[Supernatural Movies]

Letterboxd, avagy ne legyen noteszed!

2014. február 05. - theivan

Nagyon trendi dolog lett filmes naplót vezetni, azonban ezt sokan Excel-táblán vagy más alkalmatlan felületen (IMDb-watchlist) oldják meg mind a mai napig. Pedig egész frankó megoldások születtek ennek tökéletes kivitelezésére, így több hasznos infót is tudunk tárolni tizedannyi erőfeszítéssel. Míg a Tvtag (régebbi nevén GetGlue) - tudtommal - sokkal erősebben épít a közösségi élményre és a különféleképpen feloldható stickerekre (achievementekre), addig mai alanyunk, a Letterboxd, egy igényesebb keretet nyújt a naplózásnak, némi, a kritikus gondolkodást motiváló elemekkel.

letterboxd-logo-pos-rgb.png

Anno a Nyilvános vetítés egyik adásában hallottam a Letterboxdról, ráadásul nyáron, tehát relatíve régen, legalábbis ahhoz képest biztos régen, hogy még én is csak egy hónapja használom az oldalt. Akkoriban valamiért legyintettem rá, főleg, hogy egyszer már próbáltam vezetni filmnézési szokásaimat, kurva kevés sikerrel. Azonban tavaly év végén valahogy ismét elém került az oldal, és úgy voltam vele, hogy egye fene, kezdjük el, maximum ezt is megunom, mint egyébként bármi mást. De tökre bejött végül, és azóta sem bírom elképzelni, hogy lehet Excelben lenaplózni mindezt.

Ugyan a Letterboxd filmes adatbázisként nem az IMDb-t, hanem a TMDb-t használja, de azon kívül, hogy sorozatokban elég gyengén muzsikál az utóbbi, a feladatát bőven elvégzi. Eddig nem volt gondom egy film megtalálásával sem, relatíve nagy eséllyel megtalálod bármely megtekintett áldozatodat. Igaz, nem vagyok egy arthouse-fan, szóval nem tudom, miképpen vélekednek erről a ritka kincsek vadászai.

Minden másban a Letterboxd abszolút over-the-top munkát végez. Szabályosan eléd hányja az egyébként követésre bejelölhető, hangulatilag mégis családias community minden egyes favorizált, vagy éppen méltán utált filmjét. Tehát ha csak hétköznapi emberként szörfölgetnél az oldalon, akkor könnyen meg tudod jelölni a filmeket, amiket életed során láttál, ezzel végül meghökkentve saját magadat, hogy mondjuk 1000 film felett végeztél.

Névtelen.jpg

Az igazi móka természetesen ott kezdődik, amikor egy konkrét napon eldöntöd, hogy onnantól kezdve a megtekintés napjához kötöd a megtekintett filmeket, és mindezt más infókkal is megtoldod. Tehát naplót vezetsz, ahol a megtekintés napját, ismertetőt, értékelést, tageket, valamint rewatched vagy spoiler plecsnit is hozzácsapod a film címéhez. Ezeket az adatokat pedig utána könnyen nyomon követheted a diary menüpont alatt, vagy pedig feltárhatod őket akár évekkel később is, és nevethetsz egy jót magadon, hogy mekkora gyökér ízlésed volt.

Az oldal tartalmazza az IMDb-féle alapfunkciókat is (watchlistek és más listák létrehozását például), de például a nagy filmes adatbázis tízes értékelési rendszerét nem. Ehelyett a jóval érettebb öt csillagos rendszeren belül hallathatod hangodat, és ugyan nem átlagolja a filmek pontszámát, de amellett, hogy összegyűjti az összes felhasználói kritikát, oszlopdiagramos eloszlás formájában prezentálja értékelésüket. Nem tudom, nekem jóval kényelmesebb, mint egy semmitmondó átlagot látni.

2_2.jpg

Habár nem a világ leginnovatívabb oldala, mégis, a letisztultság és a hasznosság egy honlapon testesülnek meg, ráadásul egy elég értelmes közösség tolmácsolásában. Amíg egy oldal legnagyobb hátránya a botrányos profilkép-feltöltés (csak Gravatarral vagy Twitter-képet inmoprtálva), addig nagy probléma nem lehet.

Vagyis de: néhány haszontalan, de azért megszokott „webkettes” eszköz hiányán még túlteszem magam, de például regionálisan sehogy sincsen tagolva az oldal. Nehéz rákeresni a magyar felhasználókra. Szóval eme poszt szándékozzék összegyűjteni a már meglévő és a leendő magyar Letterboxd-felhasználókat egyaránt! Engem is megtaláltok, törzskönyvezett kutyanevemen, zsiráfos fejfedőben.

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr465794442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.02.05. 12:17:38

szintén új szerkesztő?
Neked/téged is velkám.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.02.05. 12:49:32

"a nagy filmes adatbázis tízes értékelési rendszerét nem. Ehelyett a jóval érettebb öt csillagos rendszeren belül hallathatod hangodat"

1, miért érettebb az 5 csillagos rendszer? Mit jelent az, hogy "érettebb"?
2, mivel lehet fél csillagot is adni, ezért ugyanúgy tízes skálán mozogsz, csak szólok.

De köszi a tippet, megnézem magamnak az oldalt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.05. 13:02:41

Nem tudom mitől érettebb egy fél pontokkal rendelkező ötös skála, mint egy egész pontokkal rendelkező tízes, de biztosan az. :D
Arról nem is beszélve, hogy a "semmitmondó átlag" szerintem az egész filmes világban még mindig messze a legjobb közelítést adja egy film minőségéről. És mellesleg kb. egy kattintás, és ott is meg tudod nézni oszlopdiagramban. De arra mondjuk kíváncsi lennék, hogy amíg két átlagot össze tudsz hasonlítani, két oszlopdiagramot hogy hasonlítasz össze.

Értem én, hogy nagy a lelkesedés, de azért egy-két meredek kijelentésbe sikerült itt belefutni.

(Imdb-naplózásra meg egy egyszerű megoldás: a watchlist mellé csináltam egy "watched 2014" listát, amint megnéztem a filmet, átdobom arra, innentől kezdve az is naplózva van, hogy mit néztem meg, megjegyzéseket meg tudok ugyanúgy írni.)

Nyílméregbéka 2014.02.05. 19:28:39

@danialves: +1 Mindent leírtál amit akartam :)

Amúgy nem rossz ez az oldal, nézegettem én is nemrég, de semmiben nem tud többet, vagy jobban mint az IMDb, és azt már megszoktam, ott vezetem az éves "watched" és top filmlistáimat, watchlistet stb... Nem láttam értelmét váltani.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.02.05. 20:56:12

Amúgy szerintem ez emberfüggő. Én a mai napig nem használom ki teljesen az IMDB-t. Csak pontozok, és gyűjtöm össze a filmeket, amiket láttam. Évekre lebontva meg excelben vezetem, már 2012 óta. Nekem sokkal kényelmesebb így.

Igazéból mindenki azt szereti, ami számára szimpatikusabb, ezt el kell fogadni. Ajánlni kell, mert hátha...

Nyílméregbéka 2014.02.05. 21:24:57

@REMY: Nem baj, ha ajánlanak ilyesmit, kell az ilyen, csak a posztban van pár meredek kijelentés. :)

Azért az sem mindegy, hogy mennyire van beépülve más oldalakba, programokba egy adatbázis. A Port.hu-tól kezdve, az összes mozis oldal is az IMDb-t használja hivatkozásokhoz, minden létező mobilos, iPad-es alkalmazásom is IMDb függő, a linkjei oda ugranak, arra hivatkoznak. Így nehéz átállni egy másik filmes adatbázisra. Nekem is megtetszett elsőre mikor rátaláltam, és regisztráltam is magam, de azóta sem jártam ott, nem jutott az eszembe... de lehet, hogy most majd ránézek és jobban körbejárom mit tud, hátha mégis átállok:)
süti beállítások módosítása