A közösség ereje - Mindenki

2017. február 28. - hannigabi

2017. február 27-én megrendezték a 89. Oscar-gálát. A legjobb rövidfilmek közé nevezve volt egy magyar mű, Deák Kristóf Mindenki című alkotása. A díjat be is húzta, amivel az első magyar győztest avatták az ünnepség történetében. Legalábbis, ami ezt a kategóriát illeti.

mindenki.jpg

1991-et írunk, a 10 éves Zsófi új iskolába kerül. Az új helyen sok minden idegen és furcsa, de van remény: Zsófi bekerül az iskola híres kórusába, és összebarátkozik Lizával, aki a legnépszerűbb lány az osztályban. Még nem is sejti, hogy hamarosan Lizával együtt kell szembeszállniuk a kórusvezető Erika nénivel, aki nem olyan kedves, mint amilyennek elsőre látszik.

Aki látta, annak szerintem mondanom se kell, hogy mennyire megérdemelt volt a győzelem. Aki pedig nem látta, annak sürgősen ajánlom a pótlást. Deák egy nagyon is hétköznapi, ugyanakkor csodálatos sztorit álmodott a vászonra, ami épp úgy szól az elnyomásról, a közösség erejéről, mint a gyermeki ártatlanságról. A színészek fantasztikusak Hais Dorottya és Gáspárfalvi Dorka párosa nagyon tündéri, és egyáltalán nem idegesítőek. Szamosi Zsófia pedig kiváló az autoriter, igazságtalan és törtető Erika néni szerepében. Viszont úgy éreztem, hogy Deák tarsolyában maradt még muníció, mintha még lenne bőven mesélni valója ezzel a történettel kapcsolatban. A koncepció is egy kicsit hosszabb játékidőért kiált szerintem (70-80 perc). De ez egyáltalán nem válik zavaróvá, mert így is kerek egésznek fogjuk érezni.

mindenki2.jpg

Nagyszerű volt megélni a két kislány életének ezt a kis szeletét. Minden a helyén van, és amikor a végére érünk, igazán jó érzés fog eltölteni minket. Nagyon is megérdemelte Deák az elismerést. Ez a fiú egy istenverte tehetség. Remélem, hogy sok hasonlóan jó és szép alkotással fog még megajándékozni minket.

Ha nem láttad, itt megnézheted még 6 napig.

A film MAFAB adatlapja

Ha tetszett, amit olvastál, kövess minket Facebookon vagy Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr4112299895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Treff Bubi 2017.02.28. 18:17:14

Kedves alapötletet láttam suta, mesterkélt alakításokkal és dühítő logikátlanságokkal megvalósítva. Tekintve, hogy a filmeket egymáshoz viszonyítva díjazzák a kategóriákon belül, a Mindenki volt a legjobb?!

agarik 2017.02.28. 19:23:26

Következetlen, trehány film. Rossz forgatókönyv, rossz rendezés.
A szereplők voltak csak jók. Meg hát legalább nem valami világnézeti sértegetés helyből és nekifutásból mint a Saul Fia, aminek ugye alapkoncepciója hogy Pál mégsem tért meg kereszténynek.

Btw, a címe most Éneklés, vagy Mindenki?

Ja, és egy kérdés: hogyan sikerült jelölni ha orrba-szájba pozitívan nyomja a film a kommunizmust?

Fincherista 2017.02.28. 20:29:31

Az előttem szólókkal szemben én a kritikával értek egyet, kifejezetten erős darab, jó alakításokkal és a kiszámítható csattanó ellenére is hatásos befejezéssel. Nem láttam a többi jelöltet, így nem tudom, hogy a legjobb helyre került-e a szobor, de biztos, hogy jó kezekben volt Deákéknál.

@agarik: Mindenki a magyar cím, a Sing (Ének/Éneklés) az angol, amivel versenyeztették. A pro-kommunizmus kritikát mire érted?

agarik 2017.02.28. 21:21:16

@Fincherista: Akkor áruld már el mennyire logikus az, hogy éveken át egy zsűri, egy szülő, de még a kórustagok sem veszik észre hogy a kórus harmada egyszerűen nem énekel!
Vagy mennyire valószínű hogy a végletekig kirekesztőnek és kasztosodottnak ábrázolt diákok egy jó ügyért összefogjanak.
De regélhetnél valamit a teljesen mesterséges kötődésről is a két főszereplő kislány között.

És végül kitérhetnél rá mennyire reális egy országban, ami mindenért a kommunizmust hibáztatja, ami jött Keletről és Nyugatról egyaránt a Diktatúra-Narratíva szerint, egy olyan filmet szerepeltetni amiben teli tüdőből, gyermeki ártatlansággal tolják a néző arcába a kommunista indulókat...

Végezetül pedig áruld már el, miért nem ugyanaz a cím minden nyelven. Yo? Kit akarnak jobban átbaszni - a külföldet, vagy az agyarokat?

----------

Konklúzió: a film szar. Kíváncsi vagyok erre több, vagy valamivel kevesebb közpénz lényegült át nem-közpénzzé mint a Kincsem-filmnél?

Fincherista 2017.02.28. 22:08:24

@agarik: Mivel félig-meddig valós eseményeken alapul, így nem tudom, miért is ne történhetett volna meg hasonló, illetve ennyi költői túlzás bőven belefért nálam.

Liza volt az a lány, aki összeboronálta őket, ő az, aki mellé a többi lány beakart ülni, ergo a miniközösségük olyan tagja lehetett, akire hallgat a többi. Hogy miért pont az új lánnyal barátkozott? Egyrészt miért ne, másrészt mert talán ő nem ajnározta, vagy mert csak megtetszett neki a karkötője, aztán valahogy összebarátkoztak. Szintén nem egy földtől elszakadt karakterábrázolás.

Nyilván nem náci indulókat énekeltettek velük, ezt ismerték, ezzel lázadtak. Egyébként a bekezdésedről nekem az Another Brick in the Wall c. szám ugrott be, aminek a refrénje ugyebár a "We don't need no education...", s ez alapján a Pink Floyd arra akarna rávezetni, hogy még csak véletlenül se ragadjanak a fiatalok tankönyvet?

A címről meg csak annyit, hogy forgalmazói döntés. Miért A remény rabjai a The Shawshank Redemption, miért Nyolcadik utas a Halál az Alien stb. Egyébként simán lehet, hogy szándékosan versenyeztették ezzel a címmel, mint amivel sikeresen megy a mozikban az azonos című amerikai animációs film. Talán ezzel akartak maguknak plusz hype-ot gerjeszti.

agarik 2017.02.28. 23:09:32

@Fincherista: Mivel a film még csak nem is állítja magáról hogy "valós eseményeken alapul", így a megjegyzés irreleváns, a történet tetszés szerint volt elhelyezhető. A megjegyzés amúgy nem tudom mire vonatkozik, így megjegyzés:
- a komcsibetétdal(ok) nem képezhetik részét
- az alapszituáció problematikája teljes mértékig hihetetlen
- a két karakter interakciójánál viszont egyszerűena kérdés megkerülésére vonatkozó próbálkozás
azaz végülis értelmetlen volt beírni.

"Liza" karaktere lényegtelen a leülésnél. Annál fontosabb a) hogy Lány 1 a megadott oldalra akar ülni b) inkább lerántgatná a padról Lány 2-t c) Lány 3 még mindig ki van közösítve, mellé se Lány 1, se Lány 2, se Lány 4 nem hajlandó ülni.
Mivel a jelenet egyedül leírója az osztályon belüli kapcsolatoknak, így kulcsmeghatározó leírása a közösségnek, ami ezáltal kizártnak mutatkozik a filmben véghezvitt cselekedetre ami a film lényege lenne. Hihetetlenné, ezáltal hiteltelenné teszi az egész filmet.

Liza pedig nem "barátkozott", hanem minden értelmes határon túlmenve nemcsak ráakaszkodott, de az osztály vezéregyéniség-szerepe ellenére alárendelte magát a tökismeretlen Új Lánynak. Ez hihetetlen, tehát hiteltelen, tehát rossz.

Jelen pillanatban komcsi indulót énekeltetni a kórussal azonos azzal mintha náci indulót énekeltetnének velük. Nézzél már ki a fejedből! 2017-et írunk. Se a komcsi indulóknak, se a Rózsaszín Öregembernek nincs helye itt. Btw, a Buzi Floyd valóban azt hírdette, és a népek éltették érte hogy nem kell tankönyv. A dalnak feltehetőleg vallásos támogatottsága és inspirációja volt. Nekem persze ilyesmihez semmi közöm, sokkal inkább nálad hangazanak úgy a dolgok mintha elakarnál kenni-tusolni minden kérdést félválaszokkal és vádaskodással.

No, a címnél csak kiderült hogy marketinghazugság. Nem merték vállalni magukat. No persze mivel egy 2015-ös filmmel kellett a 2016-os mezőnyben versenyezni... Tehát kiírás szerint be sem nevezhettek volna...

hannigabi 2017.03.01. 00:05:49

@Fincherista: Ja, nézzél már ki a fejedből! Tiszta szégyen vagy....

Fincherista 2017.03.01. 06:21:59

@agarik: Én vádaskodok? Kit és mikor vádoltam?

Attól, hogy nálad nem működött a dramaturgia, nálam még működhetett a film. Azt azért egyébként sem kellene elvárni egy rövidfilmnél, hogy mindent és mindenkit bemutasson...

Kitérni meg nem tértem ki, de majd valamikor a közel jövőben újranézem, hátha megvilágosodom.

A vádaskodásról még annyit, hogy 2016. február 28-án volt a TV-s premierje, moziban még később mutatták be. Bár pont a premierekkel való játszadozás lenne a legutolsó, amit egy Oscar-jelöltnél fel lehetne róni, mivel jellemzően a mezőny nagyobbik felét az adott év decemberének második felében szokták bemutatni és akkor is csak pár száz teremben. Nyilván azért is, mert az Oscar legalább annyira marketing-díj, mint szakmai.