Gyerekből felnőtt, vegetáriánusból kannibál - Raw

2017. április 09. - hannigabi

A Torontói Film Fesztivál idején cumaniként árasztotta el az internetet egy olyan, addig nem igazán ismert (noha már Cannes-ból elhozta a FIPRESCI díjat) belga-francia film híre, aminek a vetítéséről többen mentek ki rosszullét miatt. Az elmúlt évek tapasztalataiból és mostani igen vékony, minőségi horror, illetve coming of age terméséből kiindulva joggal készülhetne fel az ember a csalódásra. De, ha megnézed, akkor jön életed egyik legkülönösebb 99 perce.

raw1.jpeg

Mert a Nyerssel kapcsolatos szuperlatívuszok igazak voltak. Az elejétől a székedbe szegez, a szemedet a vászonra tapasztja, és nem engedi, hogy szabadulj. De nemcsak a játékidő alatt, hanem még utána napokkal is csak töprengsz rajta. Ezt pedig nem csupán brutalitásával (amiről szintén igazak a hírek) éri el, hanem mindazon megrázkódtatásokkal is, amiket főhősnőnk a szemeszterben elszenved. Mindvégig együttérzünk vele, és látjuk, hogy egy törékeny, ártatlan lányból hogyan lesz egy bestiális, őrjöngő fenevad.

Ennek a folyamatnak pedig legfőbb részese az az egy darab, kicsiny nyúlvese, ami Justine első találkozása a hússal. Ezután persze egyre többet, és többet akar. Amikor pedig először kóstolja meg az emberhúst, az egyértelműen a csúcspont. Még soha sem volt semmi ennyire gyomorforgató és művészi egyszerre. És ezekből észrevehető, hogy a Raw tulajdonképpen drogos filmként szintén kitűnően funkcionál. Hiszen a függőség tárgya iránti folyamatos vágyról és a hiányától való szenvedésről is szól.

A legzseniálisabb az egész produkcióban pedig talán az, hogy mindezek mellett jól szuperál fekete komédiaként is. Nagyon vicces a mű a maga morbid módján. Nem egy jelenet van, ami egyszerre borzaszt el, és késztet nevetésre. Ez idegesítő is lehetne, ha nem lenne megfelelő kezekben az alkotás, de Julia Ducournau olyan mesterien vezényelte le a jeleneteit, amilyenre csak az igazi zsenik képesek. És ennek az egésznek a középpontjában ott áll a Justine-t alakító Garance Marillier, aki az év eddigi legjobb alakítását nyújtja élete első főszerepében.

És a technikai dolgokról még nem is beszéltem. A fényképezés gyönyörű, a vágás precíz, a beállítások pedig olyan fantasztikusak, hogy bármelyik jelenet poszterként mehetne a falamra. És ezt a nagy egészet betetézi a zene, ami a hangulatot egészen elképesztő mértékig fokozza.

raw2.jpg

Ez a produkció explicitségével a kannibalizmus egy olyan oldalát mutatja be, amire nem biztos, hogy mindenki kíváncsi lesz, de azt biztosan állíthatom, hogy érdemes megnézni. Nagyon örülök, hogy készülnek még ennyire egyedi filmek, amik kendőzetlenségükkel nem vagy nem csak az undort váltják ki az emberből, hanem képesek egy megrendítően szomorú történetet elmesélni egy olyan lányról, aki egész életében korlátok között, de biztonságban élt. A kiszakítás után pedig fokozatosan szakad el nála a cérna, és válik felnőtté egy, az átlagnál jóval rögösebb úton.

Csak azért nem tenném kötelezővé, mert tényleg elhiszem, ha ettől valaki rosszul lesz (nem egyszer én is úgy éreztem, hogy el kell hagynom a termet), de minden dicshimnuszt megérdemel, mert számtalan rétege, és üzenete is van. Egy olyan élmény a csillogó, a pénzorientált filmkészítés és a saját látványukba belefulladó blockbusterek világában, ami eszünkbe juttatja, hogy miért van értelme még mindig moziba járni. A slusszpoén a végén pedig csak tovább emeli a lécet, ami a minőségét illeti. Nem egyszer meg kell még néznem, mert tömény volt, de még így is szinte minden képkockája velem maradt a vetítés után. Joggal érdemli ki a maximális pontszámot. 10/10

A filmet a 24. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon tekintettük meg.
További vetítések:
Április 13. 18:30, Toldi Mozi (nagyterem)

A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket Facebookon vagy Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr10012412557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ik4r0s 2017.04.09. 21:01:34

Bármennyi pénzt megadnék, hogy végre láthassam ezt a filmet. Kevés esély van rá, de annyira jó lenne, ha a művész mozik leadnák ország szerte. A cikk remek lett és a kedvem csak fokozta. Grat hozzá és ugyanakkor piszok nagy mázlisták vagytok, hogy láttátok.

hannigabi 2017.04.09. 21:39:36

@Wok: Köszönöm szépen, nagyon jól esnek az elismerő szavak. :)
Csütörtökön még vetítik a Toldiba, azt hiszem pár jegyet még akad. Ha időd engedi, mindenképpen menj el!

Ik4r0s 2017.04.09. 22:33:57

@hannigabi: Köszi az infót, de sajnos vidéki vagyok. Megvárom míg online ki lehet kölcsönözni.

Rebel Alliance · http://starwarsfilmek.blog.hu/ 2017.04.10. 13:02:00

Valamiféle deviancia és abnormalitás kell az ilyen filmek élvezetéhez (ezzel most NEM a poszt készítőjét akarom bántani vagy minősíteni) de tény, hogy az egyre inkább elkorcsosuló mai társadalmakban mind erősebb ingerek kellenek ahhoz hogy áttörjék a fiatalok zéró érdeklődését és apatikusságát. Ez a film egy perverz, szürreális kulturális hulladék, amit élvezettel fogyasztunk mert ma már a devianvcia küszöbszintje olyan magas hogy alatta szint minde "befér".

A filmből több jelenetet láttam de egyben az egészet még nem. Viszont ismerem a sztorit és a külföldi visszhangokat. Emlékszem annak idején is egy francia film, a Mártírok "szólt nagyot és azt hittük ennél nem lesz lejjebb. De lett. Meg fogom nézni kíváncsiságból ahogy sokan mások is, de elkeserít az amit majd kivált a kiegyrnsúlyozatlan, labilis és eleve pszichotikus emberekből.

hannigabi 2017.04.10. 13:34:44

@Rebel Alliance: A kommented második felében meg is válaszoltad, hogy az első felét miért nem tudom komolyan venni.

Rebel Alliance · http://starwarsfilmek.blog.hu/ 2017.04.10. 14:44:59

@hannigabi: Az mondjuk elég szomorú, mert akkor nem értetted meg.

hakos05 2017.04.11. 16:18:35

@Rebel Alliance: Vagy csak nincs kedvünk újra megnézni egy x+1-edik ugyanolyan filmet. "Ma már a devianvcia küszöbszintje olyan magas" bezzeg régen, nem? Mikor kifordult a kislány feje Az ördögűzőben vagy mikor először kukucskált ki az Alien.

Rebel Alliance · http://starwarsfilmek.blog.hu/ 2017.04.11. 17:01:10

@hakos05: ... ebben mondjuk van valami, elismerem. Régen is voltak "meredek" és szürreálisan igénytelen horror-szarok. .. De ... ez most akkor is kicsit más. A régi filmek egy bizonyos határt nem léptek túl. (Kivétel talán 1980-ban a Cannibal Holocaust jelentett.) Ma a "Köpök a sírodra", a "Mártírok" és például ez a míves szuperprodukció is, valahogy túlmentek egy ízlés-, és felfogásbeli határon. De elfogadom, hogy erről is kell írni, beszélni, sőt azt is ha valaki kíváncsi rá. Én is az vagyok. Azzal együtt nem találom örvendetesnek ezt a filmes tendenciát a deviancia felé. Mi lesz a következő? Terhes nőket aprítanak majd, vagy kisgyerekek fejével fociznak?

Túlélő ... 2017.04.11. 20:16:26

Iszonyú ez a film. Valóságtól elrugaszkodó, szürreális, ledöbbentő, gyomorfordító és idegesítő. Julia Ducournau a 34 éves rendezőnő (és forgatókönyv író) egy kifejezetten szép nő, ugyanakkor biztosan súlyos pszichés problémákkal küzd a hölgy, mert épeszű, egészséges ember fejéből ILYEN dolgok nem jönnek elő! Gusztustalan igénytelenség a köbön.

hannigabi 2017.04.11. 23:28:05

@Rebel Alliance: Na, de pont ez az, hogy a Köpök a sírodra igénytelen, és pusztítóan alpári, ezzel szemben ez nagyon igényes, és művészi, és nagyon sok rétegű film. Értettem én, amit írtál, de úgy írtad ezt, hogy nem láttad a fimet. Az bőven nem elég, ha láttál pár jelenetet, meg elolvastad a külföldi kritikákat. Az elkorcsult társadalmat meg pont az jellemzi inkább, hogy a látvány filmek korát éljük.

Rebel Alliance · http://starwarsfilmek.blog.hu/ 2017.04.13. 11:41:18

@hannigabi: ... mert hogy ez nem látvány-film?? Lehet biztosan benne mély tartalmakat keresni, és "sok réteget" felfedezni, de önmagában a sztori számomra inkább egy meghökkenést kiváltani akaró, szenzációvadász, ingerküszöböt támadó kísérletnek tűnik, zéró realitással ellenben a filmes feltűnni vágyás minden kóros szimptómájával. Ami önmagában nem lenne baj (hisz voltaképp a film is egy eladó portéka a piacon), ha VALÓDI tartalmat adna. De nem ad. A sztori biztosan nem. A látványt és rendezést nem tudom, azt tényleg látnom kellene.