[Supernatural Movies]

[játékkritika] Watch_Dogs

2014. július 05. - Creativ3Form

You have been watched

Az Ubi Soft nevét senkinek nem kell bemutatnom. Elég, ha csak a kedvenc szériámat, a Prince of Persia The Sands of Time trilógiát említem, de szerintem az Assassin’s Creed sorozat, valamint a Far Cry 2-3 is ismerősen cseng sok játékkedvelőnek. Ebbe a sorba állt be idén az új üdvöske, a Watch_Dogs, melyről először a 2012-es E3-as show-on hallhattunk mégpedig úgy, hogy addig még csak a létezéséről sem tudott a világ, szóval az Ubis arcok elég keményen megleptek mindenkit, és a bemutatott demo gameplaytől pedig az állunk leszakadt, és olyan hangerővel csattant a padlón, hogy napokig hallgathattuk a szomszédok sóhajait miatta. Bátran kijelenthető tehát, hogy a Watch_Dogs a játékos társadalom egyik, ha nem a legjobban várt címévé lépett elő. A megjelenésre pedig vészesen közeledett, hiszen folyamatosan jöttek a képek, az újabb videók és trailerek, ám aztán mégsem akart megjelenni, sőt. A tavalyi novemberre kitűzött megjelenést határozatlan időre elhalasztották mondván, még nincsenek kész…de sokan persze annak tudták be a halasztást, hogy az Ubi nem akarta egyszerre megjelentetni a GTA V. részével, ami egyébként teljes mértékben érthető, mert hiába vált az egyik legjobban várt címmé a Watch_Dogs, a GTA azért még is csak GTA.

Ám a „meghatározhatatlan időre” státusz hamar semmivé foszlott, és májust tűzték ki megjelenés a dátumának, amit ezúttal tartani is tudtak, és nem került sor újabb tologatásra. Ha az elején azt mondtam, hogy az Ubi Soft-ot senkinek nem kell bemutatnom, akkor szerintem azzal sem mondok újat nektek ha leírom, hogy a játék hihetetlen nagy fika áradattal kezdte meg az úját, és olyan szinten kapott hideget és meleget, hogy azt tanítani kéne. Voltak olyan vérpistikék, akik amiatt szarozták le, hogy nem úgy néz ki a játék, mint azon a bizonyos E3-as videón…ami igaz is, hiszen az Ubi Soft kikapcsolt benne bizonyos funkciókat mondván, ezek hosszabb távon stabilizálatlanságot okozhatnak a játék teljesítményében. Természetesen moderek szépen kiadtak egy mod-ot, ami visszakapcsolja ezeket a funkciókat, és ezzel már úgy néz ki a játék, ahogy megálmodták nekünk. Döntse el mindenki maga, hogy megéri e felrakni, én nem próbáltam meg, mert nálam nem a grafika számít, hanem ezerszer inkább a játékmenet és a történet. De erről picit később. Mások azért fikázták, mert hamar unalmassá és önismétlően monotonná válik a játékmenet, ami szintén érthető, de ettől még temetni nem kell a szériát. Emlékezzünk csak arra, hogy annak idején az Assassin’s Creed első része is hasonló cipőben járt, és pár óra után az is egy önismétlő, unalmas játékká vált, de a későbbi részekben kijavították a hibákat, és minden egyes részben tudtak újítani, ami odáig vezetett, hogy idén már a he7edik része fog megjelenni a sorozatnak, Assassin’s Creed Unity címen. És akkor még a különféle kézi konzolos változatokról nem is beszéltem.

 

A motiváció fontos dolog

Ha van olyan szegmense a játéknak, amiről nagyon keveset lehetett tudni, dacára a sok trailernek és gameplay videónak, az a történet. Főhősünk, Aiden Pearce egy profi, okos telefonnal tevékenykedő hackert testesít meg, akinek az élete elég nagy fordulatot vesz egy rosszul elsült melónak köszönhetően. Ki akarták iktatni, de az akció nem várt fordulathoz vezetett. A támadás ideje alatt ugyan is vele volt az unokahúga, aki életét vesztette a merényletben, ezzel olyan sebet okozván Aiden életében, amitől valószínűleg sosem fog megszabadulni. Ez a bosszú hajtja, motiválja őt, és addig nem nyugszik, amíg fényt nem derít a tettesek kilétére. Hiába is szépíteném, ez bizony a sablonok sablonja, ráadásul ahogy haladunk előre a történetben, úgy elsütnek benne még egy sablont, és ekörül a két sablon körül forognak az események. Persze lesznek más egyéb apróságok is, derülnek ki olyan dolgok, amik sokkal nagyobbak annál, amit az elején eltudunk képzelni, de összességében tekintve kijelenthető, hogy a történet nem a legerősebb pontja a játéknak.

Ám mindez megbocsátható az Ubi Softnak, mert olyan sok tartalommal töltötték meg a játékot, hogy a magába szippantás garantált, és akkor bizony jajj neked éjszakába nyúló, kialvatlan napok.

Aiden egy titkos hacker társaság tagja, de nincsenek főnökei, se beosztottjai, azaz nem nevezhető Szuper Csapatnak a csapata, de mindenképpen hasznos tagjai a láncnak, és nemcsak fontos tippekkel, valamint fejlesztésekkel látják el hősünket, de bizony a történet, és a bosszú beteljesedésének végkimenetelében is fontos szereplője lesz mindegyikük. Ám róluk spoileresen lehet csak írni, így inkább lezárom az egészet azzal, hogy az Ubi remek mellék karaktereket kreáltak, sőt. Talán magánál a főhősnél is jobbak, akivel kapcsolatban azért el kell ismerni, hogy eléggé semmilyen lett. Hiába az erős motiváció, egyszerűen nem tudunk vele együtt érezni, nem tudjuk sajnálni, és ennek köszönhetően beleélni se tudjuk magunka igazán a motivációjába, de mivel a történet jól van adagolva és elmesélve, elkerüljük a „csak jussunk már a végére, aztán törlöm a francba” érzéseket.

Bosszúnk játszótere nem más, mint Chichago maga, ami természetesen nem méretarányos, de élethűen megalkotott, lélegző város, melynek több szakasza van, és mindegyik szakasz megfelelően van bevezetve a történetbe, ezzel fenntartva az újdonság érzetét a helyszínekkel kapcsolatban, így nem fogunk a „jaaaaj, hát itt már háromszor jártam” hibába ütközni. Lélegző, mivel az emberek nem csak járkálnak fel s alá mindennemű cél nélkül, hanem bizony élik a kis, egyszerű életüket. Telefonunknak köszönhetően jó pár embert random szerűen meg is tudunk hackelni, és ilyenkor bepillantást kaphatunk a magánéletünkbe, ami néha csak egyszerű locsogás hétköznapi dolgokról, de olyan is előfordul, hogy egy gyilkossági kísérlet előszelét hallgathatjuk ki, és ilyenkor bizony a helyszínre siethetünk, és megakadályozhatjuk ezt a cselekedetet. De az is gyakori, hogy egy lopott cucc rejtekhelyét beszéli meg a delikvens éppen, és ekkor könnyen potya pénzhez vagy más egyéb alkatrészhez juthatunk, vagy, hogy a bankszámlák megcsapolását ne is említsem. Ám más apróságok miatt is joggal lehet lélegző városnak nevezni a játszóterünket. A napszakok változása csodálatosan van kivitelezve, nem az van, hogy világosban bemegyünk egy boltba, majd 10 mp után kijövünk és bumm, már sötét van. Nem, szépen fokozatosan, ahogy a való életben is, egyre sötétebb lesz, majd ahogy telik az idő, kezd kihajnalodni, jön a naplemente, és kezdődik minden elölről. Hihetetlen látványos, és emiatt még jobban beletudja élni magát az ember az egészbe. De említhetném az időjárás változatosságát is. Ha feltámad a szél, az bizony meglátszik a környezetünkön. az éttermeknél a kiülős, terasz részek kiürülnek, esetleg a vendégek szentségelve felállnak és elmennek, de a szemét és a városban fellelhető kosz is megindul ilyenkor. Az eső áztatta városban pedig az emberek és a forgalom is meghülyülhet. Nálam konkrétan volt olyan, hogy egy sportkocsi hirtelen akart megállni a pirosnál, és ennek köszönhetően a mögötte lévő belement, majd kiszálltak és ment a hadd el hadd, a körülöttük állók meg csodálkozva nézték őket. Néha érdemes semmi mást nem csinálni, csak mászkálni a városban, és nézelődni, hogy mi történik, mert olyan részletesen ki van dolgozva minden. Persze nem végtelen a tárház, nem egyszer előfordul, hogy egy-egy ember meghackelésénél ugyan azt a párbeszédet vagy sztorit olvashatjuk, hallhatjuk, de így is hihetetlen munkát és törődést vittek bele az Ubis srácok, amiért mindenképpen megérdemelnek egy hatalmas piros pontot.

Ami a jedinek a fénykard…

Aiden leghűségesebb társa, és legerősebb fegyvere nem más, mint a telefonja. Ám nemcsak az imént említett emberek meghackelésével tudjuk ám elütni az időt, hanem más, a küldetéseinkhez nélkülözhetetlen funkciót is használnunk kell. Mind a mellék mind a főküldetésekben használnunk kell a mobilunkat, így azt is mondhatnánk, hogy olyan ez nekünk, mint jedinek a fénykard és az erő egyszerre. Mobilunk segítségével betudunk hatolni a kamerák rendszerébe, ezzel felderítve az adott terület minden szegmensét, sőt. Ha teszem azt az adott területen egy olyan őr mászkál, akinek kamerás telefonja van – márpedig ez elég alap a mai világban – és történetesen azt a felső zsebében tartja, akkor bizony oda is be tudjuk magunkat hackelni, és ezzel eljutni olyan helyekre, ahová alapjáraton csak egy kiadós mészárlás után tudnánk. A küldetések nagy %-a ugyan is megoldható lövés és bármiféle erőszak elkövetése nélkül, de ehhez néha türelmesnek és körültekintőnek kell lennünk, mert egy félrekattintás, és már nem egy kamerát hackelünk meg, hanem egy elektromos készüléket robbantunk fel, ezzel felhívva magunkra a figyelmet, és onnantól kezdve sokkal körültekintőbb lesz az őrjárat, ami hatására kereshetünk más megoldást a célunk elérése érdekében. Persze ha unjuk az osonást és a hackelgetős hátsó kapukat, akkor mészárolhatunk is, amihez nagyon nagy fegyverarzenál áll a rendelkezésünkre, nem beszélve a gránátokról meg a bombákról. És ahhoz képest, hogy elsősorban nem a lövöldözésre lett kidolgozva a Watch_Dogs, nagyon jól és dinamikusan működő részek ezek, és egyszer sincs olyan érzésünk, hogy ezzel nem törődtek annyit, és nem fordítottak rá annyi energiát, mint a hackelgetésre. Ám ennyiben nem merül ki Aiden tarsolyának tárháza, ugyan is rendelkezésünkre állnak elterelő, zavart keltő kütyük is, amiket magunknál hordhatunk. Nem egy olyan rész lesz, amikor el kell jutni egy pontra, de olyan sok őr védi ezt a pontot, hogy elterelés nélkül nem tudunk észrevétlenül eljutni oda. Így egy laza, magából hangot kibocsátó készülékkel eltudjuk csalni az őrt, és továbbhaladni, amíg a zaj forrását keresi. Ám telefonunknak olyan funkciója is van, amivel megtudjuk zavarni a járőrök kommunikációját, ezzel okozván pár másodperces káoszt, ami elég ahhoz, hogy észrevétlenül elosonjunk mindenki előtt.

Természetesen nem minden küldetés ilyen egyszerű, és bizony az „ellenfeleink” is fejlődnek, így néha menekülőre kell fognunk a dolgot, és elég gagyi telefonunk lenne, ha nem lennének rajta a küldetéseink eme a részét (is) megkönnyítő funkciók. Az alapfelszereltségek közé tartozik pl. hogy menekülés közben át tudjuk váltani a közlekedési lámpákat, ezzel okozván hatalmas forgalmi baleseteket, megnehezítvén az üldözőink dolgát. Esetleg a víz felett átfutó hidakat felnyithatjuk menet közben, ezzel elérvén, hogy a rendőrök vagy a rosszfiúk kétszer meggondolják, érdemes e tovább üldözni minket. De ha ne adj isten a yard beveti a nagyágyút, azaz ránk küldi a helikoptert, egy mesterlövész társaságában, akkor annak a  fényszóróját is kitudjuk iktatni pár másodperc erejéig, és az így létrejött egérutat kihasználva, eltűnhetünk a sötétbe. Ám mint mondottam, ezek csak az alapfelszereltség részei…olyan nyalánkságokat is felszerelhetünk a telónkra, mint a totális sötétség. Ilyenkor egy gombnyomásra, az EGÉSZ városban áramszünet lesz, és a kocsik fényszórója az egyetlen, ami megvilágítja az utunkat. Persze ez sem tart örökké, így gyorsnak kell lennünk a menekülésben. Van zavaró funkció is, amikor is a rendőrség minket kutató radarját tudjuk pár másodpercre megzavarni. Ez a játék vége felé, a nagyobb és hosszabb menekülős részeknél bizony aranyat tud érni, de csak óvatosan a használatával, mert az ehhez szükséges alkatrészek elég drágák, és van köztük olyan is, amihez nem kapható a boltban alkatrész, így nem tudsz kreálni magadnak, csak megvenni a kész terméket, ami viszont horribilis összegetek visz el. Az persze más kérdés, hogy az emberek bankszámlájának meghackeléséből rövid idő alatt milliomosok tudunk lenni, de mindig mindent nullára elfogyasztunk, és úgy megyünk vásárolni, akkor bizony a milliók és hamar elfogynak, és kezdhetünk mindent elölről.

Ha már menekülés, említést kell tennem a járművek kezelhetőségéről, amik…nos…fogalmazzunk úgy, hogy nem sikerültek a legjobban. Nem is magával az irányítással van a baj, ami engem leginkább zavart, azaz indulás. Egyszerűen nem lehet szépen, lassan, nyugodtan elindulni egy kocsival, csak és kizárólag kipörgő kerekekkel, és ez nem túl előnyös akkor, amikor követni kell valakit, és nem szabad, hogy kiszúrjon…vagy ha a sötét sikátorban akarunk elosonni a rendőrök mellett, és ő a legkisebb gázfröccs hatására is kipörgeti gumifüstölősre a kerekeket. A motor pedig olyan, mintha bekapcsolnád a GOD modot. Képtelenség leesni róla, összesen talán kétszer jött össze, de akkor is azért, mert szándékosan arra mentem, hogy leessek. Apró és bosszantó hibák ezek és tekintve, hogy a játék nagy részében vezetni kell, tud kellemetlen perceket okozni a kezelhetőség.

Mindent összevetve, a hackelés hihetetlen cool dolog, és bár a küldetéseink során hamar önismétlővé válnak a dolgok, és általában minden szituban alkalmazható egy taktika – akár mészárlás, akár hakcelés terén – de olyan nagy a tárház, és annyi féle képen lehet variálni, hogy képtelenség megunni. Vagy csak nagyon nehezen. Mindemellett pedig még rengeteg olyan játékmeneti dolog van, amiről nem tettem említést, de ezek olyanok, amiket jobb magunknak felfedezni.

És akkor még a mellékküldetéseket nem is említettem, ahol az imént felsorolt küldetéssorozatok mindegyik megtalálható, csak sokkal rövidebb szakaszokban, és nem fognak beleavatkozni a főtörténetünkbe, így bátran próbáljuk ki ezeket, mert nem csak sok pénzt kaphatunk értük, de az Online ranglistára is felkerülhetünk. Az online résszel kapcsolatban pedig meg kell említenem még egy funkciót mégpedig a játékunk meghackelését. Alapjáraton be van kapcsolva egy „Online hackelés” funkció, ami azt jelenti, hogy a többi játékos, akinek megvan a game eredetiben, egy online küldetés keretein belül megkereshet és meghackelhet minket. Ilyenkor a játék jelzi nekünk, hogy „vigyázat meghackelnek” és onnantól kezdve kb. 2-3 percünk van, hogy megtalálják a minket meghackelő személyt, mert ha a mutató eléri a 100%-ot, akkor bizony sikeres a hackelés. Ez így leírva érdekesen hangozhat, de egy idő után idegesítővé és frusztrálóvá válhat, hogy a városnézésed, vagy a mellékküldetéshez való igyekezeted közben kb. 5 percenként jön egy meghackelés, ami természetesen meglassítja a tevékenységeidet. Hála az égnek a küldetéseidbe, legyen az a fősztori vagy mellékküldetés, nem tudnak belerondítani, csak a városnézésed, illetve szabad tevékenységedben érhet „támadás”, de ahogy mondtam, elég idegesítő és fárasztó tud lenni egy idő után. Főleg, ha te hackelsz meg valakit, nem talál, és 98%-nál inkább kilép. A kis kedves. Szerencsére azonban ez a funkció a menüben kikapcsolható, és bár akkor elesünk pár fejlesztéstől, de ezek nem nélkülözhetetlen fejlesztések, szóval a hiányuk nem lesz érzékelhető.

Ha már fejlesztés, mindenképpen említést kell tennem karakterünk fejlődési fájáról, ugyan is egy jól kidolgozott, sokfelé ágazó képességfáról beszélhetünk.Fejleszthetjük a hackelési technikánkat, ahol pl. nemcsak telefonunk aksijának erejét tudjuk felerősíteni, de itt szerezhetünk meg olyan funkciókat is hozzá, mint hidak felnyitása, helikopterek lefrektorainak kiiktatása, vagy a város totális sötétségbe borítása. Valamint a bankszámlák megcsapolásának a is mértéke is megnövelhető azzal, hogy a telefonunk külön jelzi nekünk a gazdagabb, több pénzzel rendelkező egyéneket. Mindemellett a harci képességeinket is tuningolni tudjuk, ami segítségével pontosabban célozhatunk, legyen szó puskáról, pisztolyról vagy sokkal nagyobb erejű mordájokról. Valamint a magunknál hordható robbanó szerek mennyiségét is itt tudjuk feltornászni, ha esetleg nagy tűzijátékot szeretnénk űzni egy területen. Zárás képpen pedig a vezetési tevékenységeinket is javítani tudjuk, és ekkor a járműveink strapabíróbbak lesznek, ami nem csak az ütközésekkel de a fegyverekkel szemben is masszívabbá teszi a verdákat. Mint mondottam tehát, egy jól kigondolt és kidolgozott fejlődési ággal van dolgunk, amiknek köszönhetően teljes mértékben a saját képünkre formázhatjuk Aident.

End_Dogs

A Watch_Dogsról órákat lehetne mesélni, de ezt inkább át kell élni, mert képtelenség 100%-ban visszaadni azt az élményt, amit nyújt. Lehet, hogy a történet nem a legerősebb…lehet, hogy egy idő után önismétlővé válik a játékmenet…de még is, annyi tartalommal van feltöltve, hogy szeretném én, ha minden játék ilyen „szar” lenne, mint amilyennek titulálták. És ahogy egy haverom mondta…lesz még olyan Watch_Dogs rész, ami az év játéka címmel lesz ellátva.

watch dogs.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr766469053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Túrós (törölt) 2014.07.05. 11:16:55

Szerintem is jó, bár az erőszak/nemerőszak részek kicsit furcsán viszonyulnak egymáshoz, pl. egyes miniküldetéseknél (gang territoriy) mindenkit le lehet mészárolni de a célszemélyt szigorúan csak leütni szabad, még csak meglőni sem.
Ugyanez igaz a criminal convoyra is, és mivel az autóból kilőni nem lehet néha elég nehézkes a célszemélyt nem letálisan lekapcsolni, miközben a többiek szabadon lőnek ránk mindenhonnan.

Túrós (törölt) 2014.07.05. 11:18:53

Ja meg még annyit hogy a történet talán nem is egy hatalmas újdonság, nekem a szereplők egészen bejöttek mind, ahhoz képest hogy a mostanában megjelent játékokban mind-mind unalmas és idegesítő karaktereket láttam.
süti beállítások módosítása