[kritika] Senna (2010)

2014. május 01. - REMY

1994. San Marinó-i nagydíj. A Forma-1 történetének egyik, ha nem a legfeketébb hétvégéje. Már a pénteki szabadedzés során észre lehetett venni, hogy valami negatív erő van a levegőben. Rubens Barrichello Jordanje vágódott nagy sebességgel a korlátnak, de végül egy orrtöréssel megúszta. Másnap, Roland Ratzenberger kocsija adta meg magát a Villeneuve-kanyarban, aminek a végeredménye egy olyan súlyos sérülés lett, mely a pilóta életébe került. Senna és a többi pilóta is feldúlt állapotban voltak. Többen úgy gondolták, hogy Senna nem fog rajthoz állni, még akkor sem, ha ő indul a pole-ból. Végül mégis úgy döntött a brazil pilóta, hogy elindul a versenyen. A rajtnál Lehto kocsija nem indult, majd Lamy hátulról teljesen telibe trafálta. A szétszóródott roncsok miatt azonnal beküldték a safety car-t, ami mögött a teljes mezőny nem kevesebb, mint 5 kört tett meg. A 7. körben, miután a biztonsági autó elhagyta a pályát, Senna Williamse nem vette be a Tamburello-kanyart, és hatalmas sebességgel csapódott neki a betonfalnak. A háromszoros világbajnok, mint később kiderült, életét vesztette…

senna3.jpg

Ayrton Senna da Silva 1960. március 21-én született São Pauloban. Családja igen tehetős volt, így a korán kialakult, motorsport iránti szenvedélyét támogatni tudták a szülei. 13 évesen indult el élete első gokartversenyén, amin egyből meg is szerezte a pole pozíciót. A további években egyre feljebb jutott, majd 1981-ben már Európában csillogtatta tehetségét. Az ottani sikerek után 1984-ben már a Toleman versenyzőjeként indulhatott el a Forma-1-ben. Az első igazi kiugró sikert egy esős Monte Carló-i futamon érte el, amikor a 13. helyről indulva feljött egészen a 2. helyig. Miután a versenybírák veszélyesnek találták a futamot, így a vártnál korábban fejeződött be a verseny, ami elvette azt a lehetőséget Sennától, hogy megelőzze a nála jóval lassabban haladó Alain Prostot. Senna 1985-ben aláírt a Lotushoz, mely már jó volt arra, hogy futamgyőzelmekért harcolhasson, ám ez a csapat sem tudta megadni neki a VB címet. 1988-ban megtörtént a csoda. A McLaren, a korszak legnagyobb neve mellé leszerződtette, a korszak legtehetségesebb pilótáját, Sennát. Azonnal meg is szerezte a világbajnoki címet, melyet 1990-ben és 1991-ben is megismételt. 1993 végén elhagyta a sikercsapatát, majd eligazolt az akkor épp domináns Williamshez, ahol minden a feje tetejére állt. Ayrton Senna 1994. május 1-jén, 34 évesen elhunyt.

senna2.jpg

„Ha második vagy, te vagy az első, aki veszít.”

Sokszor mondják, hogy az élet írja a legjobb és legszomorúbb forgatókönyveket, és ez igaz is. Sajnos a korom miatt nem lehettem szemtanúja az ő pályafutásának, de szerencsére készülnek dokumentumfilmek, illetve az internet lehetővé teszi azt, hogy néhány perc kutatás után rátaláljunk megannyi fontos videóra, amin ő, vagy bármelyik másik akkori pilóta szerepel. Azonban egy igazi, mindent átfogó dokumentumfilmet nagyon nehéz készíteni egy olyan emberről, mint amilyen Senna is volt. Rengeteg élmény, rengeteg belső harc, rengeteg siker és szomorúság. Asif Kapadia a BAFTA díjas rendező mégis megtudta ezt csinálni, és egy 160 perces film keretein belül mutatta be Senna Forma-1-es életét. Talán egy kissé hatásvadász, talán egy kicsit egyoldalú, de elképesztő közelségbe tudja hozni az emberhez a pilótát. Megismerjük a tehetséget, aki egy szemvillanás alatt vált híressé a Forma-1-ben, megismerjük a gondolkodásmódját, mely talán egy kicsit fura az átlagember számára, illetve azoknak, akik nem hívők. Rengeteg információt megtudunk az évtized legnagyobb párharcáról, a Prost – Senna versengésről, illetve a kettejük közötti kapcsolat is feltárul előttünk. Egy hatalmas és fényes út az, melyen a 160 perces játékidő alatt végigmegyünk. Senna személye szinte egy karnyújtásnyira elevenedik meg előttünk.

senna4.jpg

Azonban a motiváció és a versenyzés mellett betekintést kapunk Senna hétköznapi életébe is, valamint, a Forma-1 politikai oldalába, mely rendkívül nagy ellenfélként bizonyult Senna számára. A film megtekintése közben tudjuk, hogy a dráma egyszer ki fog teljesedni és eljutunk ahhoz a bizonyos fekete és szomorú hétvégéhez, amit a mai napig nem felejtett el a világ. Megható és felkavaró pillanatoknak lehetünk szemtanúi, illetve olyan verseny előtti interjúkat hallhatunk, melyek jelzésértékűek voltak a később történtekre. De mégis megtörtént, és napra pontosan 20 évvel ezelőtt véget ért egy elképesztő karrier. Tehát, aki egy kicsit is közel áll az F-1-hez, az sürgősen lesse meg ezt az alkotást, mert egy maradandó élménnyel lesz gazdagabb. 10/10

senna.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr776099711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyílméregbéka 2014.05.01. 08:27:06

Pfuu, máig rossz emlékem mikor anno néztük a futamot, és a karambol után reménykedve figyeltük megmozdul-e a sisakja végre.....

Zseniális versenyző és nagyszerű ember volt, nagy kár érte. A film meg nagy jól megmutatja Senna valódi személyiségét. 9/10

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.01. 09:33:59

@Nyílméregbéka: Ha leszámítjuk azt a bizonyos hétvégét, akkor szerencsés lehetsz, hogy láthattad az akkori kor Forma-1-ét. Sennát, Mansell-t, Prostot, és a fiatal Schumit. Irigykedek. :)

Nekem az első élményem a 2000-es szezonból volt, amikor Schumi megnyerte a 3. VB címét.

Nyílméregbéka 2014.05.01. 15:21:45

@REMY: Akkor érted, miért nem nézek kb. négy éve már egy futamot sem... :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.01. 15:42:04

@Nyílméregbéka: Megértem. Sajna nálam már alap dolognak számít a hétvégi F-1, így nem hagyok ki egyet sem, de ez már közel sem autóversenyzés.

Nyílméregbéka 2014.05.01. 15:55:31

@REMY: Ott voltam az első magyar forma egyes versenyen is már, olyanokat láttam élőben versenyezni, mint Senna, Mansell, Nelson Piquet, Prost, Schumi, Hill, Hakkinen... Az utolsó jó dolog ami történt az F1-el az Raikkönen volt, az első visszavonulásáig. Mióta közvetítés van, nem hagytam ki versenyt vagy húsz évig, de ez már nem az a forma1 sajnos. :(

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.01. 16:03:58

@Nyílméregbéka: Kimi, na őt elismertem addig, amíg VB-t nem nyert. Aztán James Hunt lett belőle. Elég volt neki azaz 1 VB cím. Sajnos mára már kevés lett Kimi is. A mai mezőnyben Alonso és Hamilton az, aki versenyezni akar, és tud is. A többi egy robot, egy nulla. Sajnálom, hogy ilyen irányba ment el az egész, és talán már sosem lesz az igazi.
Mindenesetre nálam Schumi a legjobb. :)

tomigonzo 2014.05.02. 09:30:34

Ajanlom a Sky Sport F1 csatorna nezeset, Senna ugyben egesz heten dokumentum filmek es regi versenyek folyamatosan, olyan dolgokrol amit soha nem lehetett meg hallani (pl Alain Prosttal egy bo feloras beszelgetes, csak a kettejuk kapcsolatarol, amit egyebkent le szoktak zarni annyival, hogy nem volt felhotlen, na ennel joval tobb volt!!). Tuti lesznek ismetles, neves szakujsagirok (hozzaertok, nem otthoni koklerek!!!), regi versenyzo tarsak (Hill, Brundle stb).
A versenyhetvegeken is eosen ajanlott a csatorna, kb, mintha kint lennel a palyan folyamatosan (sot szerintem jobb, voltma mar en is eloben), hozzaerto tapasztalt versenyzo/dorzsolt ujsagirova valt emebrkek (a legkemeneybb Brundle ;) riportjai, dokumentum bejatszasokkal, rengeteg infoval, geggel, pentektol vasarnapig!! nem holmi sportpolihisztorok orjongenek a mikrofonba ket oran at.

nemorino 2014.05.02. 11:23:02

Az Asif Kapadia rendezte film rendkívül félrevezető, részrehajló alkotás. Először is Senna-Prost viadalra hegyezi ki a F1-et, miközben egy rendkívül sokszínű, kiváló pilótákkal teli korszak volt. Utána teljesen félrevezetően, Senna iránt véglegesen elfogultan mutatja be az eseményeket (pl. jó lett volna, ha nem felejti el megemlíteni, hogy amennyiben nem zárják ki 1989-ben Suzukában, akkor is Prost lett volna a világbajnok). Aki az igazi Sennát akarja megismerni, az maradjon a futamoknál, aki egy idealizált bálványra kíváncsi, annak feltétlenül ajánlott. Viszont el kell ismerni, jól használja az eszközöket, ügyesen álcázza dokumentumfilmnek az alkotást és a Senna halálát feldolgozó rész valóban megrendítő. Kár, hogy az első két óra olyan hazugra sikerült.