[Supernatural Movies]

A legszomorúbb bosszúálló - Batman

2022. február 28. - Duba Dániel

Mibe érdemes ma befektetni Magyarországon, állampapír, krypto, fintech részvények? Mi lesz a bő egy hónap múlva esedékes országgyűlési választási kampány következő bizarr húzása? Meglesz-e a kellő szolidaritás a társadalom irányából az éppen tüntető pedagógusok felé? Kitart-e az ukrán haderő holnap reggelig, vagy Kijev az oroszok kezére kerül? Elég darkos lett-e az új Batman? Ezen kérdések foglalkoztatják a magyar közvéleményt ma, 2022 február 28-án, a naptári tél utolsó napján. Jelen cikk a fenti témakörök közül csupán egyre ad kielégítő választ, de egy biztos pont az ember életében még mindig több, mint egyetlen egy sem, vagy nincs igazam?

batman_main.jpg

Úgy látszik, Matt Reeves átmentette Christopher Nolan Sötét lovag filmjeinek feszült nyitányait, és háromórás Batman-eposzát egy rendkívül sötét tónusokkal megrajzolt, nyugtalanító intróval kezdi. Éjszaka Gothamben, a látkép szinte apokaliptikus. A város tajtékzik az utcáin hömpölygő bűntől, és habár szemmel nem látni, akinek tudniuk kell, tudják, hogy a sötét lovag ott van a toronyházak vízköpőin, a használt injekciós tűkkel borított kosárpályák lelátóin, a nyüzsgő klubok mögötti mocskos sikátorokban, a gonosz terveket szövögető fejekben. Érezni a fenyegető jelenlétét. Reeves gyönyörűen festi a jelenet hangulatát, és talán még Nolannél is jobban érzékelteti, mit jelent Gotham söpredéke számára Batman. Magát a félelmet.

Az eredetsztoritól mentes narratíva egy már két éve praktizáló igazságosztót mutat be, aki a rendőrség nagyrésze számára egy épphogy csak megtűrt bűnöző. Kíméletlen, pusztakezes vadászatai során lecsap a piti zsebesektől a nagypályás gengszterekig mindenkire. Semmi high-tech kütyü, semmi science fiction (a spéci kameráját kivéve). Nolan földhözragadt, a saját helyét és erejét kereső Batmanje ehhez képest, mintha a Star Trekből lépett volna elő a sok világító, robbanó, falon átlátó bizbaszával.

A film egészét végigkíséri valami baljós feszültség, aminek eredete ismeretlen. Több jelenete a thriller és a soft horror határain egyensúlyoz, ami csak Selinával való jelenetei során enged a gyomoridegből. Nyilván senki nem fog a szívéhez kapni ijedtében, inkább a komor atmoszféra, ami rátelepszik az emberre. Jó nézni ezt a filmet, mert habár nincsenek benne gigászi money shot-ok, azért egészen bűbájos az összhang. Képeinek színei a fekete, és az egyel kevésbé fekete szűk palettáján mozognak, olykor egy kis neonnal megvilágítva. Fojtogató hangulata a látványvilág elemeiként az absztraktból egyenesen a filmkockákra manifesztálódik. Nem néz ki rosszul, na.

A Batman egyszerre zsarufilm, sorozatgyilkosos thriller, detektív sztori, csak éppen nem szuperhős film. Robert Pattinson Batmanje inkább illik a skandináv krimik önpusztító, magának való nyomozói közé, mint a DC ligájának soraiba, vagy akár az eddigi Batman karakterek mellé. Pattinson remek színész, és ehhez még csak színészkednie sem kell különösebben. Karakteres arcberendezésének, és jó érzékkel választott szerepeinek köszönhetően ott a helye az A-listában. John Turturro kimért Falconéja, és még inkább Colin Farrell Pingvinje lettek még félelmetesen jók, viszont Selina Kyle karaktere kicsit kevesebb gondossággal lett megalkotva. Zoë Kravitz meg így is izgalmas jelenség, szó se róla, nem véletlenül kap manapság egyre jelentősebb szerepeket. Az egész gárda nagyon rendben van, de ezzel együtt mégse tökéletes a film.

batman_2.jpg

Ugyanis egyáltalán nem tiszteli az időnket – a húgyhólyagunkról nem is beszélve. Három óra egy blockbusternek? Ennek itt és most véget kell vetni! Üzemorvosi alkalmassági kellene minden nézőnek a rengeteg ülőmunka miatt, amit a produkció megkövetel. Ebből pedig következik, hogy ugyan a film alatt végig ott motoszkál a soha nem múló feszültség, nem egyszer azon kapjuk magunkat, hogy elméláztunk kicsit erre-arra. Ha nem lenne kő taplóság átfutni a híreket mobilon, valószínűleg többször megtettem volna a vetítés alatt. Ízlés dolga, ki hány percet hagyna a vágóasztalon, én a magam részéről egy jó 40 percet minimum.

Matt Reeves annyira megfosztotta Batmant szuperhősi misztikumától és eszköztárától, hogy ha a helyére betenné mondjuk John Wick-et, vagy valami dán krimisorozat kemény zsarufiguráját, ugyanúgy működne a film, vagy legalábbis nem szakadna darabjaira. Ugyanez a dekonstrukció zajlik a gonosz karakterekkel is. Riddler érdekes figuraként indul, de nem oda érkezik meg, ahova reméljük, habár egy esetleges következő részben még lehet benne fantázia.

Még csak pár napja voltam a mozis vetítésen, de a kép ami a fejemben él az új Batmanről az, ahogy egy óriásira nyújtott, hömpölygő, sötét massza ül egy nem elég jól kidolgozott bűnfilmen. Elvesztek hangsúlyos jelenetek, a történet részletei, de a nyomasztó közeg, az erőteljes hangulat megmaradt. Ez az, amiben ez a feldolgozás erős tud lenni. Elfogadom persze, ha valakinek ez a Batman mostantól A BATMAN, de jelen állás szerint Matt Reeves egyelőre kevés ehhez, vagy legalábbis A majmok bolygója trilógiával nagyobbat gurított. Egy dolog azonban vitán felüli, a DC-nél ez a jó csapásirány, az idei Batman ugyanis kétség kívül jó darkos lett. 7/10

A Film MAFAB adatlapja

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr817769164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása