Ken Liu - A papírsereglet és más történetek

2018. október 01. - Fincherista

Pár éve az Agave kiadó az Érkezés premierjén felbuzdulva megjelentette Ted Chiang novelláskötetét Életed története és más novellák címmel. A kötet a kínai származású amerikai szerző egészen kiváló, legfőképpen sci-fi műfajú írásainak gyűjteménye. Idén tavasszal pedig egy újabb ázsiai gyökerekkel rendelkező amerikai író novellái debütáltak általuk a magyar piacon, méghozzá semmivel sem rosszabb minőségben. Stílusukban már érezhető a különbség, lévén Ken Liu még Kínában töltötte élete első néhány évét, s csak azt követően került át az Új Világba, ezáltal történetei nem annyira univerzálisak, mintsem betekintések a személyes élményeinek világába. Időben és térben is szárnyaló fantáziája leginkább az asszimilációs dilemmának a gyökerét ragadja meg, méghozzá olyan letisztult és szép formában, amilyen lírainak látatlanban tartjuk a kínai kultúrát.

papirsereglet_kiemelt.jpeg

S lévén ezen, benne kavargó érzésnek az érzelmi epicentruma A papírsereglet, így a kötet elolvasása után teljesen egyértelművé vált számomra, miért is ez lett a címadó novella. A történet középpontjában egy három fős amerikai család áll, amelynek pikantériáját az édesanya kínai származása adja. Az anya egy szem fiát igyekezett minél jobban elkalauzolni hazájának kultúrájába, többek között a szülőfalujában tanult origami művészetének csodájával próbálta lenyűgözni. A papírból hajtogatott állatai a csodával határos módon öntudatra ébredtek, s a fiú valódi játszótársaivá váltak. Azonban a gyermek az évek folyamán egyre inkább elszakadt tőlük, s az amerikai értékek felé fordult, anyja legnagyobb bánatára. A legrangosabb díjakat bezsebelő novella ennek az érzelmi katarzisnak a (vélhetően életrajzi ihletettségű) krónikája.

Hasonlóképpen szól számos másik novella is, amelyben szintén megjelenik az egyén társadalomba történő beilleszkedésének problémája, a globalizáció kulturális gyökereket eltipró mivolta. Liu érzelmi töltetei nem pusztán kötelező körök, díszítőelemek, hanem valódi tapasztalatokból táplálkozó kinyilatkoztatások. Ez a hitelesség, amely átjárja a kötet legtöbb novelláját, egészen csodálatos élménnyé varázsolja azokat az olvasó számára. Ennek köszönhetően egyúttal sokkal izgalmasabbá válnak zsánerirodalmi húzásai is, melyek ugyan sok irányba tévelyednek, valahogy mégis visszalyukadnak a családhoz, az emberi kapcsolatok kifinomultságához, vagy éppenséggel a kommunikációs csatornák megteremtésének akadályaihoz. Hiába ír példának okáért fajleírásokba illő részletességgel egyes űrlények percepcióinak jellegzetességeiről, a végszó mindig a megértésükön van, míg noha egyes novellái középpontjába a technikai csodákat helyezi, konklúziónak már a humánum megőrzését nevezi meg.

Írásai közül A papírsereglet tekintendő ars poeticája legkifinomultabb és leggyönyörűbb darabjának, mint ahogyan a Mono no aware díjai sem méltatlanok, azonban az én tetszésemet leginkább a Jó vadászatot! címet viselő fantasy-steampunk hibrid nyerte el. Pontosabban Liu megfogalmazása alapján silkpunk lenne a méltóbb műfaji besorolás, lévén míg a steampunk főként a viktoriánus kort veszi alapul játékterének, addig a szerző az iparosodás előtt álló Kínába helyezte transzhuminsta történetét. Annak nyitásaként két démonvadásszal ismerkedhetünk meg, akik éppen alakváltókat üldöznek, azonban nem csak prédáikat kísérti a sors, hanem őket magukat is, hiszen az évek folyamán egyre kevesebb csoda maradt a világban. Ezáltal munkájuk sem akad már annyi, mint korábban, a technika vívmányai, a racionalizmus jegyében erőltetett iparosodás hatalmas elánnal rombolja le a misztikumot. Ez, az Andrzej Sapkowski Vaják-ciklusát megidéző alapvetés aztán szépen átmegy a már említett silkpunk irányába, amit Liu egészen lírai, mégis olvasmányos stílussal mesél el.

A kötet egészére is kijelenthető gördülékenysége, noha egy-két szárazabb stílusban íródott novella néhol megbontja az olvasási élményt (vagy éppen másabb irányba tereli), de ez ugyebár a legtöbb gyűjteményre igaz. Mindazonáltal nemcsak a fantasy, sci-fi alműfaja, hanem az ázsiai irodalom iránt érdeklődők figyelmébe is ajánlanám Liu írását, lévén stílusa szépen ötvözi a modern irodalmi narratívát szülőhazájának kimértebb, misztikusabb világával. Valódi érzelmeire, élményeire felhúzott fikciója pedig roppant könnyedén átérezhető olvasója számára, amelynek köszönhetően az érdekfeszítő világainak, jövőképeinek megismerése sokkal bensőségesebbé válik.

7as8vwqbsudvnmx2s.png

Ken Liu - The Paer Menagerie and other short stories
Agave Könyvek, 2018, 390 oldal.

Ha tetszett amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr2514217385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.