[Supernatural Movies]

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

2015. október 04. - Lakat Barnabás

Lassan kibontakozni látszik egy különös alműfaj a dramedyk amúgy is kevert világán belül, melynek lényege, hogy mutassuk be a rák és az elkerülhetetlen vég feldolgozását a körülményekhez képest vidáman, lehetőleg fiatalok szemén keresztül. Fifti-fifti, A nyugtalanság kora, csak hogy a jobbakat említsem. Az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni is ezeknek a filmeknek a sorát bővíti, így könnyen felmerülhet bennünk az a nem teljesen megalapozatlan gondolat, miszerint a sokadszorra előtt poén már nem üt akkorát. Az idei Sundance fesztiválon kiérdemelt zsűri-, valamint közönségdíj viszont ennek az ellenkezőjéről árulkodik. Nem véletlenül, hiszen Jesse Andrews könyvéből  Alfonso Gomez-Rejon olyan filmet forgatott, ami csak egy darab követ lenne képes hidegen hagyni. Sikerült a bravúr, a bejáratott poént frissen tálalták.

me_earl_poster.jpg

A titok abban rejlik, hogy egyrészt a film nem "csak" a halálos betegség feldolgozásáról szól, hanem egy felnövéstörténet is egyben, másrészt olyan karakterekkel van tele, akikről én személy szerint egyenként is képes lennék megnézni egy-egy másfél órás filmet. A film főszereplője Greg (Thomas Mann) és legjobb barátja, illetve kollégája, Earl (RJ Cyler) óvodás koruk óta ismerik egymást, teljesen más közegben nőttek fel, de van bennük egy közös dolog, ami elválaszthatatlanná teszi őket, hatalmas fimbuzik mindketten. Ami aztán odáig fajul, hogy filmklasszikusok no-budget rövidfilm verzióit készítik el barkácsmódszerekkel, szám szerint negyvenkettőt. Hogy ez az igen szimpatikus tulajdonságuk kialakulhasson, abban nagy szerepet játszik Greg édesapja, aki amellett hogy hatalmas filmgyűjteménnyel és háttértudással rendelkezik, gondoskodik arról is, hogy a srácokat megismertesse a nemzetközi konyhaművészet legbizarrabb szörnyszülötteivel. Nick Offerman az év talán legjobb mellékkarakterét hozza az apa szerepében.

A srácok gondtalan életét Greg édesanyja zavarja meg, aki unszolja fiát, hogy látogassa meg iskolatársát, Rachelt (Olivia Cooke), akiről kiderült, hogy leukémiában szenved. A fiú ellenkezik ugyan, de végül, hogy a szülői nyomás enyhüljön beadja a derekát, nem sejtve, hogy a látogatás mekkora hatással lesz az életére.

meandearlandthedyinggirl1-582x388.jpg

Nem hibáztatok senkit, aki azt gondolja, hogy ezután jön valami megszokott gejl, reménytelen és tragédiába torkolló, vagy esetleg pont hogy lehetetlenül pozitív végkimenetelű szerelmi történet. De megnyugtatok mindenkit, erről szó sincs! Az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni a barátságról szól. A felnőtté válásról szól, arról a módjáról, ami közben nem válik belőlünk befásult, megfáradt zombi. A kreativitás varázsáról szól, arról, hogy a filmek varázslatosak és fanatikusnak lenni jó, még akkor is, ha kicsit hülyének néznek. Az elmúlásról szól, és arról, hogy miképp hagyunk nyomot magunk után, miután elhagyjuk az árnyékvilágot. Mi, nézők közben pedig csak azon kapjuk magunkat, hogy együtt röhögünk és sírunk a szereplőkkel. Hát mi ez, ha nem a mozi varázsa?
10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr557889746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hakos05 2015.10.04. 16:44:57

"A kreativitás varázsáról szól, arról, hogy a filmek varázslatosak és fanatikusnak lenni jó..."
Erről szól a legkevésbé. A srácok csak a maguk szórakoztatására csinálták a filmeket, később is csak Rachel látta. A többit már csak SPOILERESEN tudom leírni: a végén azért kukázták ki a neki készített filmet, mert az interjúkban amit készítettek csupa klisés dolgokat mondtak az osztálytársak, és azért lett olyan zagyvaság végül, mert pont a kimondhatatlanságot jelenítette meg. Maga a film is folyamatosan sakkozott a lehetőségekkel, egyszer elbagatellizálták a betegséget, máskor meg eszébe jutott a szereplőknek, hogy mégis komoly dologról van szó.

Fincherista 2015.10.04. 17:31:59

Zseniális alkotás, végtelen filmes utalással és a témához képest meglepően jól megírt forgatókönyvvel. A Fifti-fifti és társai részemről másodhegedűsök egy ilyen film mellett.

@Hakos89: a srácok valóban öncélúak voltak a hobbijukat tekintve, de ettől függetlenül magának a filmnek van egy ilyen üzenete is. Abban egyetértek, hogy nem ez élvezte a prioritást.

hakos05 2015.10.04. 18:52:42

@Fincherista: Pedig pont a filmnyelv kudarcáról szólt egy halálos kórral szemben, melyet nem lehet jól tematizálni (mint ahogy az életben is csak üres frázisokat tudsz puffogtatni egy betegnek) és az benne a zseniális, hogy ennek a film is tudtában volt. Gregék filmje=Én, Earl és a csaj, aki meg akar halni, mindkettő ugyanúgy megbukik egységes formanyelvként, utóbbi a narráció miatt, meg hogy át akarja verni a nézőt. A coming-of age rétege viszont abszolút megvan.

Fincherista 2015.10.04. 19:47:41

@Hakos89: szerintem Barna az általad idézett mondattal "csak" a filmek iránti szeretetre utalt, ami a srácokra még a Fitzcarraldo nézése során ragadt, majd a későbbiekben meghatározta személyiségüket. Te pedig komplexebben értelmezted és - egyébként remek meglátással - meghúztad a párhuzamot a rövidfilmjük, meg az egész történet között. Szóval egy kicsit mintha egymás mellett beszélnénk, aztán persze lehet, hogy én értem félre az egészet. :D

hakos05 2015.10.04. 20:23:21

@Fincherista: Igen, az tény, hogy megvan bennük a rajongás, de a kudarc akkor is erősebb és ugyanúgy kifejezheti az egész azt is, hogy hiába ismertek olyan filmeket, amik tényleg értékesek (európai művészfilmek), ha azokból se tudtak olyat meríteni, amivel örömet okozhattak volna a lánynak. Ugyanígy lehetett ezzel a rendező is, akinek nyilván megvan a hasonló filmes ízlése, de egy ilyen témához ő is csak úgy tudott nyúlni, ha közben önmagát mentegette (ld. a film elején mikor rosszullétet színlelnek, majd Greg észbe kap). Origo: "Gomez-Rejon az apjának ajánlja a filmet, aki öt éve hunyt el, és akihez nagyon közel állt, így tehát hiába forgatott meglévő alapanyagból, az Earl... mélyen személyes alkotás, melyben a saját gyászát dolgozza fel mozgóképes formában."

Fincherista 2015.10.04. 21:16:53

@Hakos89: nem éreztem ilyen erőteljes "drámai szálnak" a filmezésüket, de az idézetből kiindulva igazad lehet.
süti beállítások módosítása