2017 legjobb filmjei #2

10-1.

2017. december 31. - Mikesi Tomi

Az idei év rendkívül sok kellemes meglepetéssel, kiváló filmélménnyel és igényesen szórakoztató alkotással szolgált. A következőkben a legkiválóbbakat emeltem ki, szerény véleményem szerint. Íme 2017 tíz legnagyszerűbb filmje.

br20491.jpg

Szárnyas Fejvadász 2049

Harmincöt évvel az eredeti film megjelenése után egy, a mai trendektől ennyire eltérő, a kompromisszumokat elvből elutasító filmet készíteni hatalmas bátorság. Az új Fejvadász még a ’82-es mozinál is lassabb lefolyású, az atmoszférateremtésen pedig most is hatalmas hangsúly van. Roger Deakins Oscar-díjra érdemes operatőri munkája, Wallfisch és Zimmer szuggesztív dallamai, Gosling és Ford önmagukat meghazudtolóan kiemelkedő színészi játéka és persze az egész csodát vászonra álmodó géniusz, Denis Villeneuve feltétel nélküli odaadása, mind szükséges volt ahhoz, hogy a sci-fi műfaj újabb alapköve készülhessen el.

br2049.jpeg

anyám!

Darren Aronofsky az a rendező, akinek a rendezői életművét semmiképpen nem ajánlott egybe ledarálni. Nemcsak azért, mert így elvész a filmjeinek igazi ereje, hanem mert olyan sokkoló, érzelmileg nagyhatású alkotásokról van szó, amelyekből havonta egy is több, mint elég. Ezt semmiképpen nem derogáló értelemben mondom, nagyon súlyos filmek és közéjük tartozik az anyám! is. Nagyon sokrétű, összetett allegória, A-listás sztárokkal és végletekig lecsupaszított és tökéletesített settinggel körített szerzői hiszti. Aronofsky ugyanis nyíltan panaszkodik a rajongói kezelhetetlen magatartása miatt. Ez egy indulatfilm és emellett, sokkal több.

mother.jpg

Logan

Az idei év, ha nem a műfaj legjobb képregény filmje. James Mangold és Hugh Jackman gondolt egy nagyot, majd letettek az asztalra egy minden eddig látott szuperhős filmtől gyökeresen eltérő mozit. A nagyszerűsége azonban nem ezzel a különbözőséggel magyarázható, egy olyan letisztult, naturalista és életszerű film, ami egészen szokatlan a világmegmentős X-Men filmek után. Ezúttal Logan küldetése is sokkal személyesebb, a forgatókönyv egész egyszerűen zseniális. A gonosz ezúttal nem annyira ikonikus, vagy markáns, ezzel hagyva teret a címszereplő drámájának és karakterfejlődésének. Nem csak képregény rajongóknak ajánlott.

logan2_1.jpg

1945

Erre a húszas listára csupán egy magyar alkotás került fel, viszont, amennyiben ki kéne kiáltanom egy alkotást az év filmjének, ez lenne az. Persze nem teszem, Török Ferenc filmje viszont kötelező darab, amit minden magyar gimnazistának és felnőttnek látnia kellene. Rudolf Péter valami emberfeletti átalakuláson ment keresztül azért, hogy a szegény ember Döbrögijeként pályafutásának legellenszenvesebb karakterét kelthesse életre. De a színészgárda többi tagjára is világszínvonalú profizmus jellemző, olyan szinten képesek a vásznon együttműködni, ami hollywoodi filmeknél is ritka. A magyar bűntudat filmje az idei év legkiválóbb hazai alkotása.

1945_1_1.jpg

Oroszlán

Évente több, mint 80. 000 gyermek tűnik el nyomtalanul Indiában. Saroo Brierly története azonban egy sikertörténet, őt ugyanis, miután elkerült otthonából, örökbe fogadta egy ausztráliai házaspár és mindent biztosítottak neki, ami emberileg lehetséges. Ez azonban neki mégsem volt elég és 25 évvel „eltűnése” után nekiállt, hogy felkutassa gyökereit és a Google Maps segítségével megtalálja édesanyját és testvéreit. Dev Patel játékát élmény nézni, a szívbe markoló történet pedig hosszú ideig a film után is elkísér minket.

lion3_1.jpg

A régi város

Amikor ezt a filmet először megtekintettem, hosszú percekig képtelen voltam magamhoz térni. A film előzetese és marketingje alapján egy édesapját elvesztő középiskolás és az életből kiábrándult nagybátyja kapcsolatáról szól. Annak ellenére, hogy ez így is van, a film igazi „attrakciója” nem is ez, hanem egy sokkal kegyetlenebb, borzalmasabb esemény. A film története egy olyan esemény árnyékában játszódik, amit nem lehet szavakkal leírni, ezt pedig nagyon okosan tálalják nekünk a készítők. A régi város egy nagyon kemény film, az év legmegrázóbb plot twistjével.


mbts.jpg

Némaság

Scorsese évtizedekig dédelgetett álma volt, hogy Endó Suszakú azonos című regényét vászonra vihesse. A végeredményt látva nem csoda, hogy a bevétel orientált producerek miért nem akartak pénzt adni erre a projektre. A Némaság ugyanis teljesen máshogy működik, mint a legtöbb hollywoodi film, az alkotás és Scorsese alárendeli magát egy önmagánál sokkal fontosabb üzenet közvetítésének, ennek megfelelően nem is lehet egy szinten kezelni a történetközpontú mozikkal. A jezsuita szerzetesek minden gyötrelme és kínja egyetlen egy, végső pillanathoz vezet, az igaz hit kinyilatkoztatásához.

sil.jpg

Ez csak a világ vége

Xavier Dolan hatodik nagyjátékfilmje a fiatal kanadai eddigi legkomolyabb filmje, abban az értelemben, hogy először volt lehetősége olyan világsztárokkal együtt dolgoznia, mint Marion Cotillard, vagy Vincent Cassel. A film képi világa pillanatok alatt beszippant, pedig realistább nem is lehetne. A dialógusokat pedig igazi élmény hallgatni, annyira pörgősek, ugyanakkor kegyetlenek. A film alapvetése sem egy habkönnyű romantikus-komédia alaphelyzete, a fiatal író hazatér családjához, miután évekig nem is beszéltek, és feltett szándéka, hogy közli velük, halálos beteg.

xd.jpg

Coco

A Pixar idén visszahozta a roncsderbibe száműzött Verdák franchise-t az elit ligába, de nem érte be kármentéssel. A stúdió történetének leghosszabb ideig fejlesztett mozija minden ráfordított percet megért, a Coco ugyanis egy végtelenül szerethető, szívmelengető mozi lett. A Pixar a gyerekeket mindig egyenrangúként kezelte, sosem voltak restek komoly és nehéz témákat kitárgyalni a vásznon. A középpontban ezúttal az elmúlás és annak tucatnyi aspektusa áll, és még mindig egy elsősorban gyermekeknek szóló, vidám, színes meséről beszélünk. A Coco az egész család számára épületes és gondolkodtató film, amit nem lehet elégszer megtekinteni.

275742_1482794378_007.jpg

Egy szent szarvas meggyilkolása

Giorgos Lanthimos, a 21. századi szürrealista filmművészet koronázatlan királya visszatér, hogy A homár után újra polgárpukkasztó módon sokkolhassa a nagyérdeműt. Colin Farrell mellett ezúttal Nicole Kidman és a Dunkirkből ismert Barry Keoghan van segítségére ebben. A történet, a párbeszédek, a képi világ mind-mind arra szolgálnak, hogy a groteszk, életidegen hatást felerősítsék, miközben a film valójában több egyszerű arcátlan megbotránkoztatásnál. Lanthimos zsigeri módon játszadozik és épít a néző érzelmeire és predikcióira.

killing.jpg

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr2313536723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

H character 2018.01.01. 20:24:23

A Némaság itt is bekerült. Ez dicséretes. A többi nulla.

Mikesi Tomi 2018.01.01. 21:02:36

@H character: Melyik kilenc filmnek kellett volna még felkerülnie?

H character 2018.01.01. 21:36:22

@Mikesi Tomi: Wind River, Dunkirk, Szárnyas fejvadász, Az utolsó Jedik, Split, Kincsem, Flatliners, Logan Lucky – A tuti belhé és a Get Out

Mikesi Tomi 2018.01.01. 22:30:39

@H character: A Szárnyas fejvadász ott van a lista legelején. A Wind River és a Get Out is szerepel a listán, mert én top20-as listát írtam (íme az első rész: supernaturalmovies.blog.hu/2017/12/30/2017_legjobb_filmjei_769 ) és nem állítottam fel sorrendet. A Dunkirk, a Split és a Logan Lucky ugyan lemaradt, de azok szerintem is nagyon jó filmek voltak az idei felhozatalból. A Flatliners remake az én érdeklődési körömből kiesik, nem is néztem meg. A Kincsem viszont szerintem amatőr film lett, én nagyon nehezen bírtam végignézni. De elismerésem, amiért ekkora siekere volt Magyarországon.

Illiberális ahogy Kossuth Lajos mondta 2018.01.02. 01:52:05

Ja, a Scorsese film az egyetlen igazán említésre méltó film a listában.
Bár nagy öngólt lőtt vele..

A filmben érthetően és teljesen logikusan elmagyarázzák a japánok hogy mi a gond a keresztény nyomulással Japán földön. Az egyetlen nép amely képes volt hatékonyan ellen állni a középkori sötétségnek. Boldog vagyok hogy elkészült ez a film. A keresztény fundamentalisták dokumentált barbársága, arroganciája bárki számára tapinthatóvá válik ebben a filmben. Zseniális. Japán rules!

A nép fia 2018.01.02. 09:50:25

@H character: A Kincsem?! Viccelsz, ugye? Hiteltelen és anakronisztikus korrajz, bántóan üres terekkel, félregondolt dizájnnal.

Legalább megnézhették volna a Sissy-trilógiát, abban szépen megmutatják, hogyan működött a császári udvar, hogyan viselkedtek a gróf- és bárókisasszonyok. De ez a főszereplő csaj... egyszerűen egy tapló, a beszéde alulról súrolja egy szabolcsi tanyasi lány stílusát, és még csak nem is szép!

A császár? Kisstílű és korlátolt. Belehajszolja a grófot az öngyilkosságba. Miféle udvartartása van amúgy neki? Meg miért a Schönbrunn felé lövöldözik az agyaggalambokra? Hát normális?! Ott van az egész kastélykert, de ő a lakott területre céloz. Ostoba. Hovatovább... az orosz cárt is csak így fogadják? Odasétál, oszt' cshő?

Ha már udvartartás... a gróf kastélya is bántóan üres. Tényleg 6 szolga lakja az egészet? Egy ilyen uradalmat több tucat ember lakott, tartott karban. Nem beszélve, hogy a gróf milyen egy töketlen pali.

A modern beszólások, a steampunk jelmezek és a hiphop tánc pedig egyszerűen ócskák.

Nem is sorolom tovább a hibáit, nincs annyi karakter a kommentszekcióban.... ezt a filmet snittenként lehetne szétcincálni.

Mondom: azzal kellett volna kezdeni, hogy a stáb szépen összeül és megnézik közösen a Sissy-t. EZ a léc - már ami a korrajzot illeti. A történet az tök okés, nyilván nagy meglepetéseket nem tartogat, hiszen Kincsem mindent megnyert. Nagy Ervin karaktere is jól eltalált, igazi dzsentri. A lovásza/szolgája/komornyikja, Gyabronka is remek, de hát ő mindig az.

H character 2018.01.02. 12:07:19

@A nép fia: .. lehet, hogy azért van, mert történelemmel foglalkozom, de mindig borsódzik a hátam, amikor a Sissit emlegetik mint történethű "forrást". Amúgy ami a Kincsem hitelességi problémáit illeti: V. Ferdinánd afféle Forrest Gump pasas volt , vagyis nem volt százas. Többek közt ezért sem bízta rá a dinasztia a magyar szabadságharc leverését és cserélte le a trónon unokaöccsére, a 18 éves Ferenc Józsefre. A Kincsem egy egész jól elkészített magyar film. Nálam bőven az első 10 -ben a helye.

@Mikesi Tomi: A 20 -as listát nem láttam. De ezek szerint akkor van átfedés több ponton is kettőnk listája közt :-)

A nép fia 2018.01.02. 12:19:34

@H character: A Sissi történelmileg épp hogy súrolja a valóságot, nem is azt kérem rajta számon. Hanem azt, ahogy megjelenik a császári udvar, amilyen stílus és elegancia van benne. Ott tényleg úgy működnek a dolgok, ahogy a főnemesi körökben működhettek. Persze, kéretik nem a fő történeti szálat nézni, mert az romantikus giccs, hanem a hátteret, az udvar működését, a szolgák, inasok, társalkodónők, személyzet, illem, etikett... ettől tűnik a Sissi valóságosabbnak, mint a Kincsem, amiben csak kültelki suttyóság van.

commentes nikk 2018.01.02. 13:13:09

@H character: Flatliners, vahahaha, akkor inkább ne szólj hozzá, oké? Egy harmadosztályú horror-remake mint az év tíz legjobb filmjének egyike, plusz Kincsem, Split, Logan Lucky, hát maradjunk annyiban, hogy a vidéki mozikban a helyed.

H character 2018.01.02. 14:04:49

@commentes nikk: és te vagy itt a választékos ízlés letéteményese ugyebár, aki majd megmondja, hogy mi a jó és minek van a helye a vidéki mozikban. Tudod mit? Vidéki vagyok, ahogyan 8 millió más magyar is. Te meg bizonyára a leginkább pesti, aki csak létezik. Vagy inkább egy tahó, aki oda van magától. Én ez utóbbira tippelek :D

STIRLITZ 2018.01.02. 14:16:54

@commentes nikk: Lenézed a vidékieket, furkókám?

commentes nikk 2018.01.02. 14:39:40

@STIRLITZ: váháháhá, vidéki vagyok :))) A fene a nagy önérzeteteket. @H character: az ízlésedet jól elárulja a Flatliners meg a Kincsem, a vidéki mozi ez esetben azt jelenti, hogy ne is találkozz a mainstreamen túlmutató filmmel, nézd csak a b-horrorokat meg a magyar filmgyártás kommersz remekeit. Mellesleg a nagyarcozást te kezdted a tízből kilenc film lenullázásával, bár valszeg nem sokat láttál belőlük. Kivéve a Flatliners-t, mert olyan jó :)

H character 2018.01.02. 16:27:26

@commentes nikk: ... te beszélsz ízlésről, aki a Fekete tornyot fényezed a Filmek a polcról blogon? Muhaha. Nyolc évesek szintjén mozogsz ízlésileg, és még te osztod itt az észt a mainstream -en túlmutató ízlásvilágról? Ja persze, mint a Setét torony, mi?

commentes nikk 2018.01.03. 13:25:16

@H character: nem fényeztem kismajom, azt állítottam, hogy az előzetes lehúzó hírekkel ellentétben kifejezetten szórakoztató, de nem mondtam, hogy az év egyik legjobbja (a közelében sincs), ellenben te a full ciki Flatlinersről ezt mondtad. Nyolc éves mi, Kincsem, vahahaha :) Na jól van, eriggy ki játszani. Azért hízelgő, hogy követed a kommentes munkásságomat, csak így tovább, még tanulhatsz is!

H character 2018.01.03. 22:20:06

@commentes nikk: kommentes munkásságod? Mindig érdekes nézni a magadfajta kis pubertásokat, ahogy bénáznak. Ne küszködj, nyomd ki a pattanásaidat, aztán menj gyakorolni jobb kézzel :-)))))

commentes nikk 2018.01.05. 11:06:46

@H character: te olvasgattad az én kommentjeimet máshol, nem én a tieidet #kacsintoszmajli