Az elmúlt évek sikerei arra a döntésre sarkallták a Disney fejeseit, hogy a létező összes klasszikus meséjüket forgassák újra, ezúttal élőszereplős változatban. Hogy ez mennyire jó, vagy eredeti ötlet, az majd kiderül, ha, például megjelenik Az oroszlánkirály, vagy a Dumbo. A siker egyelőre garantált, A Szépség és a Szörnyeteg az első hétvégén csak az USA-ban visszatermelte a költségvetését. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Disney ráhasalt erre a három témára (Star Wars, Marvel és a klasszikus mesék), és próbálja ezeket a lehető legkevesebb kockázattal elkészíteni. A következőkben az elmúlt évek legkiválóbb újragondolásait gyűjtöttem össze, legtöbbjüknek azonban csak az eredetije Disney. Ami közös, az az, hogy mind lenyűgöző látványvilággal és elképesztő mennyiségű világsztárral bír.
- Pán:
Talán az egyik legtöbbször feldolgozott történet Pán Péteré, de ez volt az első, hogy valaki az egészet a legelejéről szerette volna kezdeni, vagyis az 1953-as film előzményét készítette el Joe Wright. Ebben a filmben Pán Péter és Hook egy oldalon állnak és együtt szállnak szembe a Nirvanát kornyikáló, szebb napokat is látott Hugh Jackman-féle Feketeszakállal. Viszont mindezek ellenére, a Pán egy kifejezetten élvezetes film, tucatnyi nagyszerű ötlettel. Ahogyan a következőkben, úgy itt is ismert színészek neveivel próbálták becsábítani a nézőket a moziba, ebben az esetben korlátolt sikerrel. A kritikai és a nézői siker is elmaradt, ami érthetetlen, hiszen élvezetes kikapcsolódás.
- Alice Csodaországban:
Tim Burton legendás kreativitását talán kissé kioltotta Lewis Carol elborult agyszüleménye, ráadásul a rendező láthatóan kevésbé tud bánni a számítógépes képalkotással, mint a stop motionnel, mégis élvezetes minden pillanata. A színészválasztás pedig kárpótol mindenért, Mia Wasikowski nagyszerű Alice, Johnny Depp végre nem Jack Sparrowt játszik, hanem egy címeres bolondot, Helena Bonham Carter pedig szintén hírnevéhez méltóan alakítja a Szív királynőjét. A rendező életművének talán nem a legfényesebben ragyogó színfoltja, azonban ezen a listán bőven elfér, hiszen azóta már folytatást kapott, bár az már csak egy fokkal jobb a középszerűnél.
- Demóna:
Helyenként meglepően durva és erőszakos, de közben minden ízében igazi Disney. A tündérmesébe oltott fantasynak nem Angelina Jolie az egyetlen aduásza, pedig már eleve az is egy csavar, hogy a főgonosz a főszereplő. Ráadásul Csipkerózsika olyan erőtlenre és bárgyúra sikerült, hogy Jolie akkor is ellopná a showt, ha nem róla szólna a film. Az, hogy az ’59-es eredetinél árnyaltabban mutatja be a karaktereket, ugye, nem nagy durranás, de mindez eléggé meglepő módon történik, néhány lazán 16-os karikás jelenet keretében. A mondanivaló kicsit rágós, ember legyen a talpán, aki hat év alattiaknak elmagyarázza ezt a filmet, de pont családi szórakozásnak ideális.
- Tarzan legendája:
Bár tényleg nem hibátlan és néha kacagtatóan bugyuta dialógusokat hallhatunk a szereplők szájából, alapvetően egy bőven korrekt kalandfilm. Elég bátrak voltak a készítők ahhoz, hogy ne a klasszikus majomember történettel rukkoljanak elő, hanem a civilizációba visszatért John Clayton kongói kalandjaival, amely mellesleg, csak nyomokban tartalmaz bármiféle Tarzant. Felesleges lenne felsorolni, milyen nagy neveket szerzett meg magának a produkció, főként, hogy a címszereplőt alakító Alexander Skarsgard finoman szólva kevésbé sokoldalú tehetség. Legjobb pillanatai azok, mikor, két (ez esetben inkább négy) lábon járó tesztoszteronbombaként, gorillákat kergetve, üvöltve és fékevesztetten fesztiválozik a dzsungelben.
- Hook:
Talán csak az elfogult gyermek beszél belőlem, hiszen több tucat alkalommal láttam a filmet, de ebben a filmben tényleg sikerült újragondolni a történetet. Mára kissé megkopott a fénye, de Spielberg elképesztő csapatot hozott össze és a mai napig felhőtlen szórakozást nyújt.
- Hamupipőke:
Kenneth Branagh, aki korunk legnagyszerűbb Shakespeare adaptálója, aki ebben az esetben is a lehető legjobb úton járt, hogy valami fantasztikust, egyedit és felejthetetlent alkosson. A hatalmas siker most elmaradt, pedig megint csak, a legtöbb körülmény adott volt. A színészgárda itt is fenomenális és kitesz magáért, még szegény Robb Stark is. A látvány és a zene pedig megint csak olyan dolog, ami már-már magától értetődően kiváló egy Disney film esetében (hiszen itt maga a remake is a Disney kezei közül került ki). A film igyekszik az aranyközépúton járni, hogy egyszerre legyen élvezetes a gyerekek és az idősebbek számára is, de ez az, ahol elromlik a dolog. Néhol kicsit túl komoly, itt érezhetően kevésbé is figyeltek a gyerekek, esetenként pedig olyan botor megoldásokkal operál, hogy az előbbiekből kiindulva azt is hihetjük, hogy ez két külön film.
A most megjelenő alkotásnak valószínűleg egy oka van a szégyenre, mégpedig, hogy minden további nélkül, szinte jelenetről jelenetre másolja le a ’91-es változatot. Ezen kívül minden a helyén van benne, a zene még szebb, a látvány kis híján könnyfakasztó, a történeti következetlenségeket is kiküszöbölték és a színészek túlnyomó része szinte könyörög, hogy legyen egy kicsit több lehetőségük a tehetségüket a prózában is megmutatni. Mert ne legyenek senkinek kétségei, ez egy musical.
Jon Favreau elképesztően élethű módon meséli el Maugli történetét, miközben az eredeti regényhez is sokkal inkább hű marad, mint az 1967-es verzió. Sokkal sötétebb és életszerűbb tónusa van ennek a filmnek, miközben ugyanúgy felcsendülnek az ismert dallamok és továbbra is gyerekbarát marad a film. A filmet érdemes eredeti szinkronnal is megtekinteni, hiszen a szereposztás ott is parádés, a számítógépes animáció aprólékosan kidolgozott.
- Elliot, a sárkány:
Talán az eredetihez képest ez a film esett át a legtöbb ráncfelvarráson, és hihetetlenül jót tett neki. David Lowery először rendezhetett nagyköltségvetésű produkciót, ez pedig kiváló ötletnek bizonyult a stúdió részéről. A kedves és zöld bundájú sárkány, Elliot és az árván maradt kisfiú, Pete története az egyik legjobb Disney-film az elmúlt évtizedből. Nagyszerűsége az egyszerűségében rejlik, kevés szereplőt mozgat, de azok motivációit, érzéseit egy gyerekfilmhez képest meglepő alapossággal ábrázolja a film. Igazi felüdülés az erőltetett és gyakran céltalan feldolgozások sorában.
Hogy hány évre elegendő meséje van a Mickey egeres stúdiónak, hogy évente egy-két élőszereplős remake-el kápráztassák a nézőket, és hogy ezt meddig veszi be mindenki, én egyelőre elképzelni sem tudom, hiszen, amíg jegyet vesznek ezekre a filmekre, a stúdió egyre újabbakkal fog előállni. Ha azt azonban egyre javuló minőséggel csinálja és nem csak újraforgatja a neves elődöket, biztos, hogy emberek milliói továbbra is özönleni fognak a filmekre.