[Supernatural Movies]

Kisiklásra felkészülni - A lány a vonaton

2016. október 13. - kultúrfaló

Paula Hawking sikerkönyvének filmadaptációja a Holtodiglan méltó párja lehetett volna, hiszen itt is minden megvan (csavaros történet, galibás szereplők), és a három, egymást csak látásból ismerő nő szemszögéből csepegtetett eseményeknek köszönhetően igazán érdekes látni a cselekményt. Az idei év meglepetés krimijének indult film mégis felemás érzéseket hagy a nézőkben.

plakat.jpg

Az emberek többsége nem olyan szerencsés, hogy ne kelljen utazással eljutnia a munkahelyére. Sajnos nekem is ingáznom kell. Naponta siklik el a vonatom azok előtt a házak előtt, ahol a kedvenc ülésemből megcsodálhatom a lakókat, amíg állunk. Az egyikben lakik a volt férjem (Justin Theroux) azzal a nővel (Rebecca Fergusson sokkal színtelenebb, mint a Mission Impossible legutóbbi részében), aki miatt tönkre ment a házasságunk. Ráadásul még közös gyerekük is született. A másik házban egy nagyon aranyosnak tűnő fiatal házaspár (Haley Bennett, Luke Evans) él, ők számomra az ideális páros. Minden alkalommal elképzelem, hogy mennyire szerethetik egymást és még nevet is adtam nekik. Sosem találkoztam velük, hiszen jóval az elköltözésem után jöttek az utcába.

Rachel vagyok, alkoholista. És semmire sem emlékszem arról az estéről, amikor Megan eltűnt. Igen, a környéken voltam, és a rendőrök szerint valamilyen közöm lehet az esethez. Azonban óriási sötétség van az agyamban, és az sem segít, hogy véres fejjel és sáros ruhában ébredtem fel az ágyamban. Vajon mi történhetett? És ami a legfontosabb kérdés: én öltem meg?

6ad493d9-af1b-48dc-a724-c81193cf7e35.jpg

Egy héten belül már a második filmre sikerült úgy beülnöm, hogy egy könyv megfilmesítésének lehettem szemtanúja. Ransom Riggs Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei Tim Burton hozzáértő kezei között remek kis iparos munka lett, és nagyjából sikerült visszaadni az eredeti történetet, bár lehetett volna több horrorisztikus vonása. Aztán következett A lány a vonaton. Bevallom, féltem ettől a filmtől.  Már olvasás közben is nehézségekbe ütköztem, hiszen olyan nyomasztó főszereplőt kap az olvasó az alkoholista Rachel képében, akinek a mindennapjai és a romokban heverő élete igazán olvasót próbáló. Ahogyan hagyjuk magunk mögött az oldalakat, úgy szív be egyre inkább az a kilátástalan élet, és úgy lesz egyre szűkebb Rachel körül a tér. Nem elég, hogy erősen iszik, és hogy se gyereke, se férje nincs, de még a pénze is kezd elfogyni és a lakás tulajdonosa is egyre kevésbé tolerálja alkoholos tudatállapotban tett dolgait.

Felemás érzésekkel ültem le megírni ezt a kritikát, és még mindig nem tudtam eldönteni, hogy tetszettek-e a látottak. Emily Blunt korosztályának egyik legtehetségesebb színésznője, Rachel bőrébe bújva most sem okoz csalódást. Haley Bennettet a 7 mesterlövész után már másodszor látom fontos szerepben. Kíváncsi voltam rá, hogy a sokak által Jennifer Lawrence „ikertestvéreként” számon tartott színésznő mire képes Megan karakterével…de az igazat megvallva, nem tudtam elvonatkoztatni a fenti jelzőtől. Ebben a filmben szőke hajjal tényleg kiköpött JL, ráadásul a kifejezéstelen mimikája sokban hasonlít a közönségkedvenc Fecsegő poszátájéhoz. Bár Megan a történet egyik fő katalizátora, és az ő elbeszélő szála sok mindent új fénybe helyez, mégsem éreztem elég erősnek Haley munkáját. Valószínűleg az sem segített, hogy nem szeretem Jennifer Lawrencet, és hát a hasonlóság kétségtelen volta miatt hátrányból indult nálam Ms. Bennett.

3_16.jpg

A lány a vonaton a történetében azt a sztereotípiát használja fel, miszerint az emberek többségének múltjában van valami (sötét) titok, és sosem lehetünk biztosak benne, hogy mi zajlik le a másik fejében. Szép emberek szépen élnek, de a háttérben minden rohad. És ezt már számos filmben sokkal jobban elmesélték, elég csak mondjuk a Kék bársonyra gondolnunk. Ütős, lélektani dolgokat használ, ami jól működik: hogyan tudja eltorzítani a személyiségünket egy rosszul működő házasság. Az elnagyolt karakterek ellenére a dolog lélektana jól működik. Az események szempontjából fontos három nőnek a történet szálai és belső monológjai egyenrangúak a könyvben (ez az egyik jó írói megoldás), a filmben azonban már átalakul ez a szerkezet, Rachel abszolút főszereplővé válik, míg a többiek csupán mellékszereplők lesznek.

2015-ben vették meg a jogokat, és egy év múlva már moziba is került. Ez a „minél hamarabb küldjük a nézők elé” elv azonban nem tett jót a végeredménynek. Több időt rászánva ütősebb színészgárdát lehetett volna toborozni (Emily Blunt továbbra is maradhatott volna); a forgatókönyvet is jobban meg lehetett volna írni.

a-lany-a-vonaton-2.jpg

A lány a vonatont elnézve és mind a kritikai, mind a nézői fogadtatást tekintve felemás érzéseket váltott ki a közönségből.  Baráti társasággal ültem be a filmre, én voltam az egyedüli, aki olvasta és nem is voltam elragadtatva a látottaktól.  A többieknek viszont tetszett, hiszen nekik minden csavar újdonság volt, és nem is volt összehasonlítási alapjuk. Azt pedig, hogy megéri-e a mozijegy árát, mindenki döntse el maga a fentiek függvényében. 6/10

A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett amit olvastál, kövess minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr9111798521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása