John Wick: 3. felvonás - Parabellum

2019. május 16. - Duba Dániel

Sokaknak az a nyűgje az eddigi John Wick filmekkel kapcsolatban, hogy bárgyú a történetük. Erre kapásból az szokott lenni a válasz, hogy ebben az esetben nincs is többre szükség, de ha belgondolunk, ez egy kicsit túlságosan is megengedő hozzáállás. Annak fényében pláne, hogy a harmadik résznek gyakorlatilag nincs is története, karaktereinek nincs több motivációja puszta ösztönöknél, és semmit sem változtat a már jól bevált, és egyébként most is működő képleten. Ez a következő: valakit csúnyán eltettek láb alól az első részben (rip Morzsi), ez pedig indukált egy reakciót, ami addig tartott, amíg a számla ki nem egyenlítődött. Csakhogy erre is érkezett egy reakció, majd arra még egy, majd még egy. Ezen következmények a harmadik részben állnak össze halálos örvénnyé, és húzzák sötét, bíborszínű mélységbe John Wicket, arra kényszerítve őt, hogy megint csak azt csinálja, amihez a legjobban ért. Pengék, skulók, balták és harci kutyák által fessen vörösre mozivásznakat, balzsamos neonfényben.

keanu-reeves-john-wick-3-neon-poster.jpg

Az események közvetlenül a második rész utolsó jelenetéből száguldanak tovább. Wick menekülni kényszerül, miközben a világ legképzettebb bérgyilkosai mind szakítani akarnak a fejére tűzött 14 millió dollárnyi vérdíjból. Hogy esélye legyen ezt túlélni, egyenesen az eddigi részek alatt már többször említett Felső Kört veszi célkeresztbe.

John Wick nem az a tipikus jelenkori akcióhős. Az út amit bejár, a módszerek, amikkel él, valamint az immáron saját közegéből való kirekesztettsége inkább a régi szamurájfilmek roninjai, az olasz westernek szótlan csavargójai közül valóvá teszik, a különbség csupán annyi, hogy Wick elegánsabban öltözködik. Amikor pedig ez a ronin kivonja a kardját, a film szárnyal, és ezekből a részekből szerencsére igen sok van. Ennek ráadásul azért is örülhetünk, mert nincs két hasonló akciójelenet a filmben. Ha az egyiket késekkel játszák egy szűk folyosón, a következőt már pisztolyokkal vívják lovon menekülve, utána előkerülnek a harci kutyák és a gépkarabélyok. Jut eszembe, ha a motoros-kardozós jelenetnél bekúszna a gondolataidba, hogy ezt mintha már láttad volna valahol, segítek. Szinte egy az egyben a The Villainess című filmből van, csak annál sajnos unalmasabban kivitelezve.

mv5bmta2oduxmdg1odneqtjeqwpwz15bbwu4mdy2mzc5otyz_v1_sx1777_cr0_0_1777_967_al.jpg

A John Wick - Parabellum akciójelenetei rengeteget fejlődtek, valamint nem érződik rajtuk a mindent szögmérővel, precízen kimérő kaszkadőr-rendező szorítása. Keanu Reeves ököltusái és fegyveres összecsapásai olyanok, mintha felvételkor nem terveztek volna előre semmit, hanem a színész mindent ott helyben, a pillanathoz alkalmazkodva reagált volna le, több évtizedes bérgyilkosi kiképzéssel és tapasztalattal a háta mögött, pedig tudjuk, hogy milyen mértékű felkészülés és koreográfia van az egész mögött. A vágás nem kapkod, a kamera pedig nem fordul el, még a legnaturálisabb jeleneteknél sem.

Itt nincs agyonvágott, mesterségesen felgyorsított-belassított művészkedés, nincs elbénázott CGI. Mikor Wick felemel egy baltát a földről, nem úgy veszi fel, mintha egy fél kilós kellék lenne, szinte érzed a súlyát, mikor pedig elhajítja, az a fizikai törvényeknek megfelelő ívet bejárva állapodik meg egy ázsiai gengszter hipotalamuszában. A közelharcokat végre normál sebességen vívják, ezáltal hihetőbbek és nyersebbek. Mindenki ismeri azokat az akciófilmeket, amikben a kamera kapkod, a harc mintha fel lenne gyorsítva, a végeredmény pedig a vágó által túlságosan szét van szabdalva. A John Wick - Parabellum nem ez a fajta film. A késdobálós balhé a film első felében például az utóbbi idők legkegyetlenebb, legötletesebb és valami perverz módon legviccesebb akciójelenete. Tananyag lesz.

mv5bnwiwyji0yzktowu3ny00mwi3ltlmzgitztljmji5ntjmmtixxkeyxkfqcgdeqxvymdi2ndg0nq_v1_sy1000_cr0_0_1624_1000_al.jpg

A második rész kritikájában kacarásztam azon a szinte paródiába hajló mozzanaton, hogy a John Wick filmek univerzumában a helyi lakosság milyen kiugróan magas aránya aktív bérgyilkos, de aki történetesen nem az, a híres Mr. Wick búskomor ábrázatát még akkor is egyből felismeri. A készítők valószínűleg ráérezhettek az ebben rejlő komikum lehetőségeire, és az előbb említett mozzanatot a film első húsz percében gátlástalanul a maximumra tekerik. Önirónia overloaded, és tudjátok mit? Még jól is áll neki. Reeves megjelenésének és karakterének, valamint az eddigi részekből ismert rendező és író visszafogott humorának köszönhetően a film néhol tényleg vicces jelenettöredékekkel szórja meg, még akár a legvadabb, már-már a horrorral kacérkodó akciórészeit is.

Miközben a vásznon Keanu Reeves az összevérzett fekete öltönyében rohangált a villódzó, tompa fények alatt mívesen fényképezett, de sosem kimódolt képeken, az jutott eszembe, hogy te úristen, valahogy így kellett volna kinéznie a Blade Runner 2049-nek, Roger Deakins gyomorforgatóan agyonkomponált, mesterségesen túlhúzott képei helyett. A John Wick harmadik felvonása rohadtul jól néz ki. Egy Yves Saint Laurent reklámfilm, egy amerikai gun-lifestyle magazin és a ‘82-es Blade Runner esztétikáját olvasztja össze egy 9mm-es dum-dum golyóvá, ami képes lyukat ütni a cselekménybeli hiátusok okozta felemás érzéseken.

mv5bmteymjyxntu0mjveqtjeqwpwz15bbwu4mdi3mzc5otyz_v1_sx1777_cr0_0_1777_985_al.jpg

A film negatívumait tovább amortizálja az új, valamint az eddigi részekből már ismerős mellékszereplők díszes kompániája. Egészen konkrétan Mark Dacascos, aki leginkább az alja-közepes akciófilmekből lehet ismerős a 90-es évekből, a John Wick filmek legbrutálisabb fogdmegjét alakítja úgy, hogy a keze nyomán nem csak ellenfelei vére buggyan ki, hanem olykor egy jó adag önirónia is. De minek rakták bele Halle Berryt? – kérdeztem magamtól a jelenetnél, amikor felbukkant. Aztán jött az azt követő akciószekvencia, és utána már azt kérdeztem, hogy eddig miért nem rakták bele.

Az első rész még mindig a legjobb a sorozatban, de a Parabellum közvetlenül a nyomában van. A zenéje tiszta adrenalin, a képei vizuális költészet, az akciójelenetei egy '69-es Mustang ablakain betóduló szélroham padlógáznál. 7,5-nél nem tudok rá többet adni, de végre valami mást is érdemes nézni a mozikban a Végjáték mellett.

 A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr3514830194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zováthi Domokos 2019.05.16. 17:28:09

Már bánom, hogy kihagytam... Majd hétvégén bepótolom :) jó lett a kritika

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.05.17. 14:38:02

Kár, hogy nem fordították le a címet! Jól hangzana így:
Kanóc János 3
Biztos tódulna a tömeg... :)))

Pic 2019.05.17. 15:42:34

@Frady Endre: Teljesen felesleges és agyzsibbasztó lenne. Ennél már csak a klasszikus "beszélő nevek" lefordítása veszélyesebb.
Azért egyszer kétszer poénból eljátszik ezzel az ember mert vicces belegondolni, de való életben moziban alkalmazni tényleg nincs értelme.

Viszont ha megkérdezi a gyereked, hogy mit jelent egy egy név akkor sokszor viccesen hangzik ha lefordítasz egy ilyet, pláne ha még csavarsz is egyet rajta pl: Ez itt gyermekem a Lukács Gyuri filmje, címe Csillagháborúk és a főszereplő pedig egy (Lüke) Égenjáró. :))

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.05.17. 16:05:43

@Pic: :)))
A Forma-1 világbajnoka: Sonkás Lajos
A drámaírás csúcsa: Lándzsarázó Vilmos
A kő és tekercs királya: Satupofa Bogyó
A BL döntő résztvevői: Májmedence FC - Tottensonka Forrósarkantyú
A komolyzene Csillagkulcs Richárdja: Csermely János Sebestyén
:)

Loralai 2019.05.17. 21:22:13

A kritikaval teljesen egyetertek, nekem is tetszett a film, de miert kellett ilyen igazsagtalanul leszolni a zsenialis Roger Deakins oscadijas kepeit???? A Blade R 2049 egy sci fi (es mellekesen egy mestermu), ha meg emlekeztet is a hangulata pontosan ez a kulonbseg a sci fi es egy akcio film kozott.