[Supernatural Movies]

[titanic] The Duke of Burgundy (2014)

2015. április 10. - theivan

Bármennyire is megérdemelné a törődést, a befogadást az angol, de Magyarországra jurtát verő Strickland filmje, mégis az a baj, hogy a filmtörténelem megannyi elvont képsorán nevelkedett rendező ugyan egy párját ritkító, szenvedélyes táncot vezényelt le a szadomazo úrnő és játékszere, azaz Cynthia és Evelyn közt, de az őket – és leginkább minket – ellepő pillangók rájuk és ránk vetett árnyéka néha talán már túl sötét.

5dce8bdf-917a-43c4-98f4-dbcdb6542983.jpg

Igen, pillangók: a Duke of Burgundy, azaz Hamearis lucina talán kockáslepkeként ismeretes itthon, és még sok más lepkefajta is feltűnik a vásznon, főként összekötő képkockák formájában. De vajon ki a herceg és mennyire működik mindez metaforaként? Mit jelent ez Cynthia-ra és Evelyn-re, a film leszbikus szeretőire, a soproni óváros (igen, a forgatás itthon zajlott le) szerelmeseire, eme állatfaj megrögzött érdeklődőire nézve? Nehéz ezekre válaszolni: igazából Strickland sokkalta inkább azon dolgozott, hogy kevés szereplője, sötét (de egyébként jól fényelt és árnyékolt) helyszínei, és szegényesnek tűnő eseményei valami egészen bizarr atmoszféra részesei legyenek, és elsősorban ne a mögöttes tartalom, hanem ez az atmoszféra keltsen hatást bennünk, legyen szó egy stílusos intróról, vagy akár a leggroteszkebb pillanatokról, mint amilyen például a Carpenter nevű hölgy hirtelen bedobott ötlete is, szülinapi ajándék gyanánt.

Azonban hiába a különös légkör, mert az egyébként egészen elegáns, (képileg!) visszafogott erotikájú románc mégsem ad kellő kapaszkodót ahhoz, hogy ez a bizonyos légkör ne váljon néha kellemetlenül fullasztóvá. Kezdve onnan, hogy az első párbeszéd becsukott szemmel akár teljesen összetéveszthető a világ legolcsóbb pornóparódiájával, végül már túl masszív jelenetek totyognak egymás után, a szó szoros értelmében – pedig néha nem történik több néhány eseménysor újrajátszásánál, melyekből egyébként se hozható össze túl sok variáció, mint már írtam.

Gyors végiggondoltam, hogy akkor mégis mi lett volna számomra az igazi, és így ugrott be a Stoker, mely talán valami egészen hasonló műfajban hozott egy príma látványú, feszesen ritmizált, összességében pedig egy jóval rejtelmesebb élményt. Persze közel sem ugyanannyira elvont a két alkotás, és talán ezért is enged utóbbi közelebb minket, de pont itt a lényeg: a Duke of Burgundy-t azért tartom távolságtartónak, mert nekem szükségem van a már említett iskolapélda, a Stoker eszközeire. Most viszont úgy éreztem, ugyan hiába engedi a Duke, hogy kövessem, emiatt mintha nemigen lelkesedne, szóval mégsem tarthattam vele igazán.

timthumb.jpg

Pedig mint romantikus alkotás, a kezdeti hangnembeli félrecsúszások ellenére a Duke of Burgundy egy figyelemreméltó érzelmi játék tud maradni, szinte klausztrofóbiát keltve bennünk azáltal, ahogy szeretőiről mesél. Azonban vonagló misztikumával nehéz mit kezdeni, olyannyira, hogy emiatt már-már inkább válik üressé, mintsem tartalmassá ez a kapcsolat. Pedig végső soron nem leszünk teljesen elveszve, sőt néha olyan, mintha minket is belakatolna egy szadomazo-ládába. Csak nyilván nem szeretünk bezárva maradni, ezért is kiabáljuk a szabaduló szót. 6/10

11008058_856948311039310_5449260091132351247_n.pngA filmet a 22. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon tekintettük meg.

További vetítések:
április 11. szombat 20:00 - Uránia (gálavetítés a rendezővel)
április 18. szombat 21:00 - Puskin

Jegyinfók a képre kattintva, hivatalos forgalmazás április 30-tól.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr417350910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása