1994. San Marinó-i nagydíj. A Forma-1 történetének egyik, ha nem a legfeketébb hétvégéje. Már a pénteki szabadedzés során észre lehetett venni, hogy valami negatív erő van a levegőben. Rubens Barrichello Jordanje vágódott nagy sebességgel a korlátnak, de végül egy orrtöréssel megúszta. Másnap, Roland Ratzenberger kocsija adta meg magát a Villeneuve-kanyarban, aminek a végeredménye egy olyan súlyos sérülés lett, mely a pilóta életébe került. Senna és a többi pilóta is feldúlt állapotban voltak. Többen úgy gondolták, hogy Senna nem fog rajthoz állni, még akkor sem, ha ő indul a pole-ból. Végül mégis úgy döntött a brazil pilóta, hogy elindul a versenyen. A rajtnál Lehto kocsija nem indult, majd Lamy hátulról teljesen telibe trafálta. A szétszóródott roncsok miatt azonnal beküldték a safety car-t, ami mögött a teljes mezőny nem kevesebb, mint 5 kört tett meg. A 7. körben, miután a biztonsági autó elhagyta a pályát, Senna Williamse nem vette be a Tamburello-kanyart, és hatalmas sebességgel csapódott neki a betonfalnak. A háromszoros világbajnok, mint később kiderült, életét vesztette…
Ayrton Senna da Silva 1960. március 21-én született São Pauloban. Családja igen tehetős volt, így a korán kialakult, motorsport iránti szenvedélyét támogatni tudták a szülei. 13 évesen indult el élete első gokartversenyén, amin egyből meg is szerezte a pole pozíciót. A további években egyre feljebb jutott, majd 1981-ben már Európában csillogtatta tehetségét. Az ottani sikerek után 1984-ben már a Toleman versenyzőjeként indulhatott el a Forma-1-ben. Az első igazi kiugró sikert egy esős Monte Carló-i futamon érte el, amikor a 13. helyről indulva feljött egészen a 2. helyig. Miután a versenybírák veszélyesnek találták a futamot, így a vártnál korábban fejeződött be a verseny, ami elvette azt a lehetőséget Sennától, hogy megelőzze a nála jóval lassabban haladó Alain Prostot. Senna 1985-ben aláírt a Lotushoz, mely már jó volt arra, hogy futamgyőzelmekért harcolhasson, ám ez a csapat sem tudta megadni neki a VB címet. 1988-ban megtörtént a csoda. A McLaren, a korszak legnagyobb neve mellé leszerződtette, a korszak legtehetségesebb pilótáját, Sennát. Azonnal meg is szerezte a világbajnoki címet, melyet 1990-ben és 1991-ben is megismételt. 1993 végén elhagyta a sikercsapatát, majd eligazolt az akkor épp domináns Williamshez, ahol minden a feje tetejére állt. Ayrton Senna 1994. május 1-jén, 34 évesen elhunyt.
„Ha második vagy, te vagy az első, aki veszít.”
Sokszor mondják, hogy az élet írja a legjobb és legszomorúbb forgatókönyveket, és ez igaz is. Sajnos a korom miatt nem lehettem szemtanúja az ő pályafutásának, de szerencsére készülnek dokumentumfilmek, illetve az internet lehetővé teszi azt, hogy néhány perc kutatás után rátaláljunk megannyi fontos videóra, amin ő, vagy bármelyik másik akkori pilóta szerepel. Azonban egy igazi, mindent átfogó dokumentumfilmet nagyon nehéz készíteni egy olyan emberről, mint amilyen Senna is volt. Rengeteg élmény, rengeteg belső harc, rengeteg siker és szomorúság. Asif Kapadia a BAFTA díjas rendező mégis megtudta ezt csinálni, és egy 160 perces film keretein belül mutatta be Senna Forma-1-es életét. Talán egy kissé hatásvadász, talán egy kicsit egyoldalú, de elképesztő közelségbe tudja hozni az emberhez a pilótát. Megismerjük a tehetséget, aki egy szemvillanás alatt vált híressé a Forma-1-ben, megismerjük a gondolkodásmódját, mely talán egy kicsit fura az átlagember számára, illetve azoknak, akik nem hívők. Rengeteg információt megtudunk az évtized legnagyobb párharcáról, a Prost – Senna versengésről, illetve a kettejük közötti kapcsolat is feltárul előttünk. Egy hatalmas és fényes út az, melyen a 160 perces játékidő alatt végigmegyünk. Senna személye szinte egy karnyújtásnyira elevenedik meg előttünk.
Azonban a motiváció és a versenyzés mellett betekintést kapunk Senna hétköznapi életébe is, valamint, a Forma-1 politikai oldalába, mely rendkívül nagy ellenfélként bizonyult Senna számára. A film megtekintése közben tudjuk, hogy a dráma egyszer ki fog teljesedni és eljutunk ahhoz a bizonyos fekete és szomorú hétvégéhez, amit a mai napig nem felejtett el a világ. Megható és felkavaró pillanatoknak lehetünk szemtanúi, illetve olyan verseny előtti interjúkat hallhatunk, melyek jelzésértékűek voltak a később történtekre. De mégis megtörtént, és napra pontosan 20 évvel ezelőtt véget ért egy elképesztő karrier. Tehát, aki egy kicsit is közel áll az F-1-hez, az sürgősen lesse meg ezt az alkotást, mert egy maradandó élménnyel lesz gazdagabb. 10/10