[Supernatural Movies]

[másodvélemény] Noé (2014)

2014. április 13. - REMY

Darren Aronofsky a jelenkor egyik legnagyobb rendezője, és ez tény. Aki olyan filmeket rendez, mint a Rekviem egy álomért, a Forrás, a Pankrátor vagy a Fekete hattyú, az igenis megérdemli, hogy tiszteljük, és akár beírjuk a kedvenceink közé is. Idén azonban behúzta a kéziféket, vagy csak szimplán nem bírta elviselni, hogy majd’ tízszeres pénzből dolgozhat, vagy egyszerűen csak a nézőknek akart megfelelni. Ugyanis a Noéban nincs nagy kockázat, és nincs benne öncélúság.

noé.jpg

A történetet igazából mindenki tudja, de azért nagy vonalakban illik leírni. A Teremtőnek elege lett az emberek rossz viselkedéséből, így üzenetet küldött Noénak, hogy építsen egy bárkát, amiben megmentheti az ártatlanokat, vagyis az állatokat. Mindegyik fajtából 2-2 példányt vitt a hajóra, hogy ne pusztuljanak ki. Majd jön az özönvíz…

IMDB-n rohamléptekben csökken a pontszáma a filmnek. A hazai kritikusok szinte kivétel nélkül húzták a szájukat a művel kapcsolatban, mert Darren Aronosfky nem azt hozta, amit elvártak tőle. De, kérdezem én, miért jó mindig hatalmas elvárásokat tenni egy filmmel szemben? Jó, ha a film megtekintése után csalódottak vagyunk (a nagy elvárások miatt)? Pláne, úgy hogy maga a film igazból nem rossz, sőt a témát meglehetősen jól dolgozta fel. A Noéban igazából ennyi volt, talán lehetett volna egy kicsit több, egy kicsit súlyosabb, de egy elcsépelt mondanivalóval átitatott bibliai történetről van itt szó, amit a legfiatalabbak is kívülről fújnak, tehát nem igazán lehetett variálni a dolgokon, mert akkor már nem Noéról szólt volna.

Tény, hogy a karakterek nem voltak elég mélyek, mint például a legtöbb Aronofsky filmben, illetve a CGI-s állatok miatt is húzhatjuk a szánkat, de azért bőven megállja a helyét az alkotás. Hangulatilag, és látványügyileg (no, nem az állatok) teljesen rendben volt a film, illetve a színészek se okoztak nagy csalódást. Russel Crowe játéka nekem kifejezetten tetszett, de említhetném Ray Winstone-t is. Mondjuk az, hogy Anthony Hopkins egy ennyire semmit érő szerepet kapott, az kicsit „vicces” volt. A történetvezetés szintén nem mondható gyatrának, tehát…

Véleményem szerint a film legnagyobb problémája, hogy Aronofsky rendezte, mert ha egy kisebb név tesz le egy ilyen filmet az asztalra, akkor most mindenki pozitív véleménnyel lenne a filmről. De nyilván, ha jobb vagy, akkor többet is várnak el tőled, de azért azt említsük már meg, hogy egy rendező sem tudott mindig szintet lépni a legjobb filmjei után. Nincs olyan, hogy csak felfelé ível a karrier, mert mindig becsúszik 1-1 gyengébb alkotás, legyen itt szó színészről, vagy rendezőről. Aronofsky kipróbálta, hogy milyen az, amikor sok pénzből dolgozunk, és nem kell nagyot kockáztatni.

noé2.jpg

Ami még tetszett a Noéban, hogy nem egy száraz és lassú alkotás kerekedett ki belőle, hanem egy viszonylag lendületes, és jó néhány fantasy elemmel dúsított film, így mindenképpen el lehet mondani róla, hogy egy tágabb réteget célzott meg vele mind a stúdió, és mind DA. Ugyanakkor azt is el lehet mondani róla, hogy talán a leggyengébb filmje a rendezőnek, de még így is bőven vállalható. Igazság szerint én jól szórakoztam. 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr215884493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HoldViola · http://fiamma.blog.hu/ 2014.04.20. 19:57:49

Nekem tegnap volt lehetőségem látni a filmet, és laikusként azt tudom mondani, hogy nagyon tetszett :) A Fekete Hattyú után nem is feltételeztem mondjuk, hogy rossz lesz, viszont előzetesen olvastam már, hogy ne a bibliai történet hű megjelenítését várjam a mozitól... Ennek megfelelő nyitottsággal és elvárásmentesen ültem be a filmre és talán ennek tudható be, hogy nem is csalódtam. Szerettem RC hűvösségét, nyersességét, higgadt keménységét, szerintem nagyon hiteles volt; valahol olvastam és igazat adok annak, aki szerint ezeket a belső harcokat az tudja leginkább átérezni, akinek magának is kellett már igazán nagy döntéseket hozni, esetleg akinek van gyereke, akinek kellett már minden felelősséget egyedül hordozni. Sokan kifogásolják, hogy vegán és környezetvédelmi kampány, de nekem nem ez jött át... A "ne edd meg a húst, az állat szent" éppen az egyik olyan momentum, ami visszaköszön a bibliából, hiszen a Jóisten eredetileg megtiltotta Évának és Ádámnak, hogy állatot egyenek ("...tövist és bogáncsot hajt neked és a mező növényeit eszed"), majd emlékeim szerint éppen az özönvíz után adott e tilalom alól felmentést az embernek. Az állatokat azért kellett párban beterelni a bárkába, hogy ezzel a fajfenntartásuk biztosított legyen az özönvíz után, szóval joggal lehetett felháborodva Noé fia, mikor Tubal-cain beleharapott egybe a bárkán.
Egy pillanat sem volt, amikor unatkoztam, és szerintem az azért sokat elmond, hogy a film után nem az volt, hogy mindenki pattant fel és rohant ki a teremből, hanem végtelennek tűnő percekig dermedt csendben ült mindenki és úgy nézett ki a fejéből, mint akinek magához kell térni. A 3D-től tartottam picit magam miatt és a kisfiam miatt is, így én külön értékeltem, hogy azért nem volt nagy durvulat tőle.

Szóval én csak pozitívan tudok nyilatkozni...
süti beállítások módosítása