[Supernatural Movies]

Top 10 akciófilm a legnagyobb akcióhősöktől

2013. november 25. - REMY

Az elmúlt hetekben összeállítottam a 80-as, 90-es évek legnagyobb akciósztárjainak (+ Statham) TOP 5-ös listáját: Van Damme, Stallone, Statham, Arnold, Lundgren, Willis, Jackie Chan, Wesley Snipes. Ők voltak a legtökösebbek, és ők szállították a legjobb akciófilmeket – nyilván nem mindenkinek, de nagyon sokan rajtuk nőttek fel – és többen is legendává avanzsáltak az évek során. A toplista sorozat végeztével úgy gondoltam, hogy érdemes lenne összegyúrni őket és megnézni, hogy miként nézne ki egy TOP 10-es lista.

akció.jpg

Mielőtt belekezdenék a felsorolásba, szeretném leszögezni, hogy milyen szempont szerint válogattam ki a filmeket. A legfontosabb, hogy a filmben főszerepet játszanak a fegyverek, robbanások, lövöldözések. Nyilván így kiesett jó néhány film, pl.: Rocky, 12 majom. De én most az efféle akciófilmekre akartam fókuszálni. Nyilván a lista szubjektív, és valószínűleg mindenki máshogy, más szempontok alapján válogatná össze a filmeket, mivel a toplista ilyen. Sose lesz egyetértés. 

Nézzük tehát, hogy melyeket érdemes pótolni, ha esetleg valakinek kimaradtak volna:

 

 

[…] – Ha esetleg egy folytatás is képes megközelíteni azt a szintet, amit az elsővel elértek.

10 – Feláldozhatók [1-2] (2010)

statham5_1.jpg

Ha az említett akciósztárok adnak ötletet egy toplistához, akkor én úgy gondolom, hogy nem hiányozhat a Feláldozhatók franchise sem, hiszen a legnagyobb arcok mind szerepet kaptak ezekben a filmekben. Ugyan sok hibával rendelkeznek, de talán a megítélésük szempontjából a legnagyobb gond, hogy nem a 80-as években készült el. Van egy érzésem, hogy ha akkoriban dobják a piacra a Feláldozhatókat, akkor egy nagy klasszikusról beszélnénk most. Bár véleményem szerint így sem fog a feledés homályába menni a jövőben: Barney Ross nem ismer félelmet, és a legpiszkosabb munkákat is elvégzi a Feláldozhatókkal. Egy nap a titokzatos Mr. Church megbízza őket egy veszélyes feladattal, amit csak és kizárólag Barney csapata vállalna el…

9 – Dupla dinamit (1991)

dup2_1.png

A belga sztár a harcművészetes filmjeivel megszerezte a világhírnevet, de a 90-es évek elején megmutatta, hogy a spárgák és a pörgőrúgások mellett a fegyverrel is jól bánik. Van Damme megduplázta magát, hogy még hatásosabb legyen. Most már nem egy, hanem két oldalról osztja a pofonokat, és szórja a gólyókat. Egy befolyásos üzletember halálát szeretné néhány hongkongi maffiózó, aki egy éjjel meg is támadja a Wagner családot. Csodával határos módon a kocsiban lévő ikerfiúk megmenekülnek, ám elválasztják egymástól őket. A világ két távoli pontján nőnek fel, de felnőttként egymásra találnak, hogy bosszút álljanak a szüleik gyilkosain…

8 – Az ötödik elem (1997)

bruce3_1.jpg

Hiába vannak poénos részei, hiába sci-fi, az Ötödik elem az akció terén sem aprózza el. Bruce Willis golyózápor közepette próbálja megmenteni a Földet.
Léon, a profi ide vagy oda, számomra az Ötödik elem a legjobb filmje Luc Bessonnak. (ettől függetlenül a Léont is szeretem). Miért? Mert sokkal közelebb áll hozzám az, amit Bruce Willis képviselt, sokkal jobban bejön az a karakter, amit Bruce Willis megformált, illetve maga a story, és a kivitelezés is sokkal közelebb áll a szívemhez. Ugyanakkor ezt a filmet nem csak Willis miatt érdemes megnézni, hanem Milla Jovovich, Ian Holm, Chris Tucker, és persze a nagyszerű gonosz, Gary Oldman miatt. Az ötödik elem egy nagyszerű sci-fi akció, melyben érezhető az európai hatás, illetve a Besson stílus: Minden ötezredik évben eljön a Gonosz, hogy elpusztítsa az életet. Egyetlen egy fegyver van, ami végezhet vele, és megállíthatja a pusztulást, és azaz öt elem. Ha mind az ötöt összegyűjti valaki, akkor megmenthetik a Földet. Korben Dallas akarata ellenére csöppen bele ebbe a veszélyes kalandba…

7 – Pusztító (1993)

stallone4_1.jpg

Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy a Pusztító a 90-es évek egyik legjobb akciófilmje, melyben a temérdek akció mellett a humor is előtérbe került. A két műfajt Marco Brambilla nagyszerűen komponálta össze, és hála Stallone és Snipes jelenlétének a filmet nem lehet egykönnyen elfelejteni, és bizony ritka, amikor egy filmben nem teszünk különbséget a jó és a rossz között, ha szurkolásról van szó. Snipes ebben a filmben teljes mértékben egyenrangú ellenfele volt Stallonénak: 2032-ben a hibernáció börtönéből kiszabadul a XX. század legelvetemültebb bűnözője, Simon Phoenix. A felfordult jövőben nincs olyan ember, aki képes lenne vele szembeszállni, így a jövő rendőreinek ki kell olvasztaniuk az egykori rendőrtisztet, John Spartant…

6 – Utolsó cserkész (1991)

bruce6_1.png

Tony Scott és Shane Black együtt, a végeredmény pedig egy szemtelenül szórakoztató akciófilm, melybe Bruce Willis és Damon Wayans szerepel. Igazból már a rendező mivolta is garancia volt a sikerre azokban az időkben, és láss csodát a siker nem is maradt el. Bruce Willis itt a hozzá legközelebb álló karakter fajtát alakíthatta, ami annyit jelent, hogy rohadtul elege van mindenből és minden egyes mozdulat megterhelő számára. Ugyanakkor, ha kap egy szál cigit, és valaki rendbe teszi azt a kevés haját, akkor bizony beindul a buli: Joe-t felbérlik, hogy védje meg Coryt, ám amikor egy autósüldözés során a lány meghal, akkor a barátja, Dix elhatározza, hogy összeáll a lecsúszott zsaruval, hogy megoldják ezt az ügyet. Minél mélyebbre ássák magukat, egyre nyilvánvalóbb lesz számukra, hogy itt bizony egy nagyszabású dolog van a háttérben…

5 – Ragadozó (1987)

arnold5_1.jpg

Schwarzenegger, karrierje során több olyan filmben is szerepelt, melyeket nem lehet egy könnyen elfeledni. A Ragadozó a korszaka legjobbjai között van, és a mai napig élvezhető minden perce. Elképesztő ötletek és remek kivitelezés jellemzi, melyhez Arnold csak pluszt adott. Erre a filmjére büszke lehet. A legjobb akciófilmek elengedhetetlen darabja: Egy különlegesen képzett kommandós alakulatot vezényelnek a dél-amerikai dzsungelbe, hogy megtalálják eltűnt társaikat. Ott azonban nem a fegyverek, nem az emberek, nem a vadállatok, hanem egy titokzatos lény fenyegeti őket, aki hidegvérrel képes levadászni a katonákat…

4 – Penge [1-2] (1998)

snip1_1.png

Arnold a Terminator, Stallone a Rocky, Statham a Szállító, Willis a John McClane és Wesley Snipes a Penge. Szinte minden akciósztárnak van egy olyan karaktere, amivel eggyé vált az idők során. Snipes tökéletesen testesítette meg a vámpírvadászt. A Penge az évek múltán sem lett elfeledve, és ezt annak köszönheti, hogy szinte minden elemében érződik az odafigyelés a stáb részéről. Egy minőségi képregényadaptációnak lehettünk szemtanúi 1998-ban, és amellett, hogy rengeteg akcióval dúsították a játékidőt, a poénokról sem feledkeztek meg, pedig nem egy rózsaszín ködbe burkolózó filmről van szó: Penge félig ember, félig vámpír. Gyerekkora óta Whistlerrel dolgozik és irtják a vérszopókat. Azonban az ellenség egyre erősebb és egyre nehezebbé válik a munka, főleg, amikor a vér istene is feltűnik…

3 – Rambo (1982)

stallone5_1.jpg

A dobogó legalsó fokára az a film került, melyben tényleg megszámlálhatatlan golyó repül ki a fegyverekből, és bizony a robbanások sem maradtak el. Az akciófilmek egyik királyáról van szó, mely Stalllonénak meghozta az újabb sikert akkoriban. Rambo karaktere - ami egy másik társával együtt (Rocky) – az idők során egybeforrott Stallone nevével. A Rambo nem csupán egy akciófilm, hanem egy korszakos alkotás, és az Első vér a nagybetűs klasszikusok táborát erősíti, és mondhatni kötelező darab: Rambo a vietnámi veterán egy bajtársát készül megkeresi egy kisvárosban, ám a megérkezése után a helyi Seriff csavargásért letartóztatja. A fogdában töltött időszak hatására előtörnek belőle az indulatok, és a legyőzhetetlen katona elszabadítja a poklot…

2 – Die Hard [1-3] (1988)

bruce2_1.jpg

Az ezüstérem, Bruce Willis korszakos alkotását, a Die Hardot illeti. Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy a 80-as évek egyik, ha nem a legjobb akciófilmje, és talán abban sincs semmi túlzás, ha azt mondom, hogy a zsáner egyik legjobbja. Rengeteg ember nőtt fel John McClane kalandjain, és az emberi mivolta miatt tényleg ő volt az a hős, aki a legközelebb állt hozzánk. A franchise immáron 5 részt számlál, de ha igazán értékelni akarjuk a Die Hard szériát, akkor csak trilógiaként tekintünk rá, mert a XXI. századi darabok messze nem érnek fel az elődeikhez. Repkedtek a tökös beszólások, így csak annyit mondok, hogy Yippee ki-yay, motherfucker! Bruce Willis legjobb filmje, ez egyértelmű, és ezen a toplistán is előkelő helyen szerepel: John, a New York-i zsaru Los Angelesbe utazik, hogy együtt töltse a karácsonyt nejével, és újra életet pumpáljon a szürke házasságukba. Holly munkahelyén, a Nakatomi toronyházban azonban egy bizonyos Hans Gruber olyan akcióba kezd, ami életeket követel, így hát John a megérkezése után nem pihenhet, hiszen fel kell vennie a kesztyűt az ellenséggel…

1 – Terminator [1-2] (1984)

arnold6_1.jpg

Ha azt mondom, hogy Arnold Schwarzenegger, akkor az emberek 100%-ának a Terminator filmek jutnak eszükbe. Nem is csoda, hiszen Schwarzenegger a karakterrel eggyé vált – nem is érdemtelenül – és maga a film is filmtörténeti remekmű. James Cameron egy hibátlan filmet hozott létre melyet a folytatásban még tovább tudott tökéletesíteni (igen, a tökéletest, tökéletesítette). A Terminator franchies hiába bővült már 4 részre, mindig is két epizódból állt. Az aranyérem tehát a Terminatort illeti! 2029-ben a Skynet visszaküld egy emberi kinézetű gyilkológépet, úgynevezett Cyborgot. A Terminator feladata, hogy elpusztítsa Sarah Connort - még mielőtt világra hozná a gyermekét – és ezzel megmásítsa a múltat…

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr195646586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.11.25. 16:32:24

Én csípem a Pengét szó se róla (ha nem lenne egyértelmű), de az utcsó cserkész elé tenni?!

Globetrotter2014 2013.11.25. 18:05:16

Schwarzi kilóg innen abban a tekintetben hogy nem volt igazán gyenge filmje, és volt pár igazán erős abszolút A listás

A Running man is nagyon rendben volt, sőt a True Lies és a Total Recall is.

Stallone próbálkozott és nem jött be (pl Copland), de én mindenképpen betenném a Tango és Cash-t, legalább az expandables helyére.

Van Demme nem ugyanaz a liga, még a Dupla Impact is egy egy elég gyenge eresztés, tőle a Véres Sport az egyetlen ami igazán maradandó, de én talán még beletenném a Tökéletes Katonát (szigorúan az 1-et), esetleg az Időzsarut. De ő hamar a direct to DVD szintre süllyedt.

Willis viszont teljesen más liga, az agy nélküli igénytelen B listás filmeket elkerülte, a 90es és 2000es évek legjobb filmjeiben szerepelt és maga is aktív funckcóval, nem csak egy márkajelzésként.

A többi felsorolt sztár (már amikor azok voltak) csak védjegyek voltak. Addig lehettek sikeresek amíg a nézők a jól megcsinált popcorn blockbusterrel azonosították őket. Elég volt 1-2 mellélépés és ejtették őket, mert a szinészi képességeikért nem lehetett őket szeretni.

windex 2013.11.25. 19:31:37

értem én, hogy a kedvenced a terminátor, de ez még nem teszi filmtörténeti remekművé :-) napestig lehetne sorolni a filmtörténeti remekműveket, de egy blockbuster popcorn mozi sehogy se fér közéjük, bármennyire szeretjük is. egyszerűen más a fajsúlya :-) a filmtörténeti remek nem fogyasztási cikk, míg a popcorn mozi az. a terminátor is. mindig ezt mondom: tudni kell különbséget tenni a "jó", és az "általunk szeretett" között, mert ezek nem mindig fedik egymást :-)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.11.25. 19:58:55

@windex: Hát a Terminator minden tekintetben kiváló alkotás, és igen szerintem filmtörténeti remekmű. Minden egyes ötlet, ami benne van, a kivitelezés egyszerűen zseniális. Függetlenül attól, hogy imádom.

windex 2013.11.25. 20:42:56

@REMY: félreértés ne legyen, én is bírom :-) de az ötletek és kivitelezés kevés, hogy filmtörténeti remekműnek nevezzük. ahhoz tartalmilag és vizuálisan, képnyelvileg is kiemelkedőnek kell lennie. ez alatt nem arra gondolok, hogy élethűek a trükkök, vagy jó a látvány. a megteremtett látvány(osság) nem képnyelvi eszköz, javaslom a malom és kereszt, az andrej rubljov, a káosz (kuroszava), a dina vagyok, a fényes szelek, csillagosok, katonák, a rajzoló szerződése, vagy az éjjeli őrjárat (greenaway filmje, nem az orosz akciófilm:-) szemügyre vételét. vagy akár a patyomkin páncélost. azokban láthatunk képeket. a terminátorban nem, amit ott láthatunk, látványosság, ami a sztorit illusztrálja. persze valószínűleg a kép fogalma sem azonos számunkra, de ha a fentiekbe belenézel, talán megérted, mire gondolok. tehát visszakanyarodva: a terminátor nem kiváló alkotás, hanem kiváló termék. és piszkosul élveztem :-) csak ne cseréljük össze a ringó fecskét és a fingó kecskét :-) és a véleményed nem független attól, hogy imádod, hiszen azért hiszed azt, hogy filmtörténeti remek, mert imádod. :-)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.11.25. 22:15:02

@windex: Szemügyre veszem a filmeket, amiket írtál :)

windex 2013.11.25. 22:27:15

@REMY: remélem, azokban is találsz kedvedre valót. ja, a malom és kereszt-et minél nagyobb felbontásban nézd, megkívánja!

windex 2013.11.25. 22:30:22

még annyit tennék hozzá, hogy miközben látom jancsó filmjein, hogy az a filmtörténet része - és ugye az nem (csak) a sztori miatt lesz egy film - viszont nem kedvelem őket, mert hernádi írta, és azt nem szenvedhetem...

és ha már mozizni van kedved, klimov jöjj és lásd háborús filmjét ki ne hagyd!

minden jót! :-)

Globetrotter2014 2013.11.26. 12:58:27

@windex: van pár akciófilm a mozitörténetben ami megváltoztatta a filmkészítést. A Star Wars, a Matrix a Jurassic Park, vagy épp a Terminátor (a második is!) ilyenek.

Lehet hogy kevés művészi érték volt bennük, de mind a nézők mind a filmkészítőket egyaránt megérintette és sokkal nagyobb hatást gyakorolt az utókorra mint mondjuk a Szoba Kilátással, vagy valamelyik Jane Eyre feldolgozás, legyen bármelyik évtized.

windex 2013.11.26. 13:56:27

@ZF2: kétségtelen, hogy a követelmények miatti technikai megoldásokat később más filmekben is felhasználták. és ez nyilván segített az önkifejezés eszközeinek bővülésébben is. ilyen értelemben hatással volt a filmkészítés fejlődésére, ahogy pl az első king-kong is, lang metropolisa, vagy murnau drakulája. (bár ez utóbbi kettő tényleg filmtörténeti remek, de nem ezért :-) de ilyen volt a bullitt, vagy európában a betörés az autós üldözésés jelenetekkel. tehát nem szabad elfelejteni a szórakoztatóipari filmeket a fejlődést ieeltően, ugyanakkor ez még nem teszi ezeket a filmeket a filmtörténet remekeivé (sőt, a betörés kifejezetten közepes film), mert ahhoz azért több kell, bármennyire is bámulatba ejt a látvány :-) és épp ebből adódik a különbség, a bámulatos látványt a megjelenése után sokszor alkalmazzák, egy idő után már fel se tűnik. a remek attól remek, hogy állandó, el nem kopó értékekkel rendelkezik. a technika önmagában ezt soha nem biztosítja.
de a terminátoron nem kell számonkérni a művészi értéket, mert nem az a dolga. megnézzük, élvezzük, passz. popcornmozi, ez a műfaja, ebből pedig a legjobbak közé tartozik, a juraparkkal, starwars-zal együtt, és bár a filmekre nem emlékszem, de az élményre még igen :-)

Globetrotter2014 2013.11.26. 14:11:28

@windex: esete válogatja de ha egy aksciófilm/blockbuster 40 év múlva is nézhető az már sokat jelent. Ilyen pl számomra a Goldfinger (a vicces felgyorsított autós üldözések mellett). Egyébbként az Olasz meló vagy a okoli Torony, vagy az Airport filmek is ilyenek.

A Star wars pl nem csak egyszerűen egy stabil szórakozást jelentett (és forradalmasította a trükköket, vagy inkább azt mondanám, megmutatta a mércét a többieknek), de egy generációt tett Sci-fi függővé, évekre bebetonozva a műfajt.

A Terminátor visznont kiutat jelentett abból a zsákutcából amibe az űr scifik meneteltek, és várható volt, hogy az űrfilmek kihalásával valaminek jönnie kell, hogy ne tűnjön el a fantasztikum. Ezt hozta el a T2.

windex 2013.11.26. 14:47:11

@ZF2: beszéljünk inkább a nem akciófilmekről! :-) mely filmeket tartod remeknek az olasz és a francia újhullámból, neorealizmusról, például? mit gondolsz godard munkásságáról? vagy tarkovszkij sztalkeréről, a tükörről, iván gyermekkoráról, és az andrej rubljovról? aztán, hogy korban közelítsünk, mit gondolsz a születésnapról, vagy trier filmjeiről csak a táncos a sötétben óta?

"ha egy aksciófilm/blockbuster 40 év múlva is nézhető az már sokat jelent"

hát, az tényleg sokat jelent :-) de nem is tudom, miről beszélünk? szerintem a valódi kérdés az, hogy sokan nem tudják elválasztani a "jó" fogalmát a "nekem tetszik" - től. pedig ezek egyáltalán nincsenek összefüggésben. tetszhet az embernek, szerethet oylat, ami nem filmtörténeti, művészettörténeti, vagy zenetörténeti remek, de bármennyire tetszik, attól nem lesz az. szóval ragozhatjuk, hogy a fenti akció popcornmozik miért voltak kedvesek a szíveinknek, nem leszünk beljebb. egyszerűen más ligáról van szó. mintha az nb 1-et hasonlítgatnánk az nb 2-vel, mert a kedvenceink a 2-ben játszanak. na, kezdem úgy érezni, hogy ebből nem lesz semmi, elmondtam, amit kellett, nézz sok filmet, keresd a filmtörténeti remekeket is, ne csak a pocornt fogyaszd, hogy értsd is, amiről beszéltünk, elköszönök, szia!

Globetrotter2014 2013.11.26. 14:57:34

Miért kellene Trierről beszélni egy ilyen blogon. Mégis mekkora hatása lehet a társadalomra egy olyan filmek amit senki sem lát? Itt magamról annyit hogy a Melancholia első 2 percét fast forwarddal néztem végig :) (gonosz kacsintás)

Léteznek művészibb vagy akár elvontabb filmek és vannak akciófilmek. Mindegyiknek megvan a maga NB1 es és Nb2 je. És a kettőnek van keveréke is, te pl hova sorolnád a Mulholland drive-ot? És a Pulp fictiont? Vagy mondjuk a Salót, ami szerintem minden művészetet és igényességet mellőz...

Nekem a possztal az volt a gondom hogy bekerült NB3as film is az akciófilm best of listára.

De ne csodálkozz hogy nem szerepelnek mávészfilmek mert ez nem az a bajnokság.

Nyílméregbéka 2013.11.27. 01:10:51

Ha lenne 5-ös lista Steven Segallal, akkor az úszó erődnek is kéne lenni valahol szerintem. Ezekből a felsorolt akciósztárok filmjeiből én is valami hasonló listát írnák, mondjuk a Pusztító és a Dupla dinamit helyett, mondjuk a Tango & Cash, Total Recall, vagy a Szállító közül valamelyiket tenném be, és az első nálam természetesen csak is a Die Hard lehet, csak utána jön a Terminator. :)

Egy valódi top 10-es, "best of akciófilm ever" lista nálam így nézne ki.

#10 Black Rain
#9 Black Hawk Down
#8 Taken
#7 Casino Royal/Quantum of Solace/Skyfall - ez nálam egy film
#6 Léon: The Professional
#5 The Usual Suspects
#4 Ronin
#3 Die Hard
#2 Heat
#1 Pulp Fiction

Nyílméregbéka 2013.11.27. 01:15:05

@windex: Ezt a rossz sznob dumát... :DDD barátom, te nagyon eltévedtél!

windex 2013.11.27. 11:44:11

@Nyílméregbéka: aztán mér sznob? eltévedésről meg szó sincs, ezzel mellélőttél :-) mondjuk a best akciófilm ever lista tanúsága szerint elég sok dolgot nem láttál, ifjú titán, szerintem nem kellene feszegetni ezt az eltévedés dolgot, mert ilyenkor jön ki az, hogy nem a szavadhoz igazodnak a tények :-)

Nyílméregbéka 2013.11.27. 11:58:22

@REMY: Ezen csodálkozom, mert aki Van Damme-ot végig tudja nézni, az mindent kibír. :D
Viccen kívül, Seagalnek vannak nézhetetlen filmjei valóban, főleg amik az utóbbi időben készültek, de a karrierje elején, a 80-90-es években olyan filmekkel jött elő mint a Nico, Halálra jelölve, Ölve vagy halva, Törvényre törve, Úszó erőd, stb... ezek mind nagy mozis akciófilmek voltak, és szerintem bármelyik JCVD filmnél magasan jobbak voltak.
Ráadásul számomra még ő a leghitelesebb akciósztár, ha azt vesszük ő valódi harcművész (7 danos aikido, és fekete öves karate és kendo mester), nem pedig egy mozdulatokra betanított színész, és mellette rendős is (22 éve Parish város járőre, sheriff-helyettese), emellett nagy környezetvédő aktivista, buddhista, és egész jól gitározik... Én bírom az öreget, érdekes személyiség és nagyra tartom, bár az utóbbi időkben készült filmjeitől hányok.

windex 2013.11.27. 12:09:26

@ZF2: hát, mondjuk nem vitaindítónak szántam, csak feldobtam, ha már a filmtörténeti remekekről beszélgetünk, és ne csak régi dolgok kerüljenek elő, legyen valami mai cucc is, és a mai filmözönből egyenlőre az látható, hogy trier munkái ütik a filmtörténeti küszöböt, a többihez még idő kell. másik ok: ez egy filmes blog, nemde? amúgy nem olvastad figyelmesen, amit írtam, hiszen nem hiányoltam a művészfilmeket a posztból, máshonnnan indultunk, annonan ide értünk: mi a filmtörténeti remek - ez volt a kérdés, amit feszegettünk. te nem annyira, de nem baj.

sok kérdést felvetettél a művészetről, az emberi választásról, megítélésről, érdekes dolgok.
lehet, hogy újat mondok, de művészet - különösen manapság - az, ami nem kiszolgálni akar, hanem reflektál, állást foglal, személyes, vagy a világ dolgában felhívja a figyelmet, kérdez, satöbbi. (mellékesen a befogadó közreműködése is kell). tehát kiderül, hogy a salo bizony művészet, bármilyen durva fogalmazás is - de amire reflektál, az is nagyon durva. a melankólia szintén, méghozzá remek. véleményedből viszont kiderül, hogy a film ilyen felhasználása - művészeti közeg, eszköz - téged nem érdekel, te fogyasztó vagy - ezért hiszed, hogy a salo nem művészet, pláne igenytelen(!). szóval nem így van, de ez egyáltalán nem probléma, a gond az, hogy ilyen kiindulási pontból azt hiszed, hogy megítélheted, egyáltalán meg tudod ítélni a fenti alkotásokat. miközben a véleményedből úgy tűnik, azzal sem vagy tisztában, hogy mi a művészet. a művészet nem viszonyítás kérdése, és nem a jó-rossz körbe tartozik. tehát nem ahhoz viszonyítunk, hogy tetszik a terminátor, a melankólia meg nem, vagyis szerintünk szar. másról van szó: a terminátort szeretjük, de ettől még az, ami: egy termék, művészethez, önkifejezéshez köze nincs. a melankólia ellenben művészet, nem termék - ezért viszont még nem kell szeretni. nem árt felismerni, hogy jó, érték, kultúra, de bárkinek bármilyen személyes oka lehet, hogy ne szeressen valamit. én pl. nem szeretem a jancsó filmek többségét, godard-ral is hadilábon állok, schubert és schumann, főleg dal műfajú munkáit se hájpolom, sőt, kiütést kapok tőlük. pedig jók, és művészet, ezt tudom az eszemmel, de nem szeretem, nem is nézem/hallgatom. szeretem viszont a bourne filmeket, a bullittot, a régi - de az új - getawayt is, és sorolhatnám, pedig ez nem művészet, ugye. :-) szóval semmi nincs kizárva, és fontosabb lenne, ha az ifjú titánok, mint nyílméregbéka tanulnának kicsit a filmtörténetről, ezáltal még több jó dolgot tehetnének a magukévá, mint hogy köpködnének egy teljesen barátságos blogon.

nekem nem volt bajom a poszttal, csak szemet szúrt a "filmtörténeti remek" fogalma, pláne a terminátorral összefüggésben. csak szóltam, hogy az nem az a liga. :-)

windex 2013.11.27. 12:20:36

@Nyílméregbéka: nahát, ez is érdekes :-) van damme kontra seagal - valójában édesmindegy, mert csak az számít, hogy azokban a seagal filmekben több pénz volt, mondjuk ütötte egy jobb mozis termék költségvetését - már a maga idejében - van damme kisebb produkciókkal, szűkebb markú producerekkel nyomta. nincsenek is úgy felépítve a filmjei, megírva sincsenek, szóval egyértelmű, amit mondasz, hogy szintekkel lejjebb ugrált. de ez nem jelent semmit a két szivar filmbeli teljesítménye között. seagal video-dvd-re gyártott cuccai meg nyilván remek szórakozást jelentenek a mesternek :-), szníesíti a hétköznapjait, pénzt is keres vele, ugyanakkor tisztességes, mert a sját pénzét is beleteszi és kockáztatja. de az egyensúly nemb borul fel: mindig tudják mekkora a film piaca, abból mit lehet kivenni, ezért kevesebbet tesznek bele, és mindenki boldog :-) viszont majdnem mindig van benne valami jószándék, mondjuk ovis, jóbb szóval alapszintű jószándék : vagy természetvédő, vagy kisebbségvédő, vagy korrupcióellenes, olyan szépen artikulálva, hátha megfogan a dolog a vélhetően felismerten nem agysebész - főként amerikai - néző fejében. szóval "jót akarok, pénzt akarok,, és jól akarom érezni magam" hát, nagyjából ez a mottója :-)

Globetrotter2014 2013.11.27. 13:47:34

@windex: na várjál, csak hogy pontosítsunk, te most Lars (von) Trierről beszélsz? Mégis mi benne a filmtörténeti? Egy Kubrick, Scorsese, Spielberg vagy Hitchcoch vagy akár Tarantino mellett?

Megkockáztatom, LvT nem csak a közönséget, de a rendezőkortársait is hidegen hagyja.

Fenntartom hogy a Salo egy amúgy tehetséges rendező saját igényeinek megfelelő pornófilmje. Nem talált a piacon ezért csinált magának egyet minden más (időpont helyszín és szereplők) csak a saját mentségére szolgál.

Globetrotter2014 2013.11.27. 13:59:59

@windex: maradjunk annyiban, a Melancholia nem az igazi, az élet kérdéseiről lehet szebben is filozofálni, lásd, keserű méz (és igen Polanski még egy kommersz paranormális thrillerbe is több érzéket visz mint 1-2 művészkedő alternatív).

Én pl a Harcosok klubbja után többet filizofáltam az élet dolgairól, és őszintén szólva azóta fektetetek komolyabb energiát arra hogy rendesen aludjak :)

Nyílméregbéka 2013.11.27. 18:02:30

@windex: Ezen az "elég sok dolgot nem láttál ifjú titán" jót röhögtem. :D megcsináltad a napom!
Sajnos ifjú titán már nem vagyok, már túl vagyok a 46-on. Ami a filmeket illeti, már a kilencvenes évek elején többezres filmgyüjteményem volt VHS-en, jelenleg is ötszáz DVD és 4TB-nyi HDD van tele filmmel. Ez a hobbim huszonöt éve, ma is megnézek kb 7-8 filmet hetente, pedig egy ideje inkább sorozatok kötik le az időmet.
Amit itt elővezettél az vegytiszta sznobizmus, ráadásul egy olyan topikban ahová pont nem illik a mondandód, erre írtam, hogy eltévedtél. Én szeretem és értékelem a "művész" filmeket is, magam is képzőművész vagyok, festő, grafikus, de mindenek megvan a helye és ideje. Nem összevethetőek a blockbusterek és a művészfilmek, és egyik sem több vagy értékesebb önmagában a másiknál, nem létezik általánosan elfogadott művészi értékmérő...

windex 2013.11.27. 21:03:39

@Nyílméregbéka: na, akkor valóban eltévedtem :-) igaz, az előző körben máshogy értettem a dolgot. ha pedig tisztes őszes halántékod ellenére ifjú titánnak neveznek, azt meg kell becsülni, jót jelent, ifjonti hévet, hogynemondjam máshogy. így az 50 küszöbén én is megkaptam tegnapelőtt :-)

"Nem összevethetőek a blockbusterek és a művészfilmek," na, épp erre utaltam, amikor bekapcsolódtam a poszt utáni diskurzusba. azt próbáltam megértetni a tisztel egybegyűlttel, hogy miért nem találom találónak a filmtörténeti remek kifejezést bizonyos cuccokkal kapcsolatban. na ezért illik a topikba, amit írtam. és ha azt hiszed, egyik - mondjuk úgy - zsánert alul értékelem a másikkal szemben, hát nem, másként látom őket, de mindenben megtalálom, amit szeretek.

továbbá nem sznobizmus itt egy betű sem a részemről. olvass tárgyilagosan, láthatod, nem értékelek semmit alul- vagy felül. természetesen ha te úgy érzed, akkor természetesen áll a sznobság :-) de ez nem ráz meg, szerintem a sznobság más- a kultúrelitista jelzőt inkább vállalom, sőt, még tetszik is, leszarom - bár filmnél az is inog, annyira tudom élvezni és szeretni a kereskedelmi célú filmek némelyikét is.
a filmek mennyisége meg nem mond semmit, csak azt, hogy szeretjük :-) durván általános harmadiktól járok moziba, ma is filmekkel dolgozom, filmforgalmazónál - külföldinél - voltam művészeti igazgató, 10 évig volt filmkölcsönzőm, és a mai napig bla, bla bla... de ma már nem gyűjtöm a filmeket, csak nézem, van talán 6 DVD-m, a többi 1200-at, ami maradt a boltzárás és a sok szemét eladása után (ja, repültek a terminátorok is, mint nem filmtörténeti rmekek:-), a gyereknek adtam, a tárgyak már nem kellenek

azért annak örülök, hogy megnevettettelek, és szereztem egy könnyed percet, a tévedésért meg elnézést, ha megsértettelek vele

windex 2013.11.27. 21:32:24

@ZF2: igen, róla :-) megint vissza kell kanyarodni kicsit az alapokhoz: egy művet, vagy egy alkotót nem az rangsorol, hogy te, vagy én hogyan kategorizáljuk. köztünk az a különbség, hogy én nem a saját tetszésemtől teszem függővé ezen kategorizálást, tárgyilagosan ismerem fel, amit kell, és elismerem, amit kell, ha tetszik nekem, ha nem. te ellenben a tetszésedtől teszed függővé a dolgot, és mivel trier filmjei nem tetszenek, le is írod. (persze ami jó, az még így is jó marad:-) olyannyira, hogy abba a tévedésbe is belemászol, hogy a se nézőt, se pályatársat nem érdekelnek a filmjei. ez persze nincs így, csak te érzed úgy, hogy nem szabadna senkit érdekelnie, hiszen te szarnak látod őket. elméletednek némileg ellentmond, hogy továbbra is kap sok-sok pénzt, hogy dolgozzon, és mozik ezrei játsszák a munkáit - márpedig a mozi nem vetít, ha nem fizetnek érte (magam is voltam művészeti igazgató filmforgalmazónál), és meg is vásárolják a filmjeit dvd-n is. a tények makacs dolgok :-) de mondom, mindenki azt nézze, amit szeret, csak attól még nem kell leszólni azt, amit nem szeret

windex 2013.11.27. 21:46:46

@ZF2: de, a melankólis remek darab, koszerűen szól korszerű emberi problémákról. de ezért nem kell szeretni. más kérdés, ha nem ismered fel, mi miért jó, vagy rossz. nem értelmezhető nekem a "filozofálni" és a "szebben" kifejezések sem. a keserű méz szerintem eléggé középszerű film volt, sokkal jobbak voltak az iszonyat, a halál és a lányka, az öldöklés istene, a kés a vízben, a tess, a vámpírok bálja (micsoda móka!) stb.

a salo nem pornófilm. a pornófilm a vágy felkeltése céljából készült film. a salo nem ilyen, sőt. és remekül rajzolja meg az önkény, a diktatúra, a fasizmus, a hatalom, és az azzal való visszaélés portréját. és azért jó film, mert erről szól, mindenféle háborúk és terror után. azért, mert taszító jelenetek vannak benne, még nem lesz rossz valami, csak nehezebben befogadható. nem is kell szeretni, nem azért készült

windex 2013.11.27. 21:49:46

@ZF2: "Én pl a Harcosok klubbja után többet filizofáltam az élet dolgairól, és őszintén szólva azóta fektetetek komolyabb energiát arra hogy rendesen aludjak"

na és olyan már előfordult, hogy egy film miatt a saját jellemeden gondolkoztál, netán jobb ember lettél utána? (esetleg mert olyan helyzetet mutatott, vagy példát állított...) ;-) mert lássuk be, azért az az igazi

Globetrotter2014 2013.11.28. 12:33:35

@windex: ha ismered Pasolini magánéletét akkor sejtheted, hogy a Salo igenis pornófilm.
Az hogy a filmjében ezeket a hajlamokat másnak akarja tulajdonítani még nem változtat a minőségén...

windex 2013.11.28. 13:28:48

@ZF2: fordítva ülsz a lovon, pajtás :-) minimum az előítéletek korlátai szorongatnak. és nagyon is jól ismerem az életét. de vázolom a gondolkodásodat:

ha valaki buzi, akkor ha a filmjében szex és brutális erőszak van, az azért van, mert buzi, és ebben éli ki magát.

na, remélem látod, hogy leírva mennyire süt ebből az ostobaság. ez csak a te fejedben kapcsolódik össze. mert téged az foglalkoztat, hogy bbuzi-e valaki, nem pedig az, hogy nmi a munkája. és ettől nem tudsz elvonatkoztatni. a munkának nincs köze ahhoz, hogy a magánéletben ki mit csinál. annyiban lehet közük egymáshoz, hogy bizonyos társadalmi reakciókat ábrázolnak bizonyos művekben, de ez nem az a mű. és azért, mert te pornónak érzed a salo-t, még nem az. ha te annak látod, azt jelenti, nem vagy tisztában a műfaji meghatározással, egyszerűbben: nem tudod, mi a pornó. ilyen létezik? :-) lálthatóan azon vagy kiborulva, hogy ilyen szexualitást megjelenít a filmben. azt mondod, hogy másnak tulajdonítja, nem változtat a minőségén. pedig de, ti nem öncélú, és nem a vágy felkeltése a célja. ábrázol, tükröt tart és tiltakozik az ellen, amit ábrázol. ezért is jó. és kellően szörnyű, amit látunk. és ha szörnyűnek érezzük azt, hogy embereket minden értelemben megaláznak és megsemmisítenek más emberek, akkor az a film jó, hiszen a célja az, hogy amit ábrázol, amiről szól, annak szörnyűségét - moralitás, ugye - vegye észre mindenki, aki megnézte. szomorú, hjogy te elakadtál a szex vonalánál. ha nem látsz ennél tovább, ha ennyire ez zavar, utalhat arra, hogy valami problémád van a szex körül. vagy szorongó nyárspolgár vagy, de ezeket én nem tudhatom. :-)

Globetrotter2014 2013.11.28. 16:26:34

@windex:
" nem a vágy felkeltése a célja"
De igen. Mégpedig a saját vágyáé.

Itt nem a filmből következtetek (bár abból is lehetne), hanem pl a halálából.

De maga film is olyan hogy a szado mazo jelenteket csak némi történelmi körítés övezi, és csak Posilini neve garancia arra hogy nem egy olyan színvonaló produkciót látunk mint egy pornófilmben a kitöltő beszélgetés az unatkozó háziasszony és a vízszerelő között.
süti beállítások módosítása