Taika Waititi hatodik nagyjátékfilmes rendezése mindjárt hat Oscar-jelölést is kiérdemelt – de nem úgy a nézők egyöntetű rajongását. A Thor: Ragnarökkel a blockbusterek hogyanjába is beszimatoló új-zélandi filmes eleinte vonakodott is Adolf Hitler szerepétől, ám a Fox Searchlightnál (höhö, Disney-nél) csak sikerült valakinek meggyőznie őt, hogy ez a helyes lépés, ahogy végül eme filmötlet is megvalósult, hogy aztán jól meg is ossza a közönséget. Nem ezek miatt lesz emlékezetes a Jojo Nyuszi. De sok minden másért igen.
A főcím alatt felcsendülő I Want to Hold Your Hand (pardon,
Ő maga el is vinné a show-t, de szerencsére a stúdiók, meg úgy általában a Waititi iránt táplált bizalom többek közt Sam Rockwellt és Scarlett Johanssont is a vászonra csalogatta. Míg az előbbi apja helyett apjaként egyengeti a kicsi Jojo útját már a Jungvolk-kiképzés legelső napján, addig az utóbbi a Házassági történet után megint olyat hoz anyaszerepben, hogy az már könnyfakasztó. Amikor a karakter saját, épp a fronton küzdő férjét eljátszva imitál családi perpatvart, hogy még azzal is szeretve nevelje Jojót... Johansson karaktere mosolyt csalogat mindenki arcára, csak mire észrevennénk, máris a könnyeinkkel kell megküzdenünk.
Mert minden idióta megmozdulása ellenére (mondjuk ez is ízlés kérdése, jelen írók sora oda meg vissza volt a film humorától), és minden történelmi áthallásán túllendülve a Jojo Nyuszi nemcsak vidám, de szívszorító élmény, ráadásul elég kendőzetlen is, még az alacsonyabb korhatár-besorolása ellenére is. Ha emiatt nem is erőszakos a film (elvégre majdnem egy családi mozival van dolgunk), így is belepiszkál mindenbe, fajgyűlöletbe, elnyomásba, a háború borzalmaiba, de úgy, hogy közvetlen nem is ezekre kíván választ adni. Arra ott volt a kiindulópont, egy Hitlerről mintázott, kiwi akcentusú gondolat képében. Szóval nem ettől válik merészebbé a Jojo Nyuszi, és nem is attól, hogy a Gestapót vidáman heil hitlerező englishmanekkel játszatták el, vagy hogy a magyar feliratokba becsempészték azt: "Nanáci!"
Egy film csak profitálni tud abból, ha alkotója nem csupán tehetséges szerzői filmes, de egyben a stúdiórendszerben is jártas. Waititi pedig tudja jól, hogy szólítson meg széles tömegeket még a legelvetemültebb ötletével is. A Jojo Nyuszi egy remekül elmesélt és eljátszott film, ami eleve egy remekül megálmodott elképzelés is egyben, hiszen amennyire kiborító, legalább ugyanannyira megható is tud lenni. 8,5/10
Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren