Nyomd, Edgar, Nyomd - Baby Driver

2017. június 24. - Creativ3Form

Mindenek előtt…

Edgar Wright. Nem cseng ismerősen? Oké, segítek: Shaun of the Dead, Hot Fuzz, Scott Pilgrim vs. the World, The World's End. Így se ismerős? Nos, akkor először is: nem szégyelled magad? Másodszor: nézd meg az egyiket, nem kell mindet, csak az egyiket, és akkor tudni fogod, hogy mi az az Edgar Wright érzés. Hogy miért ő az egyik – ha nem a – legegyedibb látásmódot birtokló filmrendező Hollywoodban. Ezért is voltam elképesztően izgatott, amikor pár éve hivatalossá vált, hogy ő rendezi az akkor éppen aktuális Marvel filmet, az Ant-Mant. Belegondolni is hátborzongató volt, hogy mit fog tudni kihozni a karakter kínálta lehetőségekből. Ám sajnálatos módon, a MARVEL STUDIO-nak más elképzelései voltak a film stílusával kapcsolatban. Túlságosan beszűkültek abba az irányvonalba, amit a filmjeik képviselnek és nem szerették volna, hogy akár csak egy epizód erejéig is valami olyat lásson a közönség, amit még nem. Wrightnak se kellet több, otthagyta a projectet és nem hallatott magáról egy jó darabig. Zárójelben azért szeretném megjegyezni, hogy végül elég jól sikerült az Ant-Man, sőt. Nekem hatalmas pozitív csalódás volt, főleg, hogy Wright miatt utálni akartam…de nem ment, mert végtére is egy kellemes hangulatú, remek humorral és megoldásokkal operáló szuperhős film lett. Természetesen a producerekkel kapcsolatban továbbra is szitokszavak kavalkádja jut a nyelvemre, ha újra (és újra és újra) belegondolok abba, Edgar Wright mit tudott volna kihozni a projectből. Persze utólag belegondolva, lehet jobban jártunk így, ugyan is ki tudja elkészült volna a Baby Driver, ha nincs az Ant-Man fiaskó. A lényeg, hogy Wright belevágott egy új film forgatókönyvébe, aminek első oldalára a következőt írta: „Every scene in this film is driven by music.”baby_01.jpg

Hello my baby hello my honey

Történetünk főszereplője egy Baby névvel megáldott fiatal srác. Foglalkozása: sofőr. Hogy milyen sofőr? Nagyon jó, talán a legjobb a szakmában. De nem ám a limuzinszakmában, hanem a gengszterek fuvarozásának szakmájában. Főnöke, Doki által kidolgozott precíz terv végrehajtásában annyi a szerepe, hogy miután a rosszarcok kirabolják az adott bankot, a gázt padlóig nyomván lerázza a zsarukat, majd a megbeszélt találkapontra elérkezvén, felszedi a részét. Ami azonban sokkal kisebb mint a csapat többi tagjáé, Baby ugyan is nem a Szemtől-Szemben „nem értek semmi máshoz” elvébe kapaszkodva választotta ezt a hivatást, hanem kényszerből. Egy fiatalkori hibája következtében törlesztenie kell Dokinak, aki nem rest behajtani rajta minden centet, amivel tartozik neki, sőt. Talán még picivel többet is. Elismerem, ez idáig nem hangzik annyira érdekesnek és egyedinek, hogy az ember sikítva rohanjon a moziba, miközben bőszen bólogat, hogy „most már éééééééééértem miért imádják ezt a filmet a kritikusok.” Nem, ez csak az étlap, ami feltünteti a fő ételt, de magát a fő ételt, a recept aprólékos kidolgozása teszi olyanná, aminek utóízét jó darabig nem fogjuk elfelejteni. „Every scene in this film is driven by music.” Nem túlzás, nem ámítás, nem egy hangzatos slágerszöveg, aminek aztán a fele nem is valósul meg. Főszereplőnknek, egy gyerekkori baleset következtében megsérülnek a halló idegei, ezért egy folyamatos, halk sípolás kíséri végig az életét. Ezt a sípolást a zenével eltudja nyomni, ennek köszönhetően pedig folyamatosan dübörög valami a fülébe. És ez az alapötlet az, aminek köszönhetően a film az első perctől kezdve az utolsóig, egy zenére felépített szimfónia. Nem csak az autós üldözések és az akció jelenetek vannak zenére, ritmusra vágva, hanem az egész filmet az építi fel és határozza meg, hogy a főhősünk, a hangulatának megfelelően milyen zenét hallgat éppen. Ha jó kedve van, amihez vidám zene párosul? Akkor a vágás nélküli jelenetek következnek. Ha felforrósodik a helyzet és jön az akció? A vágások pörgősek, és az operatőri munka is alkalmazkodik ehhez. Ha pedig szomorkás a hangulata Babynek, akkor hosszú kiállásokkal, ritka és letisztult vágásokkal operál a film. A zene egy másodpercre sem áll le, ha Baby sétál, zene megy, ha beszélget valakivel zene megy, ha megiszik egy kávét zene megy, és ez az a recept, ami olyan magasságokba emeli ezt a filmet, amire nem túlzás azt mondani, hogy korszak alkotó. Mindezt teszi úgy, hogy tökéletes az összhang a történések között és konkrétan nincs olyan momentuma vagy jelenete a Baby Drivenak, ami felesleges vagy túltolt lenne. Minden egyes képkockája precízen ki van dolgozva és be van illesztve a film körforgásába. Úgy is fogalmazhatnák, hogy Wright egy teljesen új szintre emelte a kémiát, amit a film adhat a nézőnek. Olyat mutat, amit oktatni kéne a filmes iskolákban. Mindehhez pedig fantasztikus soundtrack párosul olyan előadókkal, mint a Queen, Barry White, Blur és még sorolhatnám.

babydriver.jpg

Ám az összkép nem működhetne tökéletesen a remek színészek és az általuk megformált erős karakterek nélkül. Ansel Elgort neve már nem új a fiatal színészek soraiban, többször bizonyította, hogy megvan a tehetsége, de ezzel a filmmel valószínűleg az a bizonyos kiugrás is eljön számára, ami generációja talán az egyik legkeresettebb és legfoglalkoztatottabb színészévé lépteti majd elő. Remekül hozza a karaktert, lubickol a szerepben és ez nagy szó tekintve, hogy egy elég erős érzelmi hullámvasúttal megáldott karaktert kellett előadnia. Kevin Spacey az Kevin Spacey, ennek az embernek színészkednie se kell elég, ha saját magát adja, és megvesz vele mindenkit kilóra. Kimondottan tetszett, hogy az általa játszott Doki karaktere sokkal sokrétűbb annál, mint elsőre gondolnánk. John Hamm hozza, amit a habitusától és a fizimiskájától megszokhattunk, és bizony ő is tartogat meglepetéseket a karakterét illetően. Baby fiatal barátnője a Lily James által alakított Debora szerethető, van humora és stílusa, ennek köszönhetően pedig működik közte és Baby között a kémia, emiatt pedig nem válnak hiteltelenné a kapcsolatukat illetően. Véleményem szerint Lily James is nagy jövő előtt áll, olyan természetes a játéka, hogy azt sok fiatal kolléganője megirigyelhetné. A másik női szereplő, Eliza González viszont, aki Joh Hamm karakterének feleségét alakítja, nem lett túl emlékezetes. Ő a tipikus, ott is van meg nem is karakter, aki ugyan nem lóg ki annyira, hogy rontson az összképen, de emlékezni se fogunk rá túlzottan. Aki viszont ellopja a show-t mindenkitől, az nem más, mint Jamie Foxx. Ha azt hitted, hogy a Förtelmes Főnökökben nyújtotta a legszórakoztatóbb alakítását, akkor most majd megváltozik a véleményed. Az általa megformált karakter nem csak a fő humorforrás volt a filmben - amit Foxx olyan stílusosan adott elő, hogy egy pillantásától is mosolyóra húzódott a szád - de mindezek mellett egy feszültséggel teli karaktert is sikerült megformálnia, akitől a poénkodásai ellenére bizony össze is szarod magad néha. Talán övé a legerősebb karakter a filmben, Foxx pedig meg is hálálja mindezt. Ez a csapat, társulva Edgar Wright stílusával és az általa megalkotott stílussal és tempóval, egy olyan filmet eredményez, amivel kapcsolatban ki merem jelenteni, hogy nincs olyan ember a földön, akinek ne tetszene, és aki ne élvezné. Annyira rendben van minden eleme, legyen szó akcióról, poénkodásról, stílusjegyekről, zenei aláfestésről, a vágásról, a kémiáról, szóval mindenről, hogy mindenki megtalálja benne a számításait. 

19449656_1609957375690639_1866082060_o_0002.jpg

Masterpiece it is

Méltán kijelenthető, hogy a Baby Driver Edgar Wright 9. szimfóniája. Ha úgy gondolod, hogy már mindent láttál, és film téged már nem tud meglepni, akkor nézd meg ezt moziban, és gondold újra a dolgot. Egy csodát fogsz látni, mégpedig egy olyan csodát, amire minden filmkedvelő ember vágyik. Lehet június végén még korai olyan jelzőkkel dobálózni, hogy "Év filmje", de bizony mindenkinek fel kell kötnie a gatyáját, még Nolannek is ahhoz, ha le akarják pipálni azt, amit Edgar Wright megalkotott. 10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr112614771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.