Egy újabb év telt el, így kénytelen vagyok ismét kigyűjteni azokat az alkotásokat, amik meghatározták a 2014-es évet, legyen itt szó jó vagy egy kegyetlenül rossz filmről. Bár a rossz filmek toplistájának egy külön posztot fogok szentelni, a csalódás szó azért nem fog hiányozni az alábbi gyűjteményből sem, szóval nézzük is hát, hogy mivel volt dolgunk a tavalyi évben.
Most kivételesen nem vártam meg az Oscar-gálát, így ennek örömére egy kissé rendhagyó felsorolást tudtam készíteni.
Legjobb horror: The Babadook
Manapság már semmi extra elvárásom nincs egy horrorfilmmel kapcsolatban, hiszen a tapasztalataim alapján a zsáner egész egyszerűen kihalt (a kritikai sikert tekintve). Azonban néhány rendező még úgy gondolja, hogy ez nem jelenthet akadályt nekik, így megpróbálnak összehozni olyan filmeket, amiket talán egyszer majd a zsáner legjobbjai között fognak emlegetni. Jennifer Kent céljai közt ugyan nem volt semmi világot megváltó dolog, amikor nekikezdett a Babadooknak, ám mégis sikerült neki összehoznia egy korrekt, intelligens és hangulatos horrort, ami gondolkodás nélkül megérdemli, hogy megkapja ebben a gyenge felhozatlanban az év horrorja címet. Soha rosszabbat a jövőben… KRITIKA
Legjobb film: Galaxis őrzői
Sokáig kerestem azt az alkotást, ami felkerülhet majd év végén a csúcsra. Jött Nolan, jött Fincher, de egész egyszerűen nem tudták megugrani azt a szintet a szememben, amit a Galaxis őrzői felállított egy forró nyári napon. James Gunn egy olyan tökéletes blockbustert rakott össze, ami nem csak egy év meghatározó popcornmozija lett, de talán az évtized legjobbjai között is bátran helyet követelhet magának. A 70-es és 80-as évek hangulatát időző, Star Wars és Indiana Jones keverék megmutatta, hogy mennyit is számít a hangulat egy alkotásnál, még akkor is, ha semmi újat nem próbál meg lerakni az asztalra. Magasan a legjobb Marvel-mozivá avanzsálódott. KRITIKA.
Legjobb sci-fi: Interstellar
Reménykedtem benne, hogy az év legjobb filmje lesz, de egy ici-picit csalódtam. Bár magam sem tudom, hogy igazából miért, mert az elvárásaim nem voltak valami nagyok. Vagyis inkább nem tudtam, hogy mit várjak Nolan legújabb alkotásától. Majd jött a premier nap, aztán mindenre fény derült. Nolan ismét nem hibázott, a végeredmény pedig egy ütős, a jövőben biztos vagyok benne, hogy klasszikus státuszba lépő mozival gazdagodtam, így itt a helye a listán. KRITIKA.
Legjobb akciófilm: John Wick
The Guest vagy John Wick. John Wick vagy The Guest? Csupán egy apróság döntött, hogy végül Wick-úrfi jött ki győztesen a versenyből, mégpedig az, hogy Keanu Reeves annyira badass volt, hogy arra már nincsenek szavak. Egész egyszerűen zseniális választás volt a szerepre. A sablon áradat pedig összességében jól működött. KRITIKA
Legjobb thriller: Holtodiglan
Ha Fincher filmet rendez, akkor az a legtöbb esetben iszonyú nagyot szól. A mester már többször megmutatta, hogy lehet rá számítani, ha valaki igényes alkotást szeretne nézni kikapcsolódás gyanánt. A Gone Girl címet viselő adaptációja pedig egy újabb példa arra, hogy Fincher miért a jelenkor egyik legjobb rendezője. KRITIKA
Legjobb vígjáték: 22 Jump Street
Gyenge, nagyon gyenge volt az idei év vígjátékok terén. Reménykedtem benne, hogy a nagy kedvencem folytatása, a Dumb és Dumber nyeri meg ezt a versenyt, de végül a jó-jó, de korántsem kiemelkedő 22 Jump Streetre esett a választásom. Tatum és Hill továbbra is korrekt módon szállítják a poénokat, de azért remélem a jövőben majd ennél többet kapunk… KRITIKA.
Legjobb animációs film: LEGO-Movie
Minden szupi-szupeeeer!!! …lenne, ha a film ott lenne az Oscar-gálán, de néhány – nem szeretném jellemezni milyen – zsűri úgy gondolta, hogy a Warner Lego-filmje nem volt olyan jó, hogy végül bekerüljön a végső stádiumba. Nagy hiba! Mindenesetre mi gondolkodás nélkül odaadjuk neki az év legjobb animációs filmje díjat. KRITIKA
Legjobb sorozat: True Detective
Nem nézek sorozatot… túl sok időt vesz el… stb. Aztán jött a True Detective, Matthew McConaughey, Woody Harrelson (khm… Alexandra Daddario :D ) és minden megváltozott. Olyan szinten zseniálisan összerakott, minden elemében kitűnőre vizsgázó szériát láthattam Nic Pizzolatto-nak hála, hogy a mai napig nem tudom kiverni a fejemből azt a mocskos, de magával ragadó hangulatot, ami átjárta mind a nyolc epizódot. Tökéletes.
(Fargo-nak is szívesen odaadnám a címet, de csak egy győztes lehet.)
Év jelenete: We are Groot!
Ehhez úgy gondolom nem kell különösebb kommentár, ugyanis We’re Groot!
Év gyilkosa: Keanu Reeves – John Wick
Mint már említettem Keanu remek választásnak bizonyult a John Wick-ben lévő szerepre, így a The Guest és a Védelmező után egyértelművé vált, hogy ő lesz a befutó a 2014-es év legjobb gyilkosai versenyben.
Év harca: Godzilla vs. Muto
Sajnos a film nem végzett a legjobbak között, de vitathatatlanul képes volt olyan elemeket felvonultatni, amik miatt érdemes beszélni róla. A fényképezés mellett a gigászok csatája volt az, ami nem csak, hogy epikusra sikeredett, de még magát Godzillát is olyan magasságokba emelte, ahová való. Roland Emmerich kis gyíkját szemtelenül eltaposta az új szörnyeteg. KRITIKA
Év csalódása: Feláldozhatók 3
Hatalmas rajongója vagyok a 80-as éveknek és az akcióhősöknek. Azonban a Feláldozhatók 3-ból pont az hiányzott, amiért ezek a filmek elkészültek. A nosztalgia, az egysorosok, a kimagasló tesztoszteron szint. KRITIKA
Év kellemes csalódása: Az útvesztő
Először azt hittem valami gyenge Hunger Games utánzatot kapok, ám ahogy teltek a percek a játékidőből, úgy eszméltem rá arra, hogy az Útvesztő lesz a következő young-adult könyvadaptáció, ami megérdemli a sikert. Szóval kérem a következőt! KRITIKA
Év lúzere: Ridley Scott
A jogász után mindenki azt gondolta, hogy majd a jó öreg Scott visszatér, és ismét nagyot fog alkotni. Kapott is egy rakás pénzt, illetve kiváló színészeket, ám a végeredmény még a Noét is alul tudta múlni mind kritikailag, mind pedig pénzügyileg. Idén lehet javítani…
Év trollja: Michael Bay
Évek óta szarik a kritikusai fejére Bay, és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a legújabb Transformers filmje. Tudja ő, hogy ezzel nem fog versenyben lenni az Oscar-díjért, de miért is akarna versenyezni, ha világszinten még mindig ő hozza a legtöbb pénzt. Valamit nagyon tud az ürge, mert hiába szólja le mindenki ezeket a filmeket, a pénzügyi siker azt mutatja, hogy imádják Optimusékat a filmszeretők. KRITIKA
Év soundtrackje: Galaxis őrzői
Kijött az első előzetes. Felcsendült a Blue Swede - Hooked On A Feeling, és a Galaxis őrzői bejelentkezett az év soundtrack-je címért. A film hivatalos megjelenése után pedig már egyértelművé is vált, hogy meg is fogja nyerni a versenyt.
DC vs Marvel: Marvel
Bár sorozatok terén a DC jelenleg még erősebb, a filmes részlegen viszont a Marvel továbbra is egyeduralkodó. Amerika kapitány 2, Galaxis őrzői, X-Men… három olyan kiváló blockbuster, amire még talán a rajongók sem számítottak. A Pókember 2 bakija pedig senkit nem érdekel, ha mellette ilyesfajta minőséget képviselő Marvel-adaptációk kerülnek ki a nagyközönség elé.
Év karaktere: Groot
Választékosan beszél, pénzügyi kérdésekben mindig résen van, a harctéren szinte legyőzhetetlen, és még a barátait is képes megvédeni. Groot elképesztő sikernek örvendett a 2014-es évben, és látva a produkcióját… meg is lehet érteni!
Az év legérthetetlenebb esete: Holnap határa
Tom Cruise szinte garancia a jó szórakozáshoz. Most azonban az amerikai közönség úgy gondolta, hogy nem érdemli meg a sikert… pénzügyileg a Holnap határa érthetetlen módon hatalmasan zakózott, holott a film nem szolgált rá a bukásra. Egy remekül összerakott akció-sci-fi, amit évek múltán is ajánlgatni fogunk az ismerőseink körében. Tom Cruise egyik legjobb filmje, és egyben a 2014-es év egyik legjobb alkotása. KRITIKA
Nem gyün Oscar-bácsi: Holtodiglan
Hiába a kritikai siker, hiába özönlöttek rá az emberek. Hiába dicséri minden egyes blogíró, a Gone Girl csupán egyetlen egy Oscar-jelölést kapott. Se egy rendezői, se egy forgatókönyv, se egy legjobb film jelölés, pedig, ha ezeket mind megkapja, akkor sem lehetett volna egy rossz szót szólni. Egyértelműen a legnagyobb hiányzója az idei gálának.