Máté Péter énekelte anno, hogy „Zene nélkül mit érek én…”, és ezt a kérdést bátran feltehetjük a filmek terén is. Zene nélkül mit ér a film? Mennyi pluszt adhat egy-egy jól csengő dallam az élményhez? Többet is, mint gondolnánk, mert vannak olyan filmek, amiknél a zenei aláfestés többet nyújt, mint maga az alkotás. (Nálam az egyik ilyen film, az Utolsó mohikán volt, melyet nagy csalódásként éltem meg, viszont zeneileg egyszerűen zseniális volt.) Úgyhogy a következő hetekben összeszedjük nektek azokat a filmzenéket, betétdalok, zörejeket és minden egyéb kis dallamot, amik felcsendültek egy-egy alkotásban, és a megszólalásukkal elérték azt, hogy örökre emlékezzünk rájuk.
A tálalást évtizedekre bontjuk, és minden héten hétfőn érkezik az új lista. Szeretném most leszögezni, hogy nem TOP 10 zenéről van szó, hanem egy egyszerű válogatásról, melyek megérdemlik, hogy újra felelevenítsük őket. Nézzük is hát, hogy a 70-es években mitől döglött a légy!
- Nino Rota: Keresztapa
Nino Rota kivételes munkáját mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a rajongók is folyton dicsérik, illetve a különböző díjátadókon is szép sikereket ért el. Rota 1973-ban nyert egy Grammy-díjat, egy Golden Globe-díjat és kapott egy Oscar-jelölést is.
- Bill Conti: Rocky
Ugyan Bill Conti "csak" egy Oscar, és egy Golden Globe-jelölésig jutott, de nincs a Földön olyan ember, aki ne hallotta volna a legendás Rocky zenét, aminek a felcsendülése után tuti biztos, hogy neki akarsz állni gyúrni.
- Mike Oldfield: Tubular Bells (Ördögűző)
Nincsen manapság olyan horrorfilmes zenei lista, amin ne lenne rajta az Ördögűző zenéje. A készítők anno kegyetlenül ráéreztek arra, hogy milyen dallamok kellenek minden idők egyik legfélelmetesebb filméjéhez. A választás Mike Oldfield: Tubular Bells című alkotására esett.
- John Williams: Star Wars
Nem kell különösebben bemutatni a 20. század legnagyobb mágusát John Williams-et. Egy olyan emberről van szó, aki megannyi kivételes zenei aláfestést írt filmekhez, melyek közül talán a legjobb – de tuti, hogy a legközkedveltebb – a Star Wars zenéje. Nem véletlenül! Eredménye egy Oscar, egy Golden Globe és egy BAFTA-díj.
- John Williams: Cápa
Csak jó dolgok születhetnek meg abból a koprodukcióból, amikor két korszakos zseni összedugja a fejét. Williams és Spielberg tudták, hogy mi kell az embereknek. Előbbi a zenét tökéletesítette, utóbbi pedig elhozta minden idők egyik legjobb állatos katasztrófa filmjét. Eredménye egy Oscar-díj.
- John Williams: Superman
A legerősebb szuperhős mellé a legjobb zeneszerző jár. John Williams kipróbálta magát a képregényadaptációk világában is, és itt sem tudott hibázni. Eredménye egy Grammy-díj, egy Oscar, illetve egy Golden Globe-jelölés.
- John Carpenter: Halloween
Carpenter kockáztatott, ugyanis a saját kultikus horrorfilmjéhez, a Halloweenhez, Ő maga komponálta a zenét. Ez a vállalkozás sikeresnek bizonyult, ugyanis minden téren sikerült különlegeset alkotnia.
- Jerry Goldsmith: Ómen
Egy jó horror elengedhetetlen kelléke a fantasztikus zene. Jerry Goldsmith kiváló munkája nélkül ugyanis az Ómen fele ennyire se lenne elismert. Eredménye egy Oscar-díj, a legjobb filmzenéért, és egy Oscar-jelölés, a legjobb betétdalért (Ave Satani).
- Jerry Goldsmith: Alien
Korszakos alkotások csak úgy születnek, ha minden klappol. Ridley Scott hiába rendezte volna meg tökéletesen a Nyolcadik utast, ha a hangulatot nem teremtik meg hibátlanul. Jerry Goldsmith itt is tudta, hogy mi kell egy jó horrorba. Eredménye egy BAFTA és egy Golden Globe-jelölés.
- Ennio Morricone: A huszadik század
Van olyan munkája Morricone Úrnak, ami nem zseniális? Bertolucci drámája se lenne olyan könnyen fogyasztható, ha nem a megfelelő dallamok csendülnének fel a hosszú játékidő alatt.