[Supernatural Movies]

[másodvélemény] Az ember gyermeke (2006)

2014. szeptember 16. - csaky000

Mesterdarabot készíteni nem egyszerű dolog. Van, akinek ennek ellenére játszi könnyedséggel sikerül, van akinek csak egyszer és van akinek sosem, pedig görcsöl rajta elég rendesen. Alfonso Cuarón egyenlőre magam sem tudom melyik kategória, mert a Gravitációt még nem láttam, pedig annak is felállva tapsolnak a népek, viszont a Harry Potter és az azkabani fogoly című epizódot igen, az meg ha nem is a leggyengébb rész, azt azért bártan kijelenthetem, hogy nem is a legjobb! Fogalmam sincs hogy lehetséges, hogy valaki így a „semmiből” kirobbantson magából egy ilyen horderejű, mély mondanivalóval telerakott, de mégis szórakoztató remeket, hogy aztán hét évig szinte semmit se csináljon. Igen, kedves gyerekek, az Ember gyermeke olyan keserédes alkotás, amiben együtt nevetsz, sírsz és izgulsz a szereplőkkel, és nem kell átcsúszni sznob nyárspolgárba, és olyan művet szórakoztatónak feltüntetni, amit mi magunk se értünk. Persze lehet, hogy így harminc felé közeledve, gyakorló apaként jobban megfog a dolog mondanivalója, de jelzem, akinek van egy csöpp esze, az elmélázik egy pillanatra, milyen szörnyű lenne a világ, ha a film témája valós lenne. A helyzet ugyanis, hogy Cuarón nem teketóriázik és egy egyszerű, ám egyszerűségében nagyszerű ötletet vesz alapul, miszerint nincs több gyerek a Földön. Igen, ennyi!

child3.png

Járjuk kicsit körbe a film történetét akkor bővebben is! 2027-ben járunk a szinte porig rombolt Londonban, ahol Theo Faron (Clive Owen) közönbösen éli mindennapjait. A világ, amit eddig ismertünk nincs többé, mivel 18 éve egy ember sem született. Hogy miért nem? Az egyszeri ember nem talál rá választ, és felelet helyett nem marad más, csak a valóság kínosan üres börtöne. Vajon ki akar úgy élni, hogy nincs holnap? A hétköznapi emberek zombiként csoszognak céltalan életükben, mert nincs értelme többé hajtani a melóban, mert nincs kiért. A pénz immáron tényleg nem boldogít többé, és attól, hogy belenézel egy másik, a kormány által propagált antidepresszáns-függő embertársad fátyolosan boldogtalan tekintetébe, csak még szarabb lesz a napod. A világ, amit ismertél már rég összeomlott, még Nagy-Britannia az egyetlen kormány, ami úgy-ahogy tudja tartani magát. Ennek egyetlen hátulütője van, hogy minden egyes ember próbál beszökni az országba, és ott boldogulni, amit a Kormány természetesen nem szeretne, így akit elkapnak mehet is egy fogolytáborba, aztán vagy ott öli meg egy másik bevándorló, vagy kitoloncolják az állam határain túlra. Folyamatosan gyűlik ezáltal a feszültség az emberek között, mert nem elég, hogy az emberek saját magukat is marcangolják, még a bevándorlók kontra Kormány belharc is napról napra éleződik. A cselekmény egy meglepő, ám zseniálisan emberi húzással indul. Míg a kiábrándult Theo-t látjuk kávét vásárolni, addig az emberek lefagyva nézik a tévét, mert a világ legfiatalabb emberét, az istenként tisztelt és körülrajongott Diego-t leszúrja egy késsel az egyik rajongója, mert nem adott neki autogramot. Érezni az iróniát, nem?

Theo az egyetlen, aki tesz rá nagy ívben, míg körülötte minden ember sirat egy olyat, akit nem is ismertek. A főszereplő az, aki csak várja, hogy eljöjjön érte a halál, és ha lehet ez minél hamarabb legyen. Persze neki is megvan az oka erre, mert elvesztett mindent, amiért élni érdemes. Az egyetlen aki tartja benne a lelket az a barátja (/apja/apósa?) Jasper (Michael Caine), egy öreg hippi, aki a magatehetetlen feleségéről gondoskodik és közben füvet termeszt, amit rendszeresen használnak is. Természetesen igaz, hogy az élet kilátástalan, de a marihuána még mindig illegális. Szedd helyette a kormány által támogatott nyugtató gyógyszert, mert az biztos jobb! Félre értés ne essék, nem akarok én kardoskodni a drogok mellett, vagy ellenük, mert személy szerint a szagát nem bírom, csak ez is egy kiváló húzás a filmtől, hogy érzékelteti, a Kormány még ilyen kilátástalan helyzetben is ott lenne, és „jó szülőként” fogná, és barackot nyomna a buksidra, amikor már gyakorlatilag minden mindegy!

child.png

Szóval Theo így éli a mindennapjait a saját és a világ nyomorúsága által lelakottan, mígnem fordulat áll be életében, váratlanul elrabolják a bevándorlók, akinek a vezetője Julian (Julianne Moore), arra kéri, hogy vigyen ki egy lányt az országból, és hogy miért pont őt kérik erre? Mert Julian és Theo egy pár voltak anno, együtt is vesztették el szerelmük közös gyümölcsét, a kisfiúkat, ami után nemcsak a világra, de egymásra is megharagudtak, mert nem tudták feldolgozni a feldolgozhatatlant. Viszont Julian két dolgot biztosan tud a múltból, egyrészt Theo megbízható, másrészt az unokatestvére felsőbb körökben mozog, így tud szerezni nekik olyan okmányokat, amikkel észrevétlenül kijuthatnak az országhatáron túlra. Hogy miért, azt nem kötik főszereplőnk orrára, de később kiderül, hogy a lány csodával határos módon terhes, és ez a kisebbik gond, mert bevándorló is. Hogy mi ezzel a baj, kérdezitek? Hát, ebben a világban, ahol a Kormány minden és mindenek felett álló szuperhatalom, majd elnézi szótlanul, hogy 18 év után az első születendő gyermek az idáig eltiport és megvetett emberi söpredéké, a Bevándorlóé? Na persze. Meg is van a terv, kimenekülni az országból, és eljutni a Humán Projekt nevezetű szervezethez, ami olyan, mint a fehér bálna, mindenki halott róla, de igazán senki sem tudja, hogy valóban létezik-e. Kezdetben Kee (Clare-Hope Ashitey) és Theo között érezhető a feszültség, mert a lány nem bízik az idegenben, és titkolja, hogy állapotos, Theo viszont rohadtul nem kívánkozik belekeveredni semmibe, de mivel csak két személyes papírokat tudott szerezni, neki is mennie kell, és mivel muszájból megy inkább csak simán bunkó. Ám amikor kiderül, hogy senki sem az akinek látszik, kénytelenek egymásban megbízni, és együtt menekülni az egész világ elől, nyilvánvaló tényként kezelve, hogy ők maguk csak másodlagosak, a legfontosabb a hamarosan megszülető „Megváltó”, amit mindenki magának akar.

Ennyit a történetről, mert még véletlen sem akarok megfosztani senkit ennek a műnek az élvezetétől, amint petárdaként durrogtatom el az összes jó fordulatot, szegezzük tekintetünket inkább a megvalósításra. Meggyőződésem, hogy ez a film akkor is ütött volna, ha diavetítőn látom, de túlzás nélkül állíthatom, hogy ilyen kiváló operatőri munkával és vágással még nem találkoztam. Különösen kedves volt a szememnek két jelenet, az egyik, amikor utaznak az autóban, és a kamera úgy változtatja a helyét, mintha egy szellem venné fel a jelenetet, a másik amikor kirobban a forradalom, Theo és Kee pedig elvesztik egymást, Clive Owen mögött pedig szalad a steady cam-es operatőr az észrevétlenül megvágott jelenetben. Valami olyan elképesztő látványt produkáltak az alkotók, ami zsigerig hatol, hála istennek minimális CGI-al. Itt tényleg ki van dolgozva minden az utolsó mozzanatig, szinte félelmetes precizitással, ami egy elképesztően hiteles világképet ad az embernek. Itt valahogy minden a helyén van, a legutolsó statisztáig, és ezt egy kézben Cuarón tartja össze, és meglepően jól fogja össze a néhol humoros, néhol cinikus, néhol brutálisan őszinte alkotását. Az olyan jelenetekről már szó se essék, mint amikor Kee megszüli a gyermekét, az technikailag olyan mércét képvisel, hogy még mindig nem tudom megmondani, hogy a csaj valóban szült-e gyereket (á la Demi Moore a Skarlát betűben), vagy amikor leáll a harc, mert a harcoló felek meglátják a gyermeket (komolyan mondom, patakokban folyt a könnyem alatta!). A színészi játék kifejezetten tetszetős, Clive Owen sosem a kiváló színészi alakításairól volt híres, itt mégis tudunk vele azonosulni, ami szerintem a legjobb dicséret, amit színész kaphat az alakítása után. Theo karaktere egy cinikus, kiégett, alkoholista, nikotinfüggő fószer, aki ennek ellenére mégis jólelkű, becsületes ember, ami valljuk be, karakter szinten nem egy nagy eresztés, de Owen úr megtölti lélekkel a karaktert, és ez becsületére váljék. Clare-Hope Ashitey is jól hozza a kezdeti hülyelányt aki az események hatására lassan felfogja, mekkora felelősség is hárult rá. Micharl Caine-ről és Julianne Moore-ról is illene szót ejteni, de mind a ketten hozzák a kötelező, kvalitásaikhoz mérten kiváló alakítást. Tőlük nem meglepő ez, mert zseniális színészek, és csak akkor tudnak hibázni, ha rosszul instruálják őket.

child2.jpg

Azért valljuk be, vannak hibák is a filmben (melyikben nem?), főleg gondolok itt a semmilyen végére. Mint említettem, nem akarok poénokat lelőni, de ha van kedvetek, nyithatunk vitát erről a kommentek szekcióban, mert bennem is és az asszonyban is erős hiányérzetet generált. Igazából semmit nem tudunk meg róla, hogy Kee és a gyermek vajon jó kezekbe került-e, sikerül-e bármit is megváltoztatni a világban? Semmi. Persze, nem kell mindent a szánkba rágni, de egy tisztességes lezárást azért megért volna ez az alkotás. Van továbbá pár hiba, amit vagy észrevesz az ember, vagy nem, mint például a kilőtt szélvédőjű autónak a következő jelenetben lesz szélvédője, vagy a farmról történő meneküléskor Theo-t simán lelőhette volna a srác, csak a forgatókönyv írók megkönyörültek rajta, de egyrészt csak engem zavart, másrészt máshol is előfordul az ilyesmi. Egyébként is, nekem csak azért tűntek fel ezek, mert minden annyira jól ki van dolgozva, hogy az ilyen hiányosságok szemet szúrtak. Emellett feltűnt, hogy a világ megalkotásánál Cuarón erősen ihletett lehetett Orwell 1984 című művétől, illetve a második világháborús zsidó holokausztos filmektől. Nem hiba, csak nekem feltűnt a hasonlóság.

Összességében feltétlenül ajánlom megtekintésre, mert olyan film, ami nem csak mutatni akar, hanem mondani is, ami ritka dolog manapság. 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr136695451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pongi85 2014.09.16. 18:27:06

Ez a film tényleg mestermű, de sztem úgy tökéletes, ahogy van, és ebbe a végét is beleértem. Egyszerűen nincs szükségünk arra, hogy lássuk, mi történik Kee-vel.Megjelenik a hajó, ami a memegmenekülés, megváltás, a remény jelképe. Amiről a film is szólt. Sztem minden más szájbarágás lenne.
Egyébként még most is, miután legalább 3-4szer láttam,így is könnybe lábad a szemem, ha a filmre gondolok, vagy egyes jelenetekre: pl Jasper és a felesége, vagy amit írtál is a harc leállásáról, amikor meghallják a gyereksírást, vagy amikor a Halak vezetője meghal. Ilyen mélyen kevés film hatott rám, és tényleg nagy alkotás, mert valahogy több, másabb lettem,miután megnéztem.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.16. 18:54:33

@pongi85: nekem a vége pont nem tetszik, pedig nem szeretem a szájbarágós dolgokat, ezen kívül valóban jó film

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.16. 19:00:00

' Persze neki is megvan az oka erre, hanem elvesztett mindent, amiért élni érdemes. '

ez a mondat így, ebben a formában nem túl értelmes

Lauro 2014.09.16. 20:11:37

Szerintem is dermesztő élmény Az ember gyermeke, mert olyan utópisztikus világot mutat be, amit a legkevésbé szeretnénk megvalósulni látni, viszont a legtöbb képtelen és eltúlzottan parabolisztikus utópia közül ez áll a legközelebb ahhoz, hogy a hétköznapjainkká váljon. De talán tovább is mehetünk: valahol azért félelmetes, mert alig van benne oly...an, ami ne venne már most körül bennünket.

Érdekes, hogy míg a sci-fikben az értéket általában a példázatszerűség hordozza, a stílus, a látvány pedig „csak” többlet, addig ez a film elsősorban képiségével és az alaposan kimunkált részleteivel ragad meg. (A gyengébb mozzanatai éppen a felszínes szimbolikájához köthetők, mint például a Szentháromság-utalások, Theo neve; ezeket azonban nagyszerűen ellensúlyozzák az olyan önironikus jelenetek, mint amikor Kee szeplőtelen fogantatással viccelődik, amikor Jasper bármin viccelődik, vagy az az alapvető szempontja a filmnek, hogy a szereplők személyes érzelmeire koncentrál valami túlzott és általánosító bölcsesség helyett.) A film jövőábrázolásánál hitelesebbet és hihetőbbet, ijesztően realisztikusabbat eddig nem csináltak. Ezen felül a néző minden jelenetben az események középpontjában van: páratlanok azok a nyolc-tíz perces (vágatlan! – de legalább annak tűnő) jelenetek, melyek során egy autón belüli nézőpontból élünk át üldözési jelenetet, Theoval kávézva tanúi leszünk egy bombamerényletnek, vagy a hatalmas „ostrom”-jelenet a végén, ahol már nem is érdemes elkezdeni felsorolni, mi minden történik egyetlen jelenetfolyamban – nem beszélve egy konkrét szülés bemutatásáról…

Mindezek mellett a film alapproblémája és gondolatisága megrázó: „ember embernek farkasa” – ezt az ezeréves bölcsességet taglalja. Nincsen halálos vírus, földönkívüli hódítók, orwelli totalitárius diktatúra, semmi: csak mi, és az, amivé válhatunk, ha tudjuk, hogy nincs tovább. Tömény dózisban adagolja a sokkoló képeket a film: a kirekesztés, gettósítás, etnikai tisztogatás, mindenféle fanatizmus a maga összes mocskos hozadékával, az önállósuló „kisfasiszták” és a „jó ügyért harcolók”. Hatásos, hogy a legkiábrándultabb és reményvesztett Theo válik hőssé, az egyetlen, aki kiüresedett annyira, hogy képes legyen befogadni bármit is.

Jó lenne azt mondani, hogy ezt a kemény látképet puhítja a zene és Jasper jópofasága; éppen ellenkezőleg: velejéig beteg ez a 2027: a „bevik” „érdekképviselete” egy rakás agresszív vagy fanatikus elmebeteg, a bőségben élők háborodott tekintetű retardáltak. Micsoda finom szimbolika, hogy amikor Theo beszélget Nigellel, az egyik mögött a Guernica, a másik mögött pedig egy felfújt, hatalmas disznó lebeg London felett. Ugyanennyire mosolyogtat meg és borzaszt el a rasztás gyilkos figurája, akinek büdös a lehelete, kétszer csinálja ki Theo egy ajtó kinyitásával, de közben látjuk azt is, hogy csípőből kivégez bárkit.

Sokáig lehetne szemezgetni a film jelenetei közül. Szokatlan utat nyitott ez a mozi. Gyengéi ellenére ami jó benne, az magasra emeli, és különösen bíztató az utóbbi idők gyér, komolyan vehető negatívutópia-kínálatában.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.09.17. 07:43:28

Igen, igen, mindet aláírok...

...csak tényleg furcsa, hogy tulajdonképpen miért is kell elmenekülni abból az országból, amely a többihez képest még mindig működik úgy-ahogy - amit az is bizonyít, hogy mindenki oda akar emigrálni...
Erre most itt vannak ők, akik mindenképpen EL akarnak menni onnan...
Nyilván a brit kormány is kihasználta volna a lányt stb. stb. dehát...

laposmacska 2014.09.17. 10:05:08

Milyen értelemben látsz párhuzamot az 1984-gyel? Nekem nem volt teljesen világos, sőt eszembe se jutna.

csaky000 2014.09.17. 20:47:39

@laposmacska: A párhuzamot ott véltem felfedezni, hogy az Állam itt is a minden és mindenki felett álló szuperhatalom, ami folyamatosan a saját agymosó tablettáját propagálja, és a "rendet" katonai/rendőri diktatúrán keresztül tartja fent! Itt egyetlen lehetőséged van, bólogatni, ha ellentmondasz már jón is érted a fekete autó. Lehet ez nincs kimondva, de utalás van rá...

laposmacska 2014.09.18. 16:22:27

@csaky000: Köszi. De szerintem csak próbálják a látszatját fenntartani annak, hogy egy rendes államként működnek. Ha már úgyis minden mindegy alapon hagynák a dolgokat folyni, ők is elvesznének. A 84-ben meg gondolni sem lehetett másra, és ott mindenki "tudta", hogy a párttal egyet kell érteni. Ott minden lépésedről tudtak, míg ebben a filmben nem telepszik az állam az egyénekre, csak vannak dolgok, amikhez ragaszkodik.

De amúgy ez egy jó film! :)

csaky000 2014.09.18. 23:46:26

@laposmacska: Teljes mértékben egyetértek veled, ezért gondoltam, hogy Cuarón ihletett merített Orwell munkásságából, ergo volt egy alapötlet, amit a saját szája íze szerint változtatott meg (legalábbis én így gondolom)! Ha az Equilibrium című filmről írtam volna, nem restelltem volna a lopás kifejezést használni, mert ott ugyanez a helyzet, mint amit leírtál. :)
süti beállítások módosítása