A magánszféra halála - A kör

2017. május 04. - kultúrfaló

Az élményeid nem megosztásával megfosztanád az embereket attól, hogy ők is átéljék veled? Mennyit volnál hajlandó feladni a magánéletedből a közösség érdekében? Hol van az a határ, ahol azt mondod, hogy eddig és ne tovább? Egyáltalán van ilyen határ? Ilyen és ezekhez hasonló kérdéseket jár körbe Tom Hanks és Emma Watson nevével fémjelzett A kör című film.

a_kor.jpg

Tudni jó dolog, de mindent tudni még jobb!

Egy olyan világban élünk, amikor az a menő, aki az életének minden mozzanatáról hírt ad: mit evett; hol járt; kivel volt; hogy érezte magát; hogy néz ki a különböző napszakokban és helyzetekben, de az élet eseményekről sem maradhatunk ki. Abba azonban csak nagyon kevesen gondolnak bele, hogy ennek bizony ára van: teljesen oda lesz a magánéletünk...azaz megmarad, de sokkal több emberrel osztjuk meg. A film főhőse, Mae a tipikus mai fiatalok életét éli, és a munkahelyén  akkor szembesül ennek jó és rossz oldalával, amikor kiválasztják egy kísérletre. És hát hogyan merne nemet mondani egy olyan felkérésre, amire a munkatársai azonnal lecsapnának? Akár még álommelónak is lehetne tekinteni, hiszen csak annyi a feladata, hogy teljesen átláthatóvá teszi az életének minden percét. Ezt pedig a SeeChange nevű kamera segítségével tudja megtenni, ami leginkább egy üvegszemgolyóra emlékeztet, bárhova oda lehet tenni és nonstop közvetít élőben, vezeték nélkül. A lány pedig örömmel  osztja meg saját életét a nagyközönséggel:legyen az akár félelem, akár öröm. És vajon hogy sikerül a kísérlet? 

A jövő a miénk

Na ná, hogy ez is egy könyvadaptáció, Dave Eggers azonos című regényére a megjelenése után nem sokkal lecsapott Tom Hanks (aki a produceri feladatokat is ellátja). Sajnos azonban le kell törnöm a kezdő írópalánták lelkesedését, ugyanis Eggers neve nem ismeretlen Hollywoodban, például az Ahol a vadak várnak forgatókönyvéért is ő felelt. 2015. május eleji tervek szerint még Alicia Vikander alakította volna Mae karakterét, azonban a hónap második felére egyeztetési gondok miatt biztossá vált, hogy ez nem fog megvalósulni. Ekkor esett a választás A szépség és a szörnyeteggel épp végző Emma Wattsonra, hozzá csatlakozott még John Boyega (a 7. Star Wars Finnje), majd Karen Gillan (A galaxis őrzői) és Ellar Coltrane, aki a Sráckor című filmben a szemünk előtt nőtt fel. Végül pedig Bill Paxton, akinek végül ez lett az utolsó film szerepe tragikus halála miatt.

a_kor_2.jpg

A "The Circle" nevű nagyvállalat a jövőt kínálja a digitális világban egy olyan fiókkal, amiben egyszer kell csak regisztrálnod és máris számos lehetőséget kapsz, valamint egy olyan kamerával, ami mindent lát, tű éles képet ad. Ez utóbbi segítségével akár az gyerekedet (elcsatangolás meggátolására, ha letér az útról, azonnal lehet hívni a hatóságokat), akár más embereket is megfigyelhetsz. A fióknak köszönhetően mindent egy helyen tarthatunk, aminek köszönhetően maximális átláthatóságot kapunk, minden percünk leellenőrizhetővé válik (ebben a kamera is segítséget nyújt). Így a fiókot "kibocsátó" cég (jelen esetben A kör) mindenről információt szerez, amit kiértékelnek az illetékesek és jó pénzért eladnak. A kamerának köszönhetően szinte azonnal meg lehet találni egy embert, hiszen mindenki fogja használni ezt a rendszert, így az információk azonnal eljutnak mindenkihez és azonnal reagálnak.  

A kör nem klasszikus értelemben vett jó-gonosz hősök harcát mutatja be. Amit itt látunk, előbb utóbb meg fog valósulni, mi csak azért szoríthatunk, hogy ez minél később következzen be. És hogy az elkerülhetetlen vég mikor jön el? Ez nagyban attól függ, hogy a digitális világban is létező generációs különbségek meddig maradnak meg. Mert egy x-, illetve egy y generációs még nem igényli annyira, hogy az életének minden eseményéről tudjon a világ, szemben egy z-vel. Mae szemszögéből éljük meg az eseményeket, ettől lesz igazán ütős az, amit látunk a mozivásznon. Hiszen ha egy kívülálló, nem ennyire hétköznapi/ a szomszéd lány karakterén keresztül mutatnák meg, hogy mire lehet majd a jövőben egy "elég egy email fiók, és a cég számos egyéb funkciójához hozzáférünk" elven alapuló (és igen csak tovább gondoló) rendszer, akkor nem lenne ennyire realisztikus és húsba vágó. 

a_kor5.png

A kör azonban közel sem lett tökéletes, a témájának aktualitása elviszi a showt a színészek és az egy filmmel szemben elvárt minimumok elől. Emma Watson kisujjából kirázza a szomszédlány karaktert; Tom Hanks alig kap műsoridőt (ezt sajnáljuk is rendesen), Bill Paxton pedig tényleg emlékezeteset alakít abban a pár percben, amit kapott a beteg apa szerepében. Ahogyan a színészek, úgy a nézők is csak sodródnak az eseményekkel, nincs igazán kidolgozva semmi, igazából következménye sincsen semminek. Egyszerűen csak bemutatják, hogy "ez lesz, és kész, nincs mit tenni!"  6,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr8212453967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.