[Supernatural Movies]

Botrányfilm vagy valami több?

Bertolucci: Az utolsó tangó Párizsban

2016. november 13. - hakos05

Tény, hogy a hetvenes években még könnyebb volt botrányfilmet készíteni, hiszen manapság az ingerküszöb az egekben van, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy néhány jelenet nem verné ki ma is a biztosítékot sok embernél. A film megítélése körül napjainkban is nagy vita folyik: egyesek az öncélúságát emelik ki, míg mások szerint Bernardo Bertolucci filmje fontos kérdésekkel foglalkozik. Valahol mindkét tábornak igaza van.

last-tangov1_bjsymty2ndc7ajsxnzewmjsxmjawoze2mda7mtiwma.jpg

Ha az előbbiek álláspontját vizsgáljuk meg, azt látjuk, hogy egy húszéves lány (Maria Schneider) a játékidő nagy részében fél- vagy teljesen meztelenül mutatkozik. A történet szerint egy párizsi lepukkant lakásban egy tőle jóval idősebb férfival (Marlon Brando) alakít ki szexfészket. Ráadásul elég hamar eljutunk idáig. Az olasz rendező egyből a dolgok közepébe vág: a nyitójelenetben a lány elhalad az utcán a meggyötört tekintetű férfi mellett, akit hamarosan abban a lakásban talál, amit ki szeretne venni. Nem kell sokat várni, hogy az első együttlét megtörténjen. A férfi megelégszik ennyivel. Egyáltalán nem szeretne semmi személyeset tudni a fiatal és naiv lányról, a lakásra is úgy tekint, mint egy helyre, ahová elmenekülhet. Ők csak egymás lényét ismerik, a motivációik ködösek maradnak számukra, mely majd az alkotás végén fog visszájára sülni. A néző persze ismét a mindentudó szerepében tetszeleg. A férfi felesége öngyilkos lett, még a vérétől sem mosták fel a fürdőszobát mikor a film elején járunk. A történet során a nőről is kiderül egy s más, Paul szívében így kettős érzelmi harc dúl. A lányban másfajta kettősség lakozik: már nem gyerek, de még nem felnőtt. Előtte az élet, s bár vőlegénye van, mégis kalandba keveredik a névtelen középkorúval. A film is ezt az összeférhetetlenséget erősíti kettejük kapcsolatában. A kép egy teljesen bizarr, kifordított romantikus filmre hajaz. A férfi sokszor igen agresszívan közelít a lányhoz: rendszeresen mindenféle mocsokságot vág a fejéhez, vagy épp döglött patkányt dug az orra alá, de a legbizarrabb a film hírhedt vajazósszex jelenete. A naturalista képsorok kényelmetlen helyzetet váltanak ki a nézőkből, ám még ezzel együtt is egyfajta lírai hang árad Bertolucci filmjéből és ez az, ami olyan különlegessé teszi azt. Látható, hogy a másik tábornak is igaza lesz: a két eltérő karakterben két világfelfogás találkozik. Az egyik emlékezni szeretne, míg a másik felejteni. A meztelenség egyfelől öncélú is lehet, hiszen dekoratív lányról van szó, másrészt a kitárulkozásnak a metaforikus módja ez. A férfit viszont túlnyomó részben ruhában látjuk, még akkor is, amikor megnyílik a lánynak és elmesél egy gyerekkori történetet (ha metaforikusan nézzük, ezt be lehet tudni annak, hogy nem mond igazat). Ha már a szimbólumoknál tartunk, sokszor látjuk a szereplőket tükör előtt. Mintha ez is a bennük dúló kettősséget jelenítené meg. Itt kell megemlíteni a zseniális operatőri munkát: a táncparkettes jelenet előtti beszélgetésnél különösen érdemes megfigyelni, ahogy a hatalmas tükör előtt közelít feléjük a kamera. Ezt (mármint a közelítést) többször is alkalmazza a film, a légies mozgás mögött azonban mély tragédia lakozik. A színészi alakítások is bámulatosak, Maria Schneider remekül játssza a naivát, de akit kiemelnék az Marlon Brando. Színészi szempontból hálásabb szerepet kapott, mint az ugyanazon évben elkészült A keresztapában és ezzel együtt is a minden idők legjobb férfialakításának képzeletbeli listáján nálam az első helyen van.

last-tango-v1_bjsymty2ndg7ajsxnzewmjsxmjawoze2mda7mtiwma.jpg

Zárszóként elmondható, hogy egy nem könnyen fogyasztható, a két szereplő korai találkozása ellenére is megfontolt tempójú filmről van szó. De több bújik itt puszta öncélúságnál: tragédia ez, mely elkerülhető lenne, ha mernénk megnyílni a másiknak. Filmtörténeti jelentősége vitathatatlan, témájában viszont készültek ettől jobb alkotások is. A pont ezúttal az élvezeti faktornak jár. 7,5/10

A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket Facebookon és Twitteren.

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr1311732153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ymel 2016.11.15. 16:25:19

Nagyon szerettem ezt a filmet. A zeneje is fantasztikus - www.youtube.com/watch?v=pq2kmegOWtE
Dr Stark Andras Pecsett vetitette egyetemistaknak, neki koszonhettem ezt a feledhetetlen elmenyt. Annyira behuzott az egesz, hogy nekem akkor fiatalon eszembe sem jutott a botrany jellege. Innen nezve sem lett rosszabb az emlek, sot, hat ugye a kornyezet, amiben jatszodik, az a francia vilag is vonzo.

tommybravo 2016.11.15. 16:50:04

A kedvemért lecserélnéd ezt a fordulatot: "készültek ettől jobb alkotások is" arra, hogy "készültek ENNÉL jobb alkotások is", csak mert teljesen mást jelent.

Példamondat:
Az érett paradicsomNÁL jobb a lecsó.
Az érett paradicsomTÓL jobb a lecsó.

hakos05 2016.11.15. 21:21:16

@tommybravo: Értem, mire gondolsz, de használatban van ez a forma is. A példáid sarkítanak picit, mert az én kontextusomban ez nem értelemzavaró.

Apadfaxa 2016.11.15. 22:01:11

@hakos05: Egyáltalán nem zavaró egyik fordulat sem, tommy egy nyelvnáci geci !:)
A film meg nagyon jó !
süti beállítások módosítása