A bosszú co-opban a legédesebb - A Way Out

2018. április 12. - Supernatural Movies

Pár éve már, hogy Josef Fares, svéd filmrendező, a Starbreeze Studios berkein belül elkészítette első játékát, a kellemesen sikerült Brothers: A Tale of Two Sons-t. Ebben két testvért irányítva kellett akciórészekkel megtoldott feladatokon túljutnunk egy pofásra sikeredett fantasy környezetben. Ámbár a játék leghangsúlyosabb része volt a két szereplő együttes irányítása, és az ezt kihasználó közös feladatmegoldás, teljes egészében single player játékélményt nyújtott, hiszen mindkét karaktert egymagunknak kellett irányítanunk. Fares legújabb alkotásában már továbbfejleszti ezt a koncepciót, és azt egy az egyben két valós játékos multiplayer co-op együttműködésére hegyezi ki, érdekes dimenziókat adva így a játékélménynek. A műfaj megmaradt akció-kalandjátéknak, a sztori viszont ezúttal két törvényen kívüli bűnöző szökése és bosszúhadjárata körül kulminálódik. Az utóbbi idők legérdekesebb játékának ígérkező A Way Out nem okozott csalódást.

a_way_out.jpg

Duba "Vincent Moretti" Daniel: Mivel nem vagyok túl járatos a multiplayer játékokban, A Way Out se nagyon csiklandozta meg a fantáziámat, mikor láttam, hogy tulajdonképpen nincs benne single player mód. Aztán később rá kellett jönnöm, hogy ez csak félig-meddig igaz. A Way Out egy hagyományos történetközpontú akció-kalandjáték, a sztori viszont egyszerre két irányítható karaktert von be a játékba, teszi ezt meglepően szórakoztató módon. Mindegy, hogy a haverod a kanapéd másik feléről, vagy egy másik kontinensről csatlakozik a játékba, az elkövetkezendő bő hat órában egymásra lesztek utalva, a szökés és az azt követő zűrös leszámolás pedig csak akkor fog működni, ha a két játszható karakter, Vincent és Leo, sikerrel küzdik le a különböző hátterükből adódó ellentéteiket, és fordítják azokat a közös céljaik szolgálatába. Nézzük, hogyan is jelenik meg ez a játékmenetben.

Creativ3Form a.k.a. Leo Caruso: A co-op játékokkal kapcsolatos hiányosságok nagyon gyorsan, gyakorlatilag az átlagosnál picit hosszabbra nyújtott tutorial alatt kiküszöbölhetőek, így ha valakit ez ijesztett el vagy vette el a kedvét teljesen a játéktól a bejelentés pillanatában, az megnyugodhat. A rendszer könnyen átlátható, a dinamikusság pedig sohasem törik meg ugyan is mindkét karakternek mindig lesz bőven tennivalója. Ha az egyikünk eltereli egy őr figyelmét, a társunknak végre kell hajtania az adott feladatot, és jó pár olyan eset van, amikor bizony iparkodni kell, mert ha sokat totojázunk, jön a töltő képernyő. Az osztott képernyőnek hála mindkét játékos látja nemcsak a saját maga, de a társa karakterét és ezáltal ténykedését is, így nagyon precízen, óramű pontossággal el lehet végezni egy-egy feladatot. Azt pedig, hogy kinek mi lesz a szerepe az adott feladatban, teljesen ránk bízza a játék, nincsenek kötöttségek, hogy mindenképpen Vincent karakterével kell a figyelemelterelést véghez vinni, miközben a tényleges akció véghezvitelét mindig Leo hajtja végre. Ránk van bízva, kinek épp mihez van kedve, esetleg melyikünk jött rá előbb, hogy mi is a megoldás. 

a-way-out-sneak.jpg

Duba Dániel: A két szereplő eltérő jellemét, és az ebből adódó komikus helyzeteket a játék igyekszik kiaknázni, tulajdonképpen a co-op mellett megadva a játékélmény másik legszórakoztatóbb elemét. Ahogy a kolléga előttem írta, a különböző akadályokat többféleképpen megoldhatjuk, attól függően, Vincent vagy Leo módszerével kívánunk élni az adott helyzetben, így ajánlott legalább a kétszeri végigjátszás. Látványban a játék nem mozgat komoly erőforrásokat, cserébe viszont egyszer sem döccen meg, legyünk akár nyílt terepen a hegyek között, vagy egy falak határolta repülőgép hangárban. A környezet emellett tele van szórva interaktív elemekkel, amik színesítik az egyébként sajnos meglehetősen klisésre sikerült narratívát. Persze megijedni nem kell, a sztori korántsem unalmas, egyszerűen csak nem szolgál semmiféle újdonsággal. Ezen kívül számtalan mini-játék gondoskodik arról, hogy ne csak végigrohanjunk a történeten, hanem néha megálljunk kicsit felfedezni. Darts, videojáték, baseball, kosárlabda, amit csak el tudsz képzelni, természetesen úgy beleszőve a helyszínekbe, hogy ez ne lógjon ki a történetből, és ne törje meg a játékmenet filmszerűségét. És ha már a filmeknél tartunk...

Creativ3Form: Szokták mondani, hogy jótól lopni nem bűn, és ez igaz erre a játékra is. A sztori minden sablonosságával együtt nemcsak remek atmoszférával van megáldva, de a felépítése is tökéletes egyensúlyt teremt, és ezekhez pedig olyan alkotásokból merítettek a készítők, mint A szökés első évada, A remény rabjai (talán ebből a legtöbbet) Tango és Cash, a Szemtől-szemben, de egy rövidebb kis szakasz erejéig az Oldboy legemlékezetesebb jelenetét is átélhetjük Leo karakterével. Dicséretet érdemelnek a fejlesztők, mert ezen utalások mindegyike illeszkedik a sztoriba és a játékmenetbe, és egyszer se érezni beleerőltetett tiszteletadásnak vagy utalásnak az adott film/sorozat felé. Ugyanez mondható el a játékmenetről is, aminek nincs olyan eleme, legyen szó lopakodásról, fedezékrendszerről, akció jelenetek lezajlásáról, amit ne láttunk volna korábban, de a filmes utalásokhoz hasonlóan, eme már régóta bejáratott játékmechanikai elemeket is tökéletesen használták fel a készítők, aminek köszönhetően gördülékenyen fogunk majd tudni előre haladni. A kameramozgások illetve a jelenetek közti vágások tekintetében azonban bőven látunk majd olyat, amitől leesik az állunk. Az egyik hosszabb akció montázst például az egyre népszerűbb, "vágás nélkül" stílusban tálalták elénk, ahol is elhagyták a megfelezett co-op nézetet, és hol az egyik, hol a másik főszereplőt kellett irányítani menekülés vagy éppenséggel verekedés közben. Kár, hogy csak kevés ilyen megoldással operáltak, mert ezek az ötletek bizony nagyon megdobták az alaphangulatot.

195129_alfabetajuega-a-way-out-140617-1.jpg

Duba Dániel: Ó, igen, a kórházból való menekülés az egyik legemlékezetesebb akciójelenet az utóbbi időből, vágás nélkül, első osztályú operatőri segédlettel, mindez a hasonló játékok büdzséjének töredékéből. Van miért dicsérni tehát a játékot, már csak azért is, mert a pénztárcabarát ára mellett bárkit teljesen ingyen be lehet hívni a játékba, így elég csak egyvalakinek megvenni azt, utána már tetszőleges számú barát és ismerős részesülhet a jóból (PS Plus előfizetésre viszont szükség lesz, mindkét oldalról). Egyedül az utolsó fél órába tudnék igazán belekötni, hiszen ott van pár dolog, aminek morális aspektusaival nem vagyok teljesen kibékülve. Aki esetleg játszott már a játékkal, ne fogja vissza a véleményét, és ossza meg a cikk alatti komment szekcióban, gigantikus spoiler felirat után, természetesen. Ilyen és ehhez hasonló játék részemről jöhet még, és bízom benne, hogy ezt a fajta játékmenetet több stúdió is felkarolja a jövőben, és ez a remekül sikerült alkotás csak a kezdet volt. Egy mikrofonnal ellátott fülessel, folyamatos pofázás, anyázás, röhögés és csatakiáltás kíséretében az élmény óriási. A Way Out egyedi játékmechanikája pedig egyértelműen arra biztat, oszd meg ezt az élményt másokkal, hiszen erről szól ez az egész. 7/10

Creativ3Form: Amikor először láttam A Way Out bemutatkozó előzetesét, picit elkeseredtem, hogy nem lesz benne egyedül kitolható kampány, hanem csak és kizárólag co-op-ban lehet majd végigjátszani a sztorit. Ám aztán a szűnni nem akaró infók, a gameplay majd később a fejlesztői videók és interjúk meggyőztek arról, hogy ezt nekem bizony át kell élnem. És nem bántam meg, hogy a kezdeti szájhúzásom után végül engedtem a varázsnak, mert egy olyan játékélménnyel gazdagodtam, ami örökké az "emlékezetes volt, bizony megérte belevágni" fejezethez fog csatlakozni az életem gamer szakaszában. Egyedül talán a rövidsége miatt húzom picit a számat, ugyanis hiába nézelődünk sokat, hiába ügyetlenkedünk vagy halunk meg egy-egy adott pályán, akkor is maximum 6-6 és fél óra alatt a végére lehet érni az egésznek. És sajnálatos módon ebből a 6 és fél órából a tényleges játékmenet, amikor is nem az átkötő videókat lessük (amik szintén hatásosak mind a rendezés, mind a színészi játék terén), hanem játszunk az előrejutás érdekében, alig éri el a 3, maximum 3 és fél órát. Márpedig a recept, a történet és a karakterek bőven megérdemeltek volna akár dupla ennyit is. Nagyon remélem, hogy a későbbiekben jó pár hasonló elgondolással és megvalósítással ellátott játékot látunk majd, ugyan is a co-op játékélmény ezen megfelelője bizony bőven rejt akkora potenciált magában, hogy más, tehetséges stúdiók lecsapjanak rá, és jobbnál jobb történetekkel ajándékozzanak meg minket. 8/10

Végigjátszva két PS4 Pro-n.
Megjelenés az adott platformra: 2018 március 23.

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr7313820942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.