[Supernatural Movies]

[kritika] 300 (2007)

2014. február 15. - REMY

Frank Miller anno megírta, majd pár éve Zack Snyder filmvászonra vitte a 300-at, mely a Kr. e. 480-ban zajló thermopülai csatát eleveníti fel, méghozzá fantasy stílusban. Megmondom őszintén anno az előzetesek egyáltalán nem hoztak lázba, majd néhány jelenetet látva a filmből, ismételten arra a következtetésre jutottam, hogy ez a film nem nekem készült. Épp ezért sokáig halogattam a megtekintését, de végre erőt vettem magamon, és nekiültem. Pozitívan csalódtam ugyan, de ez még mindig kevés volt ahhoz, hogy azt mondjam a filmre, hogy jó.

3002.jpg

A görögök harcban állnak a perzsákkal. A sprártai vezér, Leónidasz félelmet nem ismerve veszi fel a kesztyűt a megszámlálhatatlan mennyiségű katonát a soraiban tudó Xerkszész sereg ellen. Alapjáraton esélyük nem lenne, de a Thermopülai-szorosnál kiegyenlítődnek az esélyek mindaddig, amíg váratlan események nem történnek…

A 300 egy látványorgia, amiben fröcsög a vér, dagadnak az izmok, hullanak a perzsák, valamint Gerard Butlerék megállás nélkül ordítanak. Ez szép és jó, sőt szórakoztató, mindaddig, amíg nem ismétlődik az egész újra, újra és újra… Erre rátesz még egy lapáttal a folyamatos lassítgatás, ami védjegye volt Snydernek, de itt a csúcsra járatta. Az elején még jópofa volt, de amikor kilencvenkettedjére is ellőtte, akkor már nem érte el azt a hatást, amit az elején.

A story? Attól nem is kell elvárni nagy dolgokat, mert a történetet már suliban megtanultuk. Van 300 spártai, akik összecsapnak a perzsákkal. Ez rendben is van, jól tették, hogy nem pakolták tele mély gondolatokkal, stb. Viszont ezt leadni 2 órában? Túl hosszú, túl unalmas lett a film, ami inkább hasonlított egy 2D-s Nintendo-játékra, amiben harcolni kell a perzsákkal. Az elején még gyenge ellenfelek jönnek, majd szintenként jön az újabb sereg, egyre nagyobb haderővel, és egyre jobb fegyverekkel. Végeláthatatlan darálás az egész.

Ugyanakkor látványos, szép CGI-t kapunk az arcunkba, ráadásul még a színészek sem teljesítenek rosszul. A képi világ mindenképpen megér egy misét. A sötét tónusú, erőteljes színekkel játszó operatőr jó munkát végzett, de inkább nézném fent a falon képként az egészet, mint magát a filmet. Egy kicsit talán sok a film, mert azért valljuk be egy óriási giccstenger, tele túlzásokkal, amikre azért rá lehet unni. Képregényként tejesen jól működhet, hiszen azt bármikor letehetjük, de ha egy filmet megszakítunk, és félretesszük, akkor nem biztos, hogy újra előszedjük.

300.jpg

A 300 tehát egy érdekes film, amit lehet ugyan szeretni, de nem az a film, ami mindenkinek könnyen lecsúszik a torkán. Ettől függetlenül nem bántam meg, hogy végül megnéztem, de a tetszésemet nem igazán tudta elnyerni, ám azt elérte, hogy megnézzem majd az idén érkező folytatást. 5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr775800799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyílméregbéka 2014.02.15. 01:05:27

Ez egy képregény film. Nem fantasy, és pláne nem törtenelmi. Mint képregény film, adaptáció, szerintem az egyik legjobb, nekem az egyik nagy kedvencem a Sin City mellett. 8/10

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.02.15. 11:59:24

@Nyílméregbéka: IMDB alapján szoktam általában címkézni a filmeket. A 300 egy történelmi eseményt mutat be nekünk (az már más kérdés, hogy mennyire hiteles... de ugye ott a Gladiátor is, ami szintén nem hiteles, mégis ráaggatják, hogy történelmi) Fantasy, hát szerintem simán benne van abban a kategóriában.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.15. 13:08:18

Én is így többnyire így voltam vele, bár én egy kicsit feljebb pontoznám. Ez a lassításos ökörködés tulajdonképpen szórakoztató, csak nem igazán az a dolog, ami miatt mérföldkőként vagy kultfilmként kezelném, igazán jó filmként meg végképp nem.

@Nyílméregbéka: Ami képregényfilm, azt már nem is lehet máshova besorolni? Arról nem is beszélve, hogy a képregényfilm nem is műfaj, hanem inkább a keletkezés körülményeire vonatkozik. Ellenkező esetben A gyűrűk ura sem fantasy, hanem könyvadaptáció.

Sok műfaji besorolásos szőrszálhasogatást láttam már, de ez mindent visz.

Nyílméregbéka 2014.02.15. 18:46:22

@REMY: @danialves: Szerintem félreértetted amit írtam. Persze, hogy lehet egyszerre képregényfilm és fantasy egyben! Arra utaltam, hogy ezt a filmet mint képregény adaptációt érdemes kezelni, vagy értékelni és nem mint történelmi vagy fantasy filmet. A képi világa, szinei, hangulata a történetvezetés stb...nagyon jól adja vissza képregény érzetét. Ezért is hasonlítottam a Sin City-hez.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.15. 23:50:45

@Nyílméregbéka: A Twilight is biztos nagyon jól adja vissza a könyv érzetét...

Szerintem a filmet mint filmet érdemes kezelni, attól függetlenül, hogy miből készült és azt hogyan adja vissza. Ez "hogyan adja vissza a képregényt/könyvet" tipikusan olyan dolog, ami csak akkor kerül elő, amikor már semmi más pozitívumot/negatívumot nem lehet találni benne.

Nyílméregbéka 2014.02.16. 00:08:30

@danialves: Jól van látom, nem tudod, vagy csak akarod megérteni. Részemről ennyi, nem akarok egy újabb parttalan unalmas vitát lefolytatni...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.16. 00:15:59

@Nyílméregbéka: Lehet, hogy nem kéne leírni egymás után azt, hogy "Ez egy képregény film. Nem fantasy" és hogy "lehet egyszerre képregényfilm és fantasy egyben", és máris jobban értenének az emberek. ;)
Nem kifejezetten érzem azt, hogy az én felfogóképességemre kéne hárítani, hogy nem tudsz konzisztens álláspontot kialakítani.
süti beállítások módosítása