Pár éve az Agave kiadó az Érkezés premierjén felbuzdulva megjelentette Ted Chiang novelláskötetét Életed története és más novellák címmel. A kötet a kínai származású amerikai szerző egészen kiváló, legfőképpen sci-fi műfajú írásainak gyűjteménye. Idén tavasszal pedig egy újabb ázsiai gyökerekkel rendelkező amerikai író novellái debütáltak általuk a magyar piacon, méghozzá semmivel sem rosszabb minőségben. Stílusukban már érezhető a különbség, lévén Ken Liu még Kínában töltötte élete első néhány évét, s csak azt követően került át az Új Világba, ezáltal történetei nem annyira univerzálisak, mintsem betekintések a személyes élményeinek világába. Időben és térben is szárnyaló fantáziája leginkább az asszimilációs dilemmának a gyökerét ragadja meg, méghozzá olyan letisztult és szép formában, amilyen lírainak látatlanban tartjuk a kínai kultúrát.
S lévén ezen, benne kavargó érzésnek az érzelmi epicentruma A papírsereglet, így a kötet elolvasása után teljesen egyértelművé vált számomra, miért is ez lett a címadó novella. A történet középpontjában egy három fős amerikai család áll, amelynek pikantériáját az édesanya kínai származása adja. Az anya egy szem fiát igyekezett minél jobban elkalauzolni hazájának kultúrájába, többek között a szülőfalujában tanult origami művészetének csodájával próbálta lenyűgözni. A papírból hajtogatott állatai a csodával határos módon öntudatra ébredtek, s a fiú valódi játszótársaivá váltak. Azonban a gyermek az évek folyamán egyre inkább elszakadt tőlük, s az amerikai értékek felé fordult, anyja legnagyobb bánatára. A legrangosabb díjakat bezsebelő novella ennek az érzelmi katarzisnak a (vélhetően életrajzi ihletettségű) krónikája.
Hasonlóképpen szól számos másik novella is, amelyben szintén megjelenik az egyén társadalomba történő beilleszkedésének problémája, a globalizáció kulturális gyökereket eltipró mivolta. Liu érzelmi töltetei nem pusztán kötelező körök, díszítőelemek, hanem valódi tapasztalatokból táplálkozó kinyilatkoztatások. Ez a hitelesség, amely átjárja a kötet legtöbb novelláját, egészen csodálatos élménnyé varázsolja azokat az olvasó számára. Ennek köszönhetően egyúttal sokkal izgalmasabbá válnak zsánerirodalmi húzásai is, melyek ugyan sok irányba tévelyednek, valahogy mégis visszalyukadnak a családhoz, az emberi kapcsolatok kifinomultságához, vagy éppenséggel a kommunikációs csatornák megteremtésének akadályaihoz. Hiába ír példának okáért fajleírásokba illő részletességgel egyes űrlények percepcióinak jellegzetességeiről, a végszó mindig a megértésükön van, míg noha egyes novellái középpontjába a technikai csodákat helyezi, konklúziónak már a humánum megőrzését nevezi meg.
Írásai közül A papírsereglet tekintendő ars poeticája legkifinomultabb és leggyönyörűbb darabjának, mint ahogyan a Mono no aware díjai sem méltatlanok, azonban az én tetszésemet leginkább a Jó vadászatot! címet viselő fantasy-steampunk hibrid nyerte el. Pontosabban Liu megfogalmazása alapján silkpunk lenne a méltóbb műfaji besorolás, lévén míg a steampunk főként a viktoriánus kort veszi alapul játékterének, addig a szerző az iparosodás előtt álló Kínába helyezte transzhuminsta történetét. Annak nyitásaként két démonvadásszal ismerkedhetünk meg, akik éppen alakváltókat üldöznek, azonban nem csak prédáikat kísérti a sors, hanem őket magukat is, hiszen az évek folyamán egyre kevesebb csoda maradt a világban. Ezáltal munkájuk sem akad már annyi, mint korábban, a technika vívmányai, a racionalizmus jegyében erőltetett iparosodás hatalmas elánnal rombolja le a misztikumot. Ez, az Andrzej Sapkowski Vaják-ciklusát megidéző alapvetés aztán szépen átmegy a már említett silkpunk irányába, amit Liu egészen lírai, mégis olvasmányos stílussal mesél el.
A kötet egészére is kijelenthető gördülékenysége, noha egy-két szárazabb stílusban íródott novella néhol megbontja az olvasási élményt (vagy éppen másabb irányba tereli), de ez ugyebár a legtöbb gyűjteményre igaz. Mindazonáltal nemcsak a fantasy, sci-fi alműfaja, hanem az ázsiai irodalom iránt érdeklődők figyelmébe is ajánlanám Liu írását, lévén stílusa szépen ötvözi a modern irodalmi narratívát szülőhazájának kimértebb, misztikusabb világával. Valódi érzelmeire, élményeire felhúzott fikciója pedig roppant könnyedén átérezhető olvasója számára, amelynek köszönhetően az érdekfeszítő világainak, jövőképeinek megismerése sokkal bensőségesebbé válik.
Ken Liu - The Paer Menagerie and other short stories
Agave Könyvek, 2018, 390 oldal.
Ha tetszett amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!