlenül van a szokásosnál részletesebben és hosszabban bemutatva, ezt követően pedig előlépnek végre a lények is, teljes nyolc lábú valójukban. A film leginkább arra helyezi a fókuszt, hogy hihetően bemutassa a kapcsolatteremtést két teljesen különböző, értelemmel bíró entitás között, és továbbítsa felénk azok egymáshoz szóló, jelentéssel bíró első szavait. Ha a tudósokon múlna, ők évekig csevegnének, sakkoznának, barátkoznának a jövevényekkel, de persze nem úgy a katonaság. Ők inkább arra kíváncsiak, vajon a barátságos E.T. jött el hozzánk, vagy a savas vérű Xenomorph. Gyors eredményeket és még gyorsabb katasztrófa elhárítási terveket várnak, mert az oroszoktól a kínaiakig, már mindenkinek a nagy piros gombon remeg a hüvelykujja. Az idő sürget, a lánya halálának emlékeivel terhelt Dr. Banksnek pedig záros határidőn belül szállítani kell a válaszokat, még mielőtt valamelyik ország egyik gyengébb idegzetű katonai vezetője ki nem adja a tűzparancsot: Kik ők? Honnan jöttek? Miért vannak itt?

arrival_1.png

A kezdetektől le van szűkítve a narratíva a főszereplő nőre, mindent az ő szemszögéből látunk, és ez így is marad a film egésze alatt. Ezzel csak az a baj, hogy így mindent Amy Adams párás szemein keresztül nézünk, az eseményeket pedig időközönként meg-meg szakítja egy bevágás a lányával töltött idő emlékeivel. Shyamalan bizonyos szempontból hasonló eszközöket alkalmazott a Jeleknél, mikor az inváziós filmjének történéseit egy család, vagy inkább a családfő szemén keresztül mutatta be. Ennek van előnye és hátránya is, mert így igaz, hogy közelebb hozhatóak a nézőkhöz az események, cserébe bizonyos szempontból korlátozva érezhetjük magunkat, vonatkozik ez most inkább az Érkezésre, mint a Jelekre.

Ha objektívan, a nézőpontot kitágítva vizsgáljuk a film eseményeit, valójában szinte alig történt itt valami. Vajon az emberiség történelmében hogy maradna meg ez az esemény? Mint egy óriási nagy kérdőjel? Történt itt egyáltalán bármi, vagy a katonaság már megint csak egy csomó pénzt elszórt arcoskodásra és egy helyben pörgésre? Az események valódi hozadékát és eredményeit vajon nem titkosítanák az elkövetkezendő tízezer évre, kizárva így a bolygó 99,99999 százalékát abból ami történt? Spoiler nélkül elég nehéz beszélni a filmről, de természetesen már megint valami huncutság van itt az idővel. Arra a három kérdésre, amiket az előzőekben feltettünk, és feltesz maga a film is - Kik? Honnan? Miért? -, vajon megkaptuk a választ? Nem, nem egészen.

A készítők túlzottan a személyes melodrámára koncentrálva csak egy odakent fél választ prezentáltak ezekre, így sajnos csak az elégedettség látszatát képesek nyújtani a film után, a valós katarzist csak egy gombostű hegyével lehetne megmérni. Maga a válasz egy olyan vékonyka kis tudománytalan valami, ami égbekiáltóan kilóg az eddigi, tudományos alapokra felhúzott történetből. Ted Chiang novellájaként ez talán jobban működhetett. Mindezek ellenére nem lett egy rossz film az Érkezés, habár most egy kicsit jobban izgulok a Blade Runner 2049 miatt. A hangulata egészen különleges, az akciók teljes kizárásával is sikerült fenntartani szinte végig a feszültséget (ámbár egyetlen apró kis robbanást mégiscsak sikerült beletuszkolni a filmbe, gyanítom a stúdió e nélkül nem engedte volna kigördülni a filmet a gyárból), a lassú és következetes építkezése, valamint a néhol igencsak hátborzongató zenei aláfestése szintén dicséretet érdemel. Figyelemre méltó apróság ezen kívül, hogy a forgalmazó eredeti nyelven, magyar felirattal engedi a mozikba a filmet, aminek mindenképpen örülünk.

arrival_3.jpg

Az üzenetet, hogy beszéljünk egymással, hogy ne zárjuk ki a másikat a saját történetünkből, mert az bizony nem csak a miénk, valóban sikerül átadni, de ezt bármelyik mobilszolgáltató reklámfilmje másfél percben már összefoglalta nekünk párszor, csak kevésbé látványosan és sokkal kevesebb befektetéssel, ráadásul még el is kapcsolhatunk közben. Mondjuk ha választani kell, inkább így jöjjenek az idegenek, mint a Függetlenség Napjában, minden esetre ez nem feltétlenül az az érkezés, amire vártam. Persze ha már érkeztetek és itt vagytok, dobjátok le magatokat a kanapéra, kaja a hűtőben, kulcsot meg majd a lábtörlő alá, ha mentek, én inkább kint vagyok, amíg még ilyen jó idő van. 6/10

A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr7411837811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.10.25. 16:40:07

Ez szomorú, ha tényleg csak ennyi a film. Már kezdtem rápörögni.

erkölcsi hulla 2016.10.27. 11:14:03

Kár érte :( Bár a ködös szemű női főszereplő az elején is gyanús volt. Azért még nem temetem.

Duba Dániel · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.10.27. 11:44:24

@erkölcsi hulla: @REMY: A filmet semmiképp nem érdemes temetni. Egyrészt, mert nem megy most nála jobb film a mozikban, másrészt pedig, mert tényleg nem volt rossz film. Egyszerűen csak túl naiv és kicsit butácska. Viszont ha kint van már a mozikban, itt spoileresen is lehet majd róla beszélgetni. Kíváncsi vagyok, hogy látjátok.

Fincherista 2016.11.12. 21:21:01

Hááááát. Nem értek egyet... :D

Kezdve azzal, hogy Villeneuve-ben való hited megrengése kicsit értelmetlen, elvégre az általad kifogásolt sztorit nem ő írta, a rendezése pedig - ahogyan írtad - kifogástalan. Márpedig egy rendezőtől mi mást várhat az ember? Sőt, továbbmegyek, közel az év végi hajrához, jelen állás szerint állítom, hogy az egyik legfőbb esélyese lesz kategóriájának. Ha nem a győztese...

Ugyanis az már önmagáért beszél, hogy hiába van kismillió first contact film, sikerült elérnie, hogy megemelkedjen a pulzusszámon, hevesebben verjen a szívem, amikor közelítettek a Zufókhoz. A látvány dettó hibátlan, a maga már-már arcpirítóan minimalista dizájnjával. Ehhez meg jön A ZENE, egyszerűen fantasztikus hangulata van a filmnek.

Viszont a sztorival volt bajod, amit őszintén szólva nem értek, pontosabban meg próbálom megválaszolni a kérdéseidet.

"Történt itt egyáltalán bármi, vagy a katonaság már megint csak egy csomó pénzt elszórt arcoskodásra és egy helyben pörgésre?" - ezt nem értem, nem kellett volna semmit sem csinálniuk?

"Kik? Honnan? Miért?" - a másodikra valóban nem jön válasz, de kell egyáltalán? SPOILER tulajdonképpen egy űrlényes deus ex machina vezérli a sztorit, ennyi szerintem bőven elég magyarázatnak az első és harmadik kérdésre. SPOILER VÉGE

" Maga a válasz egy olyan vékonyka kis tudománytalan valami, ami égbekiáltóan kilóg az eddigi, tudományos alapokra felhúzott történetből." - elhangzott a filmben több ízben is, hogy SPOILER van egy nyelvész elmélet, amely szerint minél inkább egy másik nyelv használatán pörög az ember agya, annál inkább annak logikája szerint fog működni. A nyelvészzsenink meg ugye 30 valahány session alatt eléggé ráállt a témára, a non-lineáris világnézetre, aminek kihangsúlyozására egészen pazar (bár már az Enemy-ben látott) filmnyelvvel mesélt Villeneuve. SPOILER VÉGE

Na meg annyit még a sztorihoz, hogy VÉGRE egy film, ahol a tudósok nem kamuzsargont hablatyolnak, hanem tudományból érkező emberekhez mérten, logikuson, racionálisan gondolkodnak.

A film pedig véleményem szerint pont erre játszott rá - mint ahogyan a novella is -, miszerint nagy ba-da-bummok helyett tényleg bemutatja nekünk egy hihető first contact menetét. És én élveztem is minden pillanatát, talán 10-15 perc volt csak a közepénél, ahol féltem, hogy átmegy a Csillagok között szentimentalizmusába, de a végére teljesen letisztult az is.

Érzelmes, látványos és meglátásom szerint (bár ugye kíváncsi vagyok a véleményedre, s talán meg tudsz győzni ellenkezőjéről) piszok intelligens film. Az év egyik, ha nem a legjobbja.

Duba Dániel · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.11.14. 23:22:00

@Fincherista: SPOILER Akkor csak szépen sorban. Egy félmondatban leírt nyelvészeti elmélet, amely két különböző nyelven beszélő emberre vonatkoztatva mondja ki, amit mond, nagyon soványka magyarázat a lényegre. Pláne úgy, hogy két EMBERRE vonatkozik, akinek hasonlóak a pszichológiai és fiziológiai tulajdonságai. Egy tőlünk merőben eltérő entitásra, aki még az időt is másképp érzékeli, hogy lehetne alkalmazni ugyanazt az elméletet?

Az idegenek céljai éppolyan homályosak, mint a katonai vezetők lépései. Miért szakítják meg a kapcsolatot egymással, amikor pont "arra jöttek rá", hogy az idegenek talán meg akarják osztani az emberiséget?

Mennyire nevezhető egy tudóstól logikus gondolatmenetnek a következő: annak ellenére, hogy tudja, hogy a lánya fiatalon meg fog halni, mégis megszüli, csak hogy pár év múlva ott legyen vele mikor meghal? Egy másik ember életéről dönti el, hogy mikor érjen véget, mindezt hosszas betegséggel és talán szenvedéssel is. A saját életéről minden további nélkül, de egy másik emberről így dönteni, és a biztos korai halálba a világra hozni szerintem nem egy okos döntés, és semmiképp nem emberséges.

És mi volt az a katonai magánakció a robbantással? Azzal meg mit szerettek volna elérni? Időzítővel? A kilencvenes években használtak időzítőket, most már mindent távirányítással működtetnek, olyan már rég nincs, hogy időzített bomba, rajta a kis ketyegővel.

Intelligens semmiképp, érzelmes helyett érzelgős, látványosnak viszont kétségtelenül látványos. Az év egyik legjobbja. A legjobban kivitelezett blöffje.

Fincherista 2016.11.16. 06:52:40

@Duba Dániel: SPOILER Ezt már valamennyire átbeszéltük. Nem hinném, hogy olyan elfogadhatatlan túlzás lenne, hogy a Föld legjobb nyelvésze idővel megérti egy fejlettebb civilizáció kommunikációját. Főleg, hogy - maradva a példámnál - egy kutya is képes értelmezni bizonyos emberi szavakat, akkor egy olyan tudós, aki 0-24-ben azt az adott nyelvet tanulmányozza, miért ne tehetné? Az amit Te írsz, az akkor lenne érvényes, ha megtanulta volna a tintázást is, amire nyilván nem képes.

Mert habár nem akarták, akkor mégis megosztották az emberiséget? Eltérő fordítások születtek, ha meg van győződve az igazáról vagy emberének az igazáról egy konok vezető, akkor nem azzal foglalkozik, hogy az, akivel lehet, hogy egyébként sincs jóban, mit gondol. Az űrlényeknek meg volt konkrét célja, elmondták, el is érték... Az a novellában nem volt tisztázva.

Egy olyan nő, akinek nincs családja, hiába keresi a boldogságot, miért ne lehetne annyira önző, hogy megszülje gyerekét, annak ellenére, hogy tudja, mi lesz a vége? Morálisan kifogásolható, de egyáltalán nem elképzelhetetlen. A más életéről való radikális döntésekből van elég sok a történelemben, most hadd ne mondjam a nácikat, akik között nem egy tanult, intelligens ember volt... Csak ugye utólag ki is kellett fejleszteni az érzelmi intelligencia rendszerét, hogy valahogy morálisan is behatárolható legyen az ember.

Említették az első "felmenetkor", hogy a rendszerek berezonálnak, akkor miért is kellene kockáztatni távirányítással?

Erre meg idéznék egy klasszikust: "yeah, well, you know, that's just, like your opinion, man..." :P A blöff meg a Csillagok között, a szeretet mindent legyőz konklúziójával.

Duba Dániel · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.11.16. 07:57:37

@Fincherista: SPOILER "Nem hinném, hogy olyan elfogadhatatlan túlzás lenne, hogy a Föld legjobb nyelvésze idővel megérti egy fejlettebb civilizáció kommunikációját." - én továbbra sem a nyelv elsajátításáról, hanem annak "mellékhatásáról", az idő másfajta érzékeléséről beszélek. Nem hiszem hogy két teljesen különböző élőlénynél ugyanúgy érvényesül, mert ahhoz alapvető pszichológiai és fiziológiai azonosságoknak kell lenniük, amik pedig ugye nincsenek.

Az klasszikus idézetnek abszolút helyt adok, legyen ez a végszó, nem fogunk ebben most érdemben konszenzusra jutni. (Nácik? Érzelmi intelligencia?)

u.i. A Csillagok között végső konklúziójaként levonni, hogy a szeretet mindent legyőz, felveti az újranézés szükségességét.

Fincherista 2016.11.16. 08:15:39

@Duba Dániel: SPOILER de ezzel magadnak mondasz ellent... Az idő különleges érzékelése és a kommunikációjuk kéz a kézben jár, ha azt mondod megtanulhatja a nyelvet, akkor annak logikáját is meg kell, hogy tudja tanulni.

A náci példát egy, a filmben mutatott jóval szélsőségesebb eset miatt hoztam be. Ha olyanra is lehet példa, akkor egy tudós önző döntésére miért ne lehetne?

ui.: www.youtube.com/watch?v=MiEJjx4YCZU

ui. 2: nekem mindegy, részemről is lezárhatjuk.

Duba Dániel · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.11.16. 08:37:15

@Fincherista: SPOILER "Az idő különleges érzékelése és a kommunikációjuk kéz a kézben jár, ha azt mondod megtanulhatja a nyelvet, akkor annak logikáját is meg kell, hogy tudja tanulni." - a kommunikációjuk ábrák értelmezésén alapul, pusztán vizuális, egy számítógép, vagy egy programozott script, de akár egy intelligensebb gorilla is képes lenne rá (akár egy jelnyelv). Az idő másfajta érzékelésének csupán annyi köze van a kommunikációjukhoz, hogy az annak egyfajta "mellékhatása", a logikának ehhez semmi köze (ahogy a filmnek se). A másfajta időérzékelés nélkül is ugyanúgy megértené Amy Adams, hogy mit akarnak mondani a heptapodok, és tudnának egymással kommunikálni az ábrákon keresztül.

Fincherista 2016.11.16. 15:06:54

@Duba Dániel: SPOILER de a nyelvük és az idő érzékelése a heptapodok ajándéka az emberiségnek, tehát ez a kettő kéz a kézben jár. Ennyi erővel Luke sem tanulhatta volna meg az erőt használni, a Mátrixban sem lehetett volna Neo a kiválasztott stb.

Na mi újság, Wagner úr? 2016.11.21. 10:39:09

SPOILER. Vajon önzőség, hogy mégis megszüli a gyerekét? Te hogy döntenél? Vajon a te gyerekednek milyen sorsa lesz? Ha tudod, hogy soha nem leszel boldogabb, mint amikor a gyereked kezét fogod, de tudod, hogy X évesen meghal, akkor már nem is kell a gyerek? Nem lehet, hogy másként kéne hozzáállnunk a saját gyerekeinkhez, mert ki tudja, mennyi időt tölthetünk együtt?
Én még most sem tudnék dönteni... Nekem is van lányom, és minden percet igyekszem kiélvezni, amit csak lehet - de vajon mennyi időnk van együtt?
Szerintem ezek is érdekes kérdések, amiket a film felvet, és lehet róla beszélgetni.

colonel Tigh 2016.12.13. 01:27:21

@Na mi újság, Wagner úr?: "Szerintem ezek is érdekes kérdések, amiket a film felvet, és lehet róla beszélgetni. "
Annyira érdekes kérdés, hogy szerintem ez a film inkább szólt erről, ill. ez volt a kardinális cselekmény, a kapcsolatfelvétel történései "mellékszálak". Félreértés ne essék, abszolút működik a film sci-fiként, és "first contact" filmként, csak nem ez a vezérfonál. Az idegenek érkezése, a nemzetközi feszültségek, a tudományos kérdések, élen a nyelvészkedéssel csak a díszlet, amiben a nyelvészprofesszor drámája zajlik, többek között az általad is megfogalmazott kérdések -és kétségek- gyötrődésében.