[Supernatural Movies]

[kritika] Noé (2014)

2014. március 28. - theivan

Russell Crowe megálmodta, ezért felengedi a CGI-állatokat a bárkára, utána az autobotok pártján leterít kismillió embert az eső mosta sártengerbe. Ugye jól hallom, Darren Aronofsky éppen egy bibliai történetet dolgoz fel?

n-fx-009.jpg

Szóval a Noéval úgy voltam, hogy ha a fent említett rendező most éppen vizuális effektek segítségével szeretne bibliai karakterdrámát rendezni (és ezúttal írni is), hát legyen, előbbivel úgysem lehetnek gondok, ismerve kreativitását, a rá jellemző karakterdrámára pedig nem egy korábbi mesterművét fel tudjuk hozni, mint referenciaanyagot (Rekviem egy álomért, Fekete hattyú, és még a Pankrátor is). Végül nem ez történt. Ami történt, az egy, a látványvilágában erős, de mégsem koherens, ráadásul majdnem buta film létrejötte, aminek kevés pozitívuma eltörpül a rendező személye miatt már-már sértésként vett gyengeségei mellett.

Mert ugyan megemlíthetjük, hogy Russell Crowe végre valamit színészkedett is, ami a Nyomorultak óta nem kevés nehézséget okozott neki, továbbá született néhány valóban ötletes kreatív megoldás, akár a vágás terén is, de vannak itt olyan problémák, amelyek tényleg indokolják azt az elképzelést a filmről, miszerint Aronofsky csak a nevét adta a stúdió által megkreált final cuthoz. Kezdve onnan, hogy a színészgárda maga a megszemélyesült tömegkatasztrófa, Logan Lerman-nel az élen, de a lányok (Jennifer és Emma) sem túl meggyőzőek. Folytatva azzal, hogy mondjuk az Őrzők megvalósítása akár jónak is mondható, de baszdki, 2014-ben állatokat így leprogramozni számítógéppel sima technológiai csőd, stb.

Fáj továbbá, hogy az alapanyagot éppen annál a pontnál kezelték nyúlszívűen, ahol pont nem kellett volna: a karaktereknél. Mert a rendezőre jellemző meghökkentő karakterdráma itt még csak halványan sem úgy jelenik meg, mint korábbi iskolapéldáiban: a szereplők szájába írt mondatok még a kliséknél is klisésebbek, az pedig, hogy Anthony Hopkins sorsa se jutott tovább a bogyózabálásnál, már-már kifejezetten vicces. De körülbelül az egész projektre ez a fajta kisstílűség jellemző, és ez egyáltalán nem összeegyeztetve a megvalósítani kívánt hangvétellel. Ráadásul annyi filozofálással sem bír a film, hogy hagyni kelljen leülni akár egy órára is.

Kár, főleg, hogy most valóban nem azzal volt a probléma, hogy logikátlan lett volna bármi is, de a katarzis mégis elmaradt. Még annak ellenére is, a film második fele már tényleg csak hőseinkkel foglalkozik, ahol már lehetett játszani az érzelmekkel. Akadnak hatásvadász elemek rendesen, elvégre blockbusterrel van dolgunk, csak ezek nálam felemás sikerrel találtak be: ahogy az Őrzők daráltak, vagy éppen a bárkán kirobbanó dráma, ezeket valamiért tökre bírtam, de például a teremtéstörténet vagy a rendszeresen megtartott közhelymondogató versenyek rontottak az összképen.

noah-russell-crowe-jennifer-connelly.jpg

Talán vannak olyan pillanatok, amelyek még éppen vonalat húznak a Noé és az üres látványfilmek közé (hiszen mint kalandfilm, akár működhetett is volna, a bodycount pedig kellemesen pörög), de az esélye annak, hogy a film ezt a vonalat kis idővel átlépi, nagyon magas. Ráadásul a 4 év, ami a Black Swan óta eltelt, van olyan hosszú idő, hogy a Noé megalkotásának grandiózus mivoltát magyarázza. Ehhez viszont az kellene, hogy maga a végtermék is ténylegesen az legyen.

Te jössz, Ridley.

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr725881688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.03.28. 00:08:18

Igazság szerint szerintem Aronofsky kihozta a legtöbbet ebből a történetből. Talán egy kicsit lehetett volna foltozni még rajta, de nem igazán lett volna tőle több a film. Ismert történet, ami ráadásul már unalmas is, mert rengetegszer megkapjuk, hogy az ember mennyire rossz, de azért jó is, mert csak...

A színészekre szerintem nem lehetett panasz, nyilván nem fognak Oscart kapni, de én elégedett voltam velük. A CGI tényleg gyenge volt az állatoknál, de összességében tetszett a képi világa a filmnek. Na, de majd én is kifejtem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.03.28. 01:16:01

Érdekes, hogy Ridley Scottnak dobod fel a labdát, szerintem ő sem igazán fog kompromisszummentesebb vagy kevésbé közhelyes filmet forgatni. (Bár a rutinjával ezt a feladatot kétségkívül jobban meg fogja oldani, mint Aronofsky.)

@REMY: "Ismert történet, ami ráadásul már unalmas is, mert rengetegszer megkapjuk, hogy az ember mennyire rossz, de azért jó is, mert csak..."
Pont ehelyett lehetett (és kellett) volna egy normális történetet írni a filmbe. Ha már pl. kőóriásokat sikerült beleírni, pedig azok sem voltak a Bibliában.

Szóval szerintem ha az alkotó kreativitásának hiányáról van szó, pont az az egy dolog, amire nem mentség az alapanyag milyensége.
Christopher Nolan is egy olyan novellából írta meg a Mementot, aminek eredetileg teljesen más volt a lényege és az üzenete, és eleve csak egy novella volt. Arra a filmre nem is emlékeznénk már, ha csak hasonló módon "kihozta volna a legtöbbet" belőle, de szerencsére ő sokkal többet tett annál.

De valamiért ez kezd nagyon emlékeztetni a Man of Steel-es beszélgetésünkre. :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.03.28. 09:53:55

@danialves: Kinek dobja fel a labdát? Christopher Spencer-nek? :P :D

Igazság szerint pontszámügyileg megegyezünk, max más oldalról közelítjük meg a filmet. :)

theivan 2014.03.28. 10:24:48

@danialves: inkább szeretett volna lenni ez egy utalás arra, hogy Ridley Scott szintén vallásos témában rendez, mintsem egy elvárás tőle, hogy dobja el a kreatív gyeplőt (ráadásul a két film kurva vicces módon összefonódik, mert Aronofsky először Bale-t akarta volna Noénak)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.03.28. 11:43:26

@REMY: Nem, csak tényleg max annyi az összekötő elem, hogy bibliai-bibliai, ellenben úgy hangzott, mintha Scott jóvátehetné ennek a filmnek a hibáit.

Csupor Gia · www.csuporgia.hu 2014.03.29. 10:28:31

Szerintem ez a film minden lehető sebből vérzik. Nem értem, mi volt mögötte az elképzelés. Nincs olyan szög, amelyből nézve akárcsak elfogadható lenne.
tragicomics.blog.hu/2014/03/28/noe_aronofsky
süti beállítások módosítása