-SPOILERMENTES-
Ahhoz képest, hogy csak a bemutató előtti hónapok fedték fel nekünk, hogy ez a film egyáltalán létezik és a világra jött, J.J. Abrams és csapata egész szép kis feltűnést keltett vele a trailerrel. A filmmel kapcsolatban a stúdió meglehetősen szűkszavúan nyilatkozott, senki nem tud semmit (végre). Ennek köszönhetően a bemutató után, kígyózó sorok menetelhetnek majd ki a mozikból egy kisebbfajta csalódással az arcukon. Vaaaagy... A megtekintés után engem ugyan egy darabig piszkált az érzés, hogy Hollywood az imént kegyetlenül a pofámba röhögött, de aztán rájöttem, hogy ezt tulajdonképpen még élveztem is… hát oda se neki, végül is John Goodman most elég nagyot gurított ezzel (hehe érted, gurított!!!), szóval arra a követk... **we are tremendously sorry for the interruption, but the total incompetency of the author, Mr. Duba, resulted in a very lame reference to John’s character in our worthily famous classic, The Big Lebowski and the recurrent act of bowling in the movie - please forgive him - sincerely E. & J. Coen** ...eztetésre jutottam, hogy ez a film jó volt. El is mondom miért.
Ritka az olyan film, ami már a bevezető képsorokkal felébreszti a suspence-t, és aztán ezt jelenetről jelenetre képes kitartani. Annak tudatában meg pláne, hogy az elsőfilmes rendező, Dan Trachtenberg mindössze egy szem rövidfilmet tett le eddig az asztalra, ennek ellenére viszont ez a film mégis ilyen.
Ahogy Mary Elizabeth Winstead a nyitó képsorokon homályos tekintettel beszáll az autóba és csak vezet az éjszakában, közben meg szól ez a sejtelmes, de a jelenethez képest indokolatlanul erőteljes aláfestő zene… A saját szememmel láttam előbuggyanni a vászon mögül ezt a nyúlós, sötét, szurokszerű masszát, ami szép lassan lefolyt a mozi padlójára, alattomosan, egyenesen a széksorok irányába. Mire elérte a lábam, már nem kellett bemutatni: ATMOSZFÉRA. Rögtön itt a nulladik jelenetnél, pedig John Goodman még csak felénk se pillantott.
Michelle (Mary Elizabeth Winstead) épp lelép, minden bizonnyal a gallyra ment kapcsolata által fűtve, bevágja magát a kocsiba és elindul, ki tudja hová. Éjszaka az úton valami nekivágódik a kocsijának, és szörnyű balesetet szenved. Egy profin levezényelt pár másodperces átmenet után, a következő snittben már fél lábbal egy ágyhoz kötözve ébred egy ablakok nélküli helységben. Egy Howard nevű nagy darab fickó (aki úgy néz ki, mint John Goodman, csak sokkal, de sokkal hátborzongatóbb) világosítja fel, hogy egy óvóhelyen van, ami megvédi a kinti veszélyektől. Valami megtámadta a felszínt, ő pedig a saját maga épített bunkerhez menet, az utolsó pillanatban észrevette a nő felborult autóját, és lehozta ide, megmentve ezzel az életét.
Van itt még egy másik lakó is, egy helyi redneck Emmett (John Gallagher Jr.), aki segített megépíteni a bunkert, és mikor látta a támadást követő fényrobbanást, bekönyörögte magát a föld alá harmadiknak. A film tulajdonképpen erre a háromszögre épül, és a köztük lévő hullámverést mutatja be több műfajbeli ugráson és fordulaton keresztül, egészen az őrületes végig.
Olyan ez a film, mintha Stephen King írta volna még a korai időszakában, majd odaadta volna M. Night Shyamalan-nak, hogy rendezze meg neki (sok mindent lehet mondani szegényre, de hogy ne értene a jóféle feszültség megteremtéshez, azt nem), hogy aztán a kész tekercset ketten betegyék Abrams "rejtélyes kis dobozába", letakarva egy koszos ronggyal, hogy az éjszaka folyamán megkeljen alatta.
Ahogy a pár nappal ezelőtti Cloverfield visszatekintőből kiderült, a sorozat (vagy mi) sajátja ez az erőteljesre húzott hangulat. Pontosan úgy, ahogy a rendelkezésre bocsátott szerény költségvetés is. Talán ez volt az egyik legjobb dolog, ami történhetett a filmmel, mert hát gondoljunk csak bele. Ha szegény Trachtenberget hirtelen megdobták volna majd’ 100 millióval, lehet hogy valamiféle kényszert érzett volna a kommercializálódásra, vagy egyszerűen csak kényelmetlenül feszengett volna a studió figyelő szemeinek kereszttüzében. Hogy nem így történt azt már tudjuk, aki pedig kíváncsi, hogy miért olyan félelmetes John Goodman ha megborotválkozik, az meg szépen váltson egy mozijegyet. 8/10