[Supernatural Movies]

Nolan háborúba visz - Dunkirk

2017. július 20. - Lakat Barnabás

A zseniális rendező legújabb filmje a második világháború egy olyan sorsfordító eseményéről szól, mely hadászati szempontból abszolút vereség, és csak a németek máig vitatott döntése miatt lehetett a végkimenetele az, ami. Az úgynevezett dinamó hadművelet során katonai és civil összefogással háromszázezer sarokba szorított brit katonát menekítettek ki a francia partokról, azaz az angol haderő nagy részét. A katonai és civil összefogással lebonyolított kétségbeesett akció során már a puszta túlélés is győzelemnek számított. Ezt Churchill és az akkori sajtó ki is használta, hogy aztán a "diadalon" felbuzdulva, szövetségeseik oldalán újult erővel győzhessék le a németeket. dunkirk.jpg

Olyan esemény volt ez, amely kiváló alapanyagot biztosít egy pátosszal teli, lassításokkal és távolba révedt könnyes tekintetekkel megtűzdelt három órás háborús drámához. Egy nagy ívű, sok szálon futó filmhez, ami nem csak a parton rekedt szerencsétlen közlegények legnehezebb napjaiba enged bepillantást, hanem az ellenséges oldal emberi arcát, és az otthon maradt családtagok kétségbeesését és megmutatja.

Vagy pedig készíthet belőle filmet egy olyan ambiciózus és innovatív rendező, aki nem alkalmazkodik a huszonegyedik század nézői elvárásaihoz, sokkal inkább alakítja azokat. Valaki, aki eddigi életművével elérte azt, hogy bár filmjeit egy nagy stúdió égisze alatt készíti, mégis teljes befolyása legyen felettük, mindezt óriási költségvetés mellett. Valaki, akinek csak a szent cél számít, azaz esetünkben egy maradandó film, amiről évek múlva is lehet majd beszélni, és aminek érdekében képes méregdrága IMAX kamerákkal úgy játszadozni, mint egy lelkes kisgyerek. Össze is törte már őket nem egyszer, legutóbb pedig odaadta a huszonöt kilós robusztus szerkezetet operatőrének, a nagyszerű Hoyte Van Hoytema-nak, hogy szaladgáljon vele a homokos tengerparton, mintha csak egy könnyű, olcsó kézkamera lenne. Vagy éppen rászereltette egy igazi világháborús vadászgép szárnyára, hogy olyan lélegzetelállító felvételeket láthassunk, amiket a filmből kiragadva külön is, akár órák hosszat el tudnánk nézegetni.

Technikai szempontból a Dunkirk egy bravúr, és pont azért, mert ami csak lehet, az igazi benne. Eredeti helyszín, eredeti járművek, rengeteg statiszta, igazi robbanások. Jöhetnek ez után a CGI által nyújtott „végtelen lehetőségektől” megrészegült „vizionárius” rendezők az átható marketingszagtól bűzlő magasztos szövegeikkel. Az igazi látványfilmek ugyanis soha nem a monitorok és kék-zöld hátterek előtt készültek. Christopher Nolan legújabb remeke pedig tanítani való példa erre.christopher-nolan-filming-imax.jpg

Felépítés és dramaturgia terén is rendhagyó darabbal állunk szemben, amely fittyet hány a kommersz, széles közönséget elérni szándékozó filmeket érintő ebbéli elvárásokra. Rögtön az események sűrűjébe csöppennünk, először a parton rekedt katonák szemszögéből, akik folyamatos, idegőrlő feszültségben kénytelenek létezni, állandóan rettegve attól, hogy mikor találja el őket egy Messerschmittből záporozó géppuska lövedék, vagy szaggatja darabokra a testüket egy aláhulló bomba. A második nézőpont, ahonnan az eseményeket követhetjük, a katonák segítségére siető civil hajósoké, a harmadik pedig a légierőé. És mindig csak annyit látunk, amennyit ők, így lehet az, hogy ellenséges katona egyszer sem tűnik fel a filmben, és az ellenség arcnélkülisége csak még félelmetesebbé teszi az egészet.

A rendező nagyon érdekesen és hatásos módon játszik az idővel, olyannyira, hogy nyilatkozataiban nem átallta a leginkább kísérleti filmjének nevezni a Dunkirk-et. Ezt a Memento ismeretében azért kissé túlzónak tartom, de amit látunk az mindenképpen érdekes és újszerű. A gyalogság szemszögéből egy hetet, a hajósokéból egy napot, a vadászpilótákéból pedig egy órát ölelnek fel az események, de mi ezt párhuzamosan érzékeljük. Így vannak olyan momentumok, amiket több szemszögből is elénk tárnak, illetve a karakterek sorsában sem lehetünk mindig biztosak. Ez leírva bár zavarosnak tűnhet, ám nagyon szépen követhető, átlátható, illetve ez a rendhagyó szerkezet remekül fokozza a feszültséget.

A feszültség pedig végig ott van az első képkockától a lezárásig. Hasonlóan intenzív élményt képzeljük el, mint a Ryan közlegény megmentésének nyitó jelenete, csak mindezt a teljes játékidőre elhúzva. Hans Zimmer idegőrlő óraketyegésre felépített zenéje és a dobhártyaszaggató hangeffektek pedig végképp elérik, hogy teljesen elmerüljünk a film világában. A katonákkal együtt rezzenünk össze a lövésektől és a robbanásoktól, a német vadászgépek hangjától pedig meghűl az ereinkben a vér. Meglepődnék, ha a főbb technikai kategóriákban nem ez a film vinné majd el jövőre az Oscart.dunkirk-movie-11.png

Sokan ingatták a fejüket a film korhatár besorolása láttán (pg-13), hiszen pont a Ryan közlegény óta szinte elvárás, hogy egy háborús filmben fröcskölő vér és kiomló belek terítsék be a vásznat. Nos, a Dunkirkben ilyen nincs, de nem is hiányzik belőle. Ettől nem lesz kevésbé durva, torokszorító élmény, Nolan ugyanis nem a gore-ra, hanem a pszichológiai horrorra, a feszültségkeltésre épít, méghozzá mesterien.  Tulajdonképpen egy csúcspontok nélküli – mert kábé az egész film egy nagy csúcspont, egy nagy harcjelenet – háborús közegbe helyezett thrillert látunk.

Lényeges még szót ejtenünk az alakításokról is, hiszen a film olyan téren is rendhagyó, hogy nincsenek is igazi főszereplői, inkább csak kiragadott karakterek, akiket esetenként nagy nevek (Tom Hardy, Kenneth Branagh) játszanak. Az viszont sokat elmond a koncepcióról, hogy Hardy arcát nagyjából a teljes játékidő alatt pilótamaszk rejti, és rövid tőmondatokban kommunikál társaival. Pontosan úgy, ahogy ez a valóságban is lenne, hiszen nincsenek kitérők, végig a háború poklában, az események sűrűjében vagyunk, ahol nincs se szükség, se idő a felesleges szavakra. A remek Mark Rylance-nek például egyébként is ott van minden a tekintetében.

A Dunkirk egy elképesztő atmoszférával bíró remekmű, amire véleményem szerint rögtön alapműként is tekinthetünk a háborús filmek között. Talán egy dolog van ami „hibaként” róható fel neki, hogy a teljes élvezeti értékéhez megfelelő körülmények is kellenek. Szóval ezt mindenképp moziban kell látni, lehetőleg minél nagyobb vásznon, a hatás garantált.

10/10

A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr7512674147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Master. 2017.07.21. 09:44:30

most az összes szerkesztő ír egy elemzést a Dunkirk -ről? :-) Amúgy tetszett amit írtatok, de nagyon túlértékelitek. Akik ennyire imádják a háborús jeleneteket, azok biztos falják a dokumentumfilmeket is.

Nyílméregbéka 2017.07.21. 22:38:52

Ej de sokan bedőltek ennek a filmnek :D nolan nagyon ügyes, hogy így el tudja adni a nagy semmit a rajongóiank. Ez a film gyenge.

Különvélemény.. · http://kulonvelemenyunk.blog.hu/ 2017.07.22. 17:15:28

Azért nem mindenki dőlt be Nolan háborús látványfilmjének. Bár a filmes blogok 99% -a amint lehetett azonnal szétkürtölte, hogy mennyire az évszázad filmje (és 10 -ből 11 pontot ér) meg akkora hyper-orgazmusod lesz ha megnézed, mint az állat, ... azért maradtak mértéktartó oldalak is, ahol helyén kezelik. (pl. nálunk)

Creativ3Form 2017.07.23. 00:48:01

@Különvélemény..: No offense, de olvasva a "4 leginkább túlértékelt film az elmúlt két évből" irományotokat én inkább úgy fogalmaznék, hogy ti nem mértékadóak vagytok, akik helyén tudjátok kezelni a dolgokat, hanem szimplán nem értetek hozzá. Olvastam én már nem egy és nem is kettő csípős és kritikus hangvételű, de még is jól összeszedett és megírt cikket arról, hogy kinek miért nem tetszik az, ami a többségnek, de arra, amit ti itt leprodukáltatok, még az okádék is egy nagyon enyhe jelző. Persze mindemellett azért büszkék is lehettek magatokra tekintve, hogy a hozzászólóitok nagy %-a a színvonalatoknak megfelelően reagálnak. És ez már elég szép teljesítmény ebben a mai, felgyorsult világban. :-)

hannigabi 2017.07.23. 02:29:17

@Különvélemény..: Meg hát, mekkora szerencse, hogy vannak még ilyen pásztorok, kik a könnyen megtéveszthető, sőt egyenesen manipulálható nyájat terelgetik vissza a helyes útra. Gyere máskor is, csak egyet kérek: a színvonalat ne add alább, se más blogok komment szekciójában, se a saját irományaidban, és akkor legalább garantált a jó kedvünk. :)

Recensens 2017.07.27. 01:06:30

A Dunkirk ezer sebből vérzik filmként és produkcióként is. Egy nagy látvány massza, amitől kötelező elájulni.

Különvélemény.. · http://kulonvelemenyunk.blog.hu/ 2017.07.27. 01:09:53

@hannigabi: saját "irományaink" színvonalán élcelődsz? Nálad a beképzeltség új dimenziókat nyer. Mellesleg ez az IROMÁNYUNK 32 ezer látogatást kapott 170 lájkkal hannigabika :-))) Tehát akadt, aki egyetértett "felháborító" és szerinted silány irományunkkal. :) A jókedvet meg kívánom neked, csak kisebb arccal. Sokkal kisebbel.

Túlélő ... 2017.07.27. 01:13:01

@Creativ3Form: Látszik, hogy személyedben nagy tudású filmkritikust tisztelhetünk, ez már abból is jól kivehető, ahogyan a "leprodukál" kifejezést használod. :))) DDDD

Aldou Raine 2017.07.27. 01:44:42

@Creativ3Form: Jól be tudsz olvasni más blogoknak. Bár ha megnézem eddigi írásaidat "okádék" színvonalút (ahogyan te fogalmazol mások írásairól) azért lehet találni köztük! :DDD

Különvélemény.. · http://kulonvelemenyunk.blog.hu/ 2017.07.27. 01:47:24

@Aldou Raine: igen. ... de a posztjai közt annyira "okádék" nincs, amelyik 30 ezres nézettséget kapott volna. Annyira "okádékot" csak nálunk talált a nagy filmesztéta. :)

Creativ3Form 2017.07.27. 08:17:06

Köszi srácok, már nem is kell innom kávét. :-D Külön tetszik, hogy a blogotok önreklámozása mellett még számokkal is dobálóztok. Ennek tudatában a kisebb arc elvárása elég érdekes kijelentés. Arról nem is beszélve, hogy a "kinek az apukája az erősebb" megnyilvánulások vagy dicsekvések mindig is cikik voltak...illetve ez alól talán az ovi kivétel. Nem mellesleg az, hogy egy cikketek 32 ezres nézettséggel rendelkezik, még nem jelenti azt, hogy mindenki egyet is ért vele (ha valaki csak rákattint, de nem olvassa végig a cikket, az is beleszámít a nézettségi statisztikába), de azt meg főleg nem, hogy - ahogy ti fogalmaztatok - akkora filmesztéták lennétek. ;-) A 170 like elismerem, szép teljesítmény, de ahogy a Dunkirket, úgy ezt is a helyén és mértékadóan kellene kezelnetek. Ennyi erővel én is verhetném magam arra, hogy a Baby Drive filmet a magyar forgalmazó az én értékelő lapomra írt mondattal reklámozta a facebook oldalán de nem teszem, mert bár büszke vagyok rá, de a helyén tudom kezelni. Már ha nem veszitek sértésnek egy "filmesztéta" tanácsát egy másik "filmesztéta" felé. ;-) Plusz én csak arról a cikketekről beszéltem, a többiről nem. Azt elismerem, hogy lehet kicsit nyers voltam, ezért én személy szerint elnézést kérek.

hannigabi 2017.07.27. 08:59:32

@Különvélemény..: Beképzeltséggel vádolsz engem, mikor te hirdeted itt a felsőbbrendűségedet? Cuki vagy.

Az olvasottsághoz, meg a lájkokhoz gratulálok. Ügyesek vagytok! Mondjuk egy ilyen hatásvadász megmondó cikknél annyira nem nagy eredmény. Ha meg már lájkok, ajánlom az alábbi írásunk, ami ráadásul nem is toplista: supernaturalmovies.blog.hu/2017/03/02/a_preri_ura_kojot

Mikesi Tomi 2017.07.27. 10:49:25

@Különvélemény..: Lássuk, jól értem-e. Azt gondoljátok, hogy Ti Arany Érdemkeresztet érdemeltek azért, mert nektek nem tetszett egy film, és mindenki másnak, aki élvezte, ne adj' Isten pozitív hangvételű kritikát írt róla, magába kellene szállnia, mert birka mód egyetért "a filmes blogok 99%-val"?
Arról szó sem lehet, hogy tetszett nekik, hovatovább, számukra meghatározó élménynek gondolják. Ezzel az attitűddel pont azt sikerül mindenki számára egyértelművé tennetek, hogy mennyire nem értetek hozzá. A film ugyanis erőteljesen szubjektív műfaj. Van néhány objektív szempont, de ezekből vizsgálva az általatok 4 leginkább túlértékelt filmnek nevezett alkotásból háromnak rögtön kifele áll a szekere rúdja az listátokból.
A Mad Max: Fury Road; a La la land és a Dunkirk meglehet, hogy nem az évtized legjobb filmjei. De azt a kreatív alkotói hozzáállást, amit George Miller, Damien Chazelle, Christopher Nolan és a stábjaik képviselnek (kiváltképpen az említett filmjeikben), csak olyasvalaki képes első blikkre lefitymálni, akinek lövése sincs a filmkészítésről.
A mi blogunkon is vannak néhányan, akik büszkék arra, hogy a véleményük merőben eltér a közvéleménytől, de ők ennek ellenére nem gondolják, hogy hatásvadász kereszteslovagként kellene felszabadítani mindenkit a túlértékelt filmek "rabigájából".
A nyitott és értelmes párbeszédekre azonban mindig nyitottak vagyunk! A továbbiakban is hasonló sikereket kívánok!

Recensens 2017.07.27. 12:08:14

Látom a Supernatosok szeretnek felvágni. Visszataszító ez a versengés és beszólogatás két blog közt.

Túlélő ... 2017.07.27. 12:15:40

@Mikesi Tomi: na, most jól megmondtad. Csak kár, hogy mellé ment az egész. A kutya nem állította, hogy "Arany Érdemkeresztet" érdemelnénk. Élvolanbeli filmesztétátok kötött belénk, amikor nemes egyszerűséggel okádéknak nevezte egy írásunkat, ami mellesleg 170 lájkot kapott. Vajon akkor mind a 170 olvasónkat is okádék ízlésűnek tartja? Furcsa hozzáállás ez egy állítólagos filmes bloggertől. Ami a filmekhez való - általatok sokat emlegetett hozzáértést illeti - nem állítottuk posztunkban, hogy hivatásos filmkritikusok lennénk, akik média szakon summa cum laude végeztünk volna. De egy film értékeléséhez és egy blog bejegyzés megírásához ez nem is feltétel. Annyit értünk hozzá mint ti, főleg, hogy valószínűleg az előbb említett kitételek rátok sem igazak, ha jól sejtem. :) Ami meg a nyitott és érdemleges párbeszédet illeti, amire állítólag ti nagyon nyitottak vagytok: ebből kaptunk ízelítőt, amikor okádéknak neveztétek posztunkat. Gratula hozzá!

Creativ3Form 2017.07.27. 12:17:24

@Inceptio: Mi szeretünk felvágni? Ki az, aki egy másik blogon a saját blogját reklámozza, miközben megtekintésekkel meg a like számokkal dobálózik, meg használ filmesztéta jelzőket? Azt aláírom, hogy picit túltoltuk a dolgot, részemről le is zártam a témát, de azért na...ha itt valaki felvágott, azok pont nem mi voltunk.

Recensens 2017.07.27. 12:19:03

@Creativ3Form: azért OKÁDÉKNAK nevezni egy másik blogger írását ..... Hmm.

Recensens 2017.07.27. 12:21:10

@Creativ3Form: .... meg azzal jössz, rögtön első kommentedben, hogy nem értenek hozzá -- bezzeg ti meg igen -- ... Hmm. Ez sem éppen szerény megnyilvánulás.

Creativ3Form 2017.07.27. 12:22:48

@Túlélő ...: No offense, de ha ti filmesztétaként kijelenthetitek, hogy az emberek, illetve a blogerek 99%-a birka, mert elhitte Nolannak a nagy semmit (tudom, hogy nem írtátok le, hogy birka, de a lényeg ez volt), de bezzeg ti, akik átláttok a szitán már reálisan látjátok a dolgokat, akkor sztem én is nem tetszésemet fejezhetem ki egy cikketekről. Azt elismerem, hogy maga a szóhasználat nem volt a legjobb választás a részemről.

Különvélemény.. · http://kulonvelemenyunk.blog.hu/ 2017.07.27. 12:24:28

"Le style, c'est l'homme" - Okádék úrnak címezve" :)

Creativ3Form 2017.07.27. 12:25:53

@Inceptio: Ez tény. Bár azt nem írtam, hogy bezzeg mi értünk hozzá. ;-) Az okádék jelző meg szintén nem felvágás, hanem parasztság volt a részemről...ezt is elismerem, és ezért már elnézést is kértem.

Túlélő ... 2017.07.27. 12:28:05

@Creativ3Form: akkor maradjunk is ennyiben. Mi vállaljuk, amit leírtunk (amit ÉN leírtam) és amit most is tartok, te pedig kifejezted, hogy ezzel nem értesz egyet. DE az "okádék" duma nagyon alpári és bunkó volt akkor is. Még annyit: az a poszt igenis sokak egyetértésével találkozott, amit mi azzal látunbk bizonyítottnak, hogy 32 ezren olvasták és 170-en lájkolták, és majd 3 napig volt az Indexen. Ezeket CSAK azért hoztuk fel, hogy láttassuk: nem elvetélt a posztunkban felvetett dolgok sora. Nagyon sokan tartják túlértékeltnek azokat a filmeket. 170-en egész biztosan. Tetszik vagy sem, ez a helyzet!

Különvélemény.. · http://kulonvelemenyunk.blog.hu/ 2017.07.27. 12:36:55

Amúgy 180 like, csak a pontosság kedvéért! :-))

Creativ3Form 2017.07.27. 12:41:26

@Túlélő ...: Szerintem is. És akkor zárásként most még egyszer elnézést kérek az okádék jelzőtől.

Mikesi Tomi 2017.07.27. 12:49:32

@Túlélő ...: Ha már a nekem írt válaszodban a többi hozzászólás minőségét olvastad az én fejemre, engedd meg, hogy közöljem, a 32 ezerből 180 nem kifejezetten jó arány.
Viszont ennyit a sárdobálásról, ha észérvekkel elmondjátok, hogy miért silány és igénytelen a négy film, ami ellen olyan hévvel kardoskodtok, azzal máris értelmesebb mederbe terelnétek ezt a vitát. Talán a Nolant körülölelő kultuszt nem tudjátok hova tenni, a Dunkirk szerintem sem 10/10, de nem ugrok minden ember torkának, aki ezt máshogy gondolja.

hannigabi 2017.07.27. 12:53:16

@Különvélemény..: @Túlélő ...: Oké, felfogtuk, mekkora királyok vagytok, hogy nektek száz akárhányan(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) lájkolták a posztotokat. Elég egyszer is elmondani. Amúgy meg az "okádék" jelző semmivel sem bántóbb vagy lekezelőbb, mint hogy idejöttök játszani a fasza gyerekeket, akik értik, hogy akár ez, akár a másik három film miről szól, mert igen, ti biztos felette álltok a sok klónnak, akik benyelik ezeket a szarságokat. Így vártok ti el nyitott, érdemleges párbeszédet? Arról nem is beszélve, hogy ugyanazt szajkózzátok, hogy 32000, meg 170 stb.

@Inceptio: Én meg inkább azt tartom visszataszítónak, hogy láthatóan még arra sem vetted a fáradtságot, hogy normálisan elolvasd, és értelmezd a komment szekciót, mert akkor tudnád, hogy ki vág fel. Szóval rendben van, hogy az "okádék" például nem szép megnyilvánulás, de a tiéd meg szimplán hülyeség.
süti beállítások módosítása