[Supernatural Movies]

[kritika] Mocsárvidék (2014)

2015. augusztus 10. - kultúrfaló

Lehetséges-e, hogy szinte egy időben készüljön el egy sorozat és egy film, melyek ennyire sokban hasonlítanak egymásra? A válasz: igen, bár ennek kicsi az esélye.

covermocsar.jpg

Alberto Rodríguez krimijét a tavalyi év egyik legjobb sorozatának (True Detective-A törvény nevében) testvérének tartják. Itt is két férfi rendőr van, egy sorozatgyilkos, és az egysíkú csodaszép táj alapozza meg a misztikus hangulatot. Viszont nincs filozofálás és egyetlen idősíkon játszódik a történet.  A sorozattól eltérően komoly társadalomkritikát és olyan lélegzetelállító beállításokat kapunk, melyek túltesznek Adam Arkapaw, a sorozat operatőrének munkáján. Ha az Alex Catalán által teremtett látvány lenne az egyetlen pozitívuma, akkor is kötelező film lenne. De ennél nagyobb szerencsénk van.

A Franco diktatúra bukása után, 1980-ban járunk egy mocsarakkal körülvett, Isten háta mögötti andalúz falucskában. Amikor egy lány testvérpár eltűnik, a nyomozást két madridi rendőr (Javier Gutiérrez és Raúl Arévalo) kapja meg, amolyan büntetésképpen: az egyikük a régi rendszer híve és szolgája volt, a másik pedig még az átalakuló helyzetet is radikálisnak tarja. Bár eleinte a két eltűnt lány megtalálása a feladatuk, az ügy hamar gyilkossági nyomozásba vált át, amikor kiderül, hogy korábban másoknak is nyoma veszet márt hasonló módon.

Nem tudni, hogy direkt vagy tudatosan választotta a rendező a mostani hiper-szuper rendőri kütyük előtti időszakot, de jól tette. Itt minden nyomért meg kell küzdenie a főszereplőinknek, szinte puzzle szerűen rakosgatják össze őket, lépésről-lépésre  derítik fel az ügyet. Igazi régi vágású zsaruk, olyanok, mint a klasszikus zsaru filmek kemény öklű, ritkán megszólaló hősei.

la-isla-minima.jpg

Itt minden megszólalásnak, vagy hallgatásnak fontos szerepe van. Az elején már említettem, hogy nincsen filozofálás, de nem is ez az igazán fontos, hanem hogy a gyilkos nyomára bukkanjanak. A rendőrökről csak éppen annyit árul el a történet, amelyből felépíthetőek a karaktereik, a háttértörténetük egy-egy fontosabb állomása, amiknek köszönhetően kicsit megismerjük őket, és akár meg is kedveljük.

Azonban azzal tisztában kell lennie a majdani nézőnek, hogy nincsenek hatalmas robbanások, üldözések, lövöldözések, a történet viszonylag lassan csordogál, a rendező okosan építi a történetet és a feszültséget, az akciók pedig patikamérleggel vannak kimérve, de ezek csak a film előnyére válnak.

A helyszín remekül hozzáad a történet atmoszférájához és nagyon jó hátteret biztosít a modern társadalommal szemben megfogalmazott kritikáknak. Az emberek elkeseredettek és szegények, alig van munka; akinek van, azt nem fizetik meg jól, ezért sok fiatal gondol arra, hogy csak akkor van esélye, ha elszökik. Szörnyű látni, és belegondolni abba, hogy a mélyszegénységben élő fiatalokat mennyire könnyű megvezetni; hogy bármit megtennének, hogy jobb életük legyen, és kijussanak ebből az elszigetelt „nyomornegyedből”. A babona és a család becsületén esett csorba elkerülése fontosabb, mint hogy megtalálják az elkövetőt.

A mocsár környéke szimbolikus, hiszen nem csak fizikailag süllyedhetünk bele, hanem a tetteink következtében is, illetve a rajtunk kívülálló dolgoknak köszönhetően ránthat magával. Meg kell jegyeznünk és meg kell tanulnunk, hogy mindennek következménye van, ami nem csak arra hat, aki megtett valamit, hanem a szeretteink életére is hatással lehet.

A táj életre keltésénél újra vissza kell térnünk a nagyszerű operatőri munkára. Ritkán látunk ennyire sokat mondó, a néma környezetet bemutató képeket. Sokszor felülről mutatja a kamera a mocsár környékét, amely eleinte szokatlan, de ettől válik igazán egyedivé a film látványvilága. Érdemes megfigyelni, hogy némelyik kép mennyire hasonlít egy-egy emberi szervre, például a film elején egy agyra.

A 105 perc alatt alig hallunk zenét, amely ugyancsak szokatlan. Azt tartják, hogy egy-egy dal vagy komponálás sok mindent hozzátehet a történethez, az abba való beolvadásba. Itt azonban a hallgatás, a némaság sokkal többet mond, mind a szereplők, mind a környezet ábrázolásában.

marismas.jpg

Bátran ajánlom mindenkinek a Mocsárvidék megtekintését. Azoknak is, akik hozzám hasonlóan látták a True Detective-et, hiszen ők is élvezni fogják a filmet. Alberto Rodríguez alkotásának egyszerre áldás és átok, hogy a sorozathoz hasonlítják. Felkelti a figyelmet a párosítás, viszont azt az érzetet kelti, mintha csak egy szimpla másolat lenne, pedig annál sokkal több. 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr177642616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gizmo26666 2015.08.11. 19:01:19

Remélem nem a True Detective 2. évadához hasonlít, mert akkor borzalmasan kusza és unalmas lehet.

kultúrfaló · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.08.11. 19:55:04

Ahogy a címben is látható, ez egy 2014-es film, így az 1. évadhoz hasonlítható :)
süti beállítások módosítása