Nathan (Oscar Isaac) megalkotta a tökéletes mesterséges intelligenciát, az arca és még egy-két folt kivételével nem emberi, hanem robotszövetből felépített Ava-t (Alicia Vikinder), akinek aztán a szerencsés programozó, Caleb (Domnhall Gleeson) mérheti fel érzelmeinek valós emberi mivoltát. Avagy jelen állás szerint szerdán látható utoljára nagyvásznon 2015 egyik legfontosabb - és a legjobbjaként is komoly esélyekkel induló - sci-fije.
A cím nem tartalmaz semmiféle deus-t, pedig Nathan fellegvára, a zöld fák borította hegyek völgyének laborja, az új életforma centikig tökéletesített, már-már mennybeli bölcsője úgy fogadja Caleb-et, mintha megáldva kellene éreznie magát, hogy a mesterséges születés minőségellenőreként léptette elő az alkotó, kiragadva az irodai munka hétköznapjaiból. A vizsgálat, a mesterséges intelligenca emócióit és reakcióit felmérő és ezeket valós, emberi cselekedekhez hasonlító, tehát az ember és gép kapcsolatteremtését beigazolni igyekvő Turing-teszt során (igen, az a Turing) új értelmet nyer a két faj közt felhúzható határvonal, nő és férfi viszonya, szexuális érzelmeink és vágyaink mivolta, de még az idő is, merthogy minket sem rajtkész állapotban hordott ki az anyaméh, szavakból formálható érzésekkel útnak indítva, mint ahogy Ava-t, eme elzárt világ újszülöttjét.
De mint újszülött, semmivel sem jár előrébb hús-vér megfigyelőinél, akik ugyanúgy csak ízlelgetik technológiájának korlátait, vagy éppen határtalan lehetőségeit, melyekből nem kellett sok, és máris vonzalmat ébresztett a nőben és tesztelőjében, Caleb-ben egyaránt. Csak hogy a nagyszakállú Nathan már öndestruktív magatartásával is aggodalmat kelt mindkettőjükben, hát még az a megannyi, őt körülvevő aggály minő bizonytalanságot gerjeszt, amit Oscar Isaac egy enyhén mocsok, és egyben magabiztos játékban tálal. A mának élő, de vasmarkú teremtő palástját magára aggató házigazda, a mindent látó Isten szemével (amit sajnos valóban Furious 7-szinten sikerült kivitelezni, a szó szoros értelmében) a naiv programozót is igyekszik a lehető legtüzetesebben megfigyelni és kifaggatni, már ahogy hányavetisége engedi. El is képzelhetitek mennyire őrült, egyben sejtelmes ingázást képes eszközölni a közeljövő egyik, ha nem a legígéretesebb blockbuster-felfedezettje - nem mellesleg év végén ismét Gleeson oldalán fog mutatkozni, egy messzi-messzi galaxisban.
Sokszor már ennyi is nagy teljesítmény egy sci-fitől, azonban az előbb nem történt több a bevezetés kivesézésénél, az alaphelyzet felvázolásánál, melyből aztán annyira mély gondolatok, és olyan kiterjedt interpretációk születnek, melyek már önmagában egy masszív értekezést alkotnak. Ha még mindehhez hozzáadjuk eme három szereplő kapcsolathálójának fokozatos kiteljesedését (mert a háromszög igenis körberajzolódik mindhárom oldalán át), a legderűsebbnek, vagy akár legidiótábbnak tűnő momentumok (mint az a bizonyos táncjelenet) abszolút jogos és logikus helyét a mondanivalóban, Ava robotvonalainak nem mindennapi erotikus vonzerejét, valamint a film utáni beszüntethetetlen elmélkedési hajlamot, szinte biztosra vehetjük a műfajon belüli kultikus státuszt.
Az Ex Machina megrendítő unikuma nem ötleteinek kaliberével mérhető: végtelen csillagokat karistoló ambíciókra és mértéktelen fantáziájú vizualitásra senki se számítson, a rendezői debütjét jegyző Alex Garland inkább meghagyja ezeket megannyi megalomán műfajtársának. De ahogy romantikus pszichothrillerét ezekre a meglepően magasan fekvő gondolati síkokra, a fenébe is: hullámokra röpíti - melyeken még sem ember, sem technológia nemigen járt még - ezzel együtt nem, hogy hagyná ott fent elveszni a film komplex megoldása után izzadva kapaszkodó felfedezőket, de még meg is jutalmazza a legmeredekebb csúcsokra mászó érdeklődőket. Hogy mivel is? Most komolyan, had ne soroljam, mit is fognak kapni Ava filmvászon előtt zarándokló önjelölt kutatói, hisz’ így sem győzöm pontokra váltani sokrétű, tartalmas, és még így is további kísérleteket igénylő felfedezéseimet. 8,5/10
A filmet a 22. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon tekintettük meg.
További vetítések:
április 15. szerda 19:00 - Uránia
Jegyinfók a képre kattintva. Hazai forgalmazás pedig április 30-tól... lett volna, de még egy teltházas vetítés biztos nem árthat.