[Supernatural Movies]

[kritika] Az elhagyott bolygó (1995)

2014. május 03. - REMY

Lassan oda jutok, hogy el kéne kezdeni olvasni egy-két Philip K. Dick irományt, hiszen az írásai alapján készült filmek egytől-egyig bejönnek. Nem rég akadtam rá az Elhagyott bolygó című disztópikus sci-fi horror filmre, ami a Második változat című novellája alapján készült. Mivel engem elég könnyű megvenni az efféle sci-fi horror alkotásokkal – bár ettől függetlenül, erről korábban még csak nem is hallottam – így hamar a film hatása alá kerültem. Azt nem mondom, hogy fantasztikus volt, de annyi biztos, hogy fantáziadús, kemény, és néhol pedig egészen horrorisztikus képet festett magáról a film.

sc.jpg
2078-at írunk. A Szíriusz 6B bolygó teljesen kihalt, és csak rozsdás romok vannak mindenfelé. A maréknyi túlélő, pontosabban, katona próbálja meghúzni magát a fennmaradt bunkerekben, hogy aztán, majd a háború végeztével végre nyugodtan élhessenek. Azonban az általuk kifejlesztett védelmi rendszer öntudatra ébred. A gép folyamatosan fejleszti magát, és egy célja marad, hogy elpusztítsa az összes életformát a bolygó felszínén…

Maréknyi ember, kihalt idegen bolygó, gyilkos gépek, jövő, és persze Peter Weller. Kell ennél több egy jó szórakozáshoz, pláne, ha az alap egy Philip K. Dick novella? Nem hiszem. Ugyanakkor a helyén kell kezelni a filmet, mert nem egy első osztályú alkotásról van szó, de mindenképpen megérdemli, hogy megtekintsük. Mégpedig azért, mert a B-kategóriás színvonal ellenére is vannak nagyon erős momentumai. Ennek ellenére nem hallottam róla, és nem látom azt, hogy ott lenne a klasszikus B sci-fi horrorok között. Pedig megérdemelné.

Először is Christian Duguay rendező meglepően erős atmoszférát teremtett a filmjéhez, ami megadta az alaphangulatot a történethez. Ezt fokozták a kütyük, a zene, a táj, és még a CGI is, és bevallom őszintén kicsit rosszabbra számítottam az effektek terén, de kellemesen tudtam csalódni. Ám, ezek a kellékek mit sem érnének, ha a történetvezetés nem lenne benne az elfogadható státuszban. Tény, nem egy Oscar-díjas forgatókönyvről van szó, de sikerült elérniük azt, hogy a szereplőkkel együtt fedezzük fel a kinti világot, és velük együtt eszmélünk rá arra, hogy ki is, vagy mi is az ellenség. Ebből adódóan sok fordulatra lehet számítani, amiből ugyan néhányat előre ki lehet találni, de voltak egészen ügyes és meglepő fordulatok is.

sc2.jpg
Az Elhagyott bolygó egy egyszerű, nem túlbonyolított sci-fi horror, ami a 80-as évekbeli stílust követi, mind karakterügyileg, mind az r-rated és tökös kivitelezés miatt. Egy VHS korabeli filmről beszélünk, amit érdemes leporolni és megtekinteni. 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr796093476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.05.03. 18:39:48

mintha láttam volna különösebb nyom nélkül

2014.05.03. 22:10:18

Screamers a rendes címe, ultra low budget. PKD zseniális író, de nem lehet megfilmesíteni, mert nagyrészt filozófia minden könyve. Valószínű ez is az oka, hogy még soha nem csináltak rendes filmet az írásaiból. A mára kultnak nevezhető Blade Runnernek kb semmi köze nincs az alapjául szolgáló regényhez. A többi meg erősen felejthető, a screamers is.

Thoras 2014.05.03. 23:29:20

A film szemét (saját vélemény!), PKD meg zseni. De ez az alkotás legalább nem alázza meg és hugyozza le az eredeti novellát, ahogy azt a Különvélemény tette (amiért Spielberget fel kéne lógatni az első fára), simán csak rossz.
PKD könyveit nagyon ajánlom, bár többsége scifibe csomagolt filozófia, de baromi érdekesek. Ha még nem olvastál tőle semmit, érdemes egy novelláskötettel kezdeni, míg a regényei közül az Ember a fellegvárban-t és az Ubik-ot ajánlom indító daraboknak.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.03. 23:38:55

@Thoras: Köszi szépen az ajánlást. Remélhetőleg a nyáron tudok rá szánni egy kis időt. :)

2014.05.04. 00:10:35

Pont az Ember a fellegvárban, amit a legvégére hagynék (ui. nincs neki vége), az olyan egyedi darabokkal, mint a Valis és folytatásai, vagy a Palmer Eldrich, amikor az ember már benne van a PKD univerzumban. Szerintem nagyon fontos eredetiben olvasni őket, szinkronosan elvész a lényeg. Vannak lefordíthatatlan dolgok, nem is ritkán.

Az Ubik jó kezdésnek, kétségtelenül dobogós az életművében. Nekem a személyes kedvencem A Maze of Death, ez rövid, könnyen emészthető és benne van minden, amitől PKD egy könyv. Régen a Kozmosz sorozatban megjelent magyarul a halál útvesztője címen, antikváriumokban még lehet találni. Ez abszolut jó arra, hogy az ember még több PKD-t akarjon olvasni, legalábbis velem így volt.

Ebookban a neten könnyen hozzáférhető az egész életmű.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2014.05.04. 00:18:12

@retrovírus: Neked is köszi az ajánlást! :) Erre az Ubikra ránézek majd. :)

G46 2014.05.04. 00:35:32

Üdv!
Nos, mivel megvan az összes magyarul megjelent PKD könyv, nyugodtan mondhatom magam rajongónak. Vallás, nők romlottsága, drogok, embernél emberibb gépek, mi a valóság? Kb. ebből áll PKD minden könyve, hol az egyik, hol a másik aspektussal a középpontban. Véleményem szerint sem a novella nem volt egy nagy durranás, a belőle készült film pedig végképp nem. Én elsőként a Halál útvesztőjét olvastam- Maze of death- 13 évesen. Nagyon nem tetszett, de nagyon megmaradt bennem. 19 évesen újra olvastam, és leesett, mekkora zsenialitás a könyv. 30 évesen megint elolvastam, ekkor már egy középfokú angol nyelvtudással (magyarul olvastam) és megint találtam benne új dolgokat. Szal kedves Remy, szerintem is kezdd ezzel. Azért ne menjünk el az egyik filmes adaptációja mellett, ami szerintem jobban sikerült az eredeti műnél: A Scanner darkly, Robert Downey jr, Keanu Reeves és Woody Harrelson főszereplésével. Mellesleg szerintem a Mátrix és az Eredet sem nagyon készülhetett volna el Mr. Dick művei nélkül...

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.05.04. 11:36:22

Bocsánat a Különvéleményért (és a gyermeteg viccelődésért), de bármennyire is zseniális volt Dick, a regényei legtöbbször a be nem teljesített ígéret szimbólumai számomra. Kicsit olyan, mintha az írásai végére elfogyott volna az anyag és az író már nem tudta összetenni újra az egészet.
Abban is eltérő a véleményem a nagy átlagtól, hogy a filmjeit szinte kivétel nélkül szeretem, hiába is meggyalázásai többnyire az eredeti írásnak, de - hol jobban, hol kevésbé - kerek történetté teszik őket.

2014.05.04. 15:30:15

@Before: Rengeteg olyan kulturális referencia van PKD regényeiben — főleg vallásfilozófiai — amiket feltehetőleg nem értesz és nem is érdekelnek, ezért nem mondanak sokat számodra. Nem mindenkinek való író PKD. Aki mondjuk Asimovot szereti meg a Star Warst, annek egész biztos nem egy élmény PKD-t olvasni. Valószínű, hogy ő jobban birtokában volt annak a tudásnak, hogy mikor és mitől kerek egy történet. A filmek, amik a műveiből készültek, önálló filmként a gagyi kategóriába tartoznak (eből talán a nagyköltségvetésű Minority Report a kivétel), adaptációként pedig értékelhetetlenek.

De vannak írók, akiket nem lehet megfilmesíteni, pl. Vonnegut is ilyen.

A Scanner Darkly szerintem messze a leggyengébb írás PKD életművében, háromszor futottam neki, mire el bírtam valahogy olvasni. Gyakorlatilag egy trip az egész, és dögletesen unalmas. A filmet szerencsére nem láttam.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.05.04. 19:14:52

@retrovírus: ez elképzelhető, bár vagyok annyira olvasott szerintem, hogy ráismernék, ha tényleg ennyi lenne a probléma. Nekem inkább az a bajom, hogy a felvetett kérdésekkel nem foglalkozik aztán - számomra - kielégítően, így élvezeti szempontból öncélú kissé. Zseniális ötletek, nagyon jó íráskészség, és az önszervezés maximális hiánya a legjellemzőbb szerintem.
süti beállítások módosítása