[Supernatural Movies]

Top 10 film 2016-ból

Hakos05 évértékelő posztja

2016. december 26. - hakos05

Az idei évre hatványozottan igaz volt, hogy az évösszegzéshez a hozzávalókat nem a nyári blockbusterek közül kell majd összeszedni. Szerencsére idén is akadtak olyanok melyek maradandó élményt okoztak. Igyekeztem változatos lenni, de egy ilyen lista valahol a legjobbak és a kedvencek között található ezért saját ízlést tükröz. Az senkit ne tévesszen meg, hogy a kritikára irányító linkben a pontszám több, mint a dobogó eggyel magasabb fokán lévőé. Ennek az oka az imént leírtakban keresendő. Az a nem titkolt cél is vezérelt, hogy egyúttal azokról az alkotásokról is írjak ismertetőt, amikről általában kevesebbet hallani.

movies-tad.jpg 

10. Can We Take a Joke?

10-can-we-take-a-joke-01.jpg

Nem egyszer hallani, hogy hazánkban halálra ítélt ötlet egy South Parkhoz hasonló szatirikus animációs sorozat elindítása, hiszen sértődések és polgári perek lennének az élcelődésekből. Az USA-ban más. Ott felszabadultabbak az emberek, tovább el lehet merészkedni humor terén - mondják. Seth MacFarlane ajánlotta twitteren ezt a dokumentumfilmet, mely a humor világát járja körbe általánosan, bemutatva, milyen sértődések lehetnek egy-egy viccből. Trey Parkerék említett agymenéséről valamiért nincs szó benne, van viszont szegmens egy főiskolai performanszon kitört lövöldözésről, rendőri felügyelet mellett lezajlott stand-up estekről, bebörtönzött és tönkretett humoristáról, egy viccesnek szánt tweet miatt a médiafigyelem központjába került nőről, bocsánatkérésekről és összességében a szólásszabadságról.

9. Zootropolis (Zootopia)

09-zootropolis.jpg

A Disney tavaszi dobása nemcsak eredeti címében utal egy állati utópiára, de az animációs filmek közt is már-már utopisztikus, ideális alkotás. A nyuszi és a róka nyomozós kalandjai amellett, hogy a filmre akár a haver-zsarus címkét is ráaggathatnánk, olyan releváns témákat boncolgat, mint a női egyenjogúság és a rasszizmus. A popkulturális utalások (Breaking Bad!) a felnőtteket késztetik nevetésre, egyéb humorforrása, mint például az ügyintéző lajhár elképesztően vicces lassúsága pedig egyszerre kacagtató azon kicsik számára is, akik koruknál fogva még nem tapasztalhatták meg a bürokrácia idegtépő tempóját. (kultúrfaló kritikája)

8. A boszorkány (The Witch)

08-thewitch2.jpg

Nem sok rendezőnek adatik meg, hogy elsőfilmesként potom pénzből olyan horrort tegyen le az asztalra, hogy arra a nézők és a kritikusok is elégedetten csettintsenek. A feszültséget vágni lehet Robert Eggers rémmeséjében, ami a 17. század Amerikájába kalauzol minket. Miután egy farmgazdálkodást folytató család kisfia rejtélyes körülmények között eltűnik, bizonytalanság és félelem lesz úrrá a mikroközösségen. A film a nézőt is kétségek közt tartja. Vajon, amit látunk valóban megtörtént vagy mindez a család félelmének kivetülése? (Fincherista kritikája)

7. In a Valley of Violence

07-in-a-valley-of-violence.jpg

Az elmúlt években a western új erőre kapott. Az ember azt gondolná, hogy a műfajban nem lehet újat felmutatni, de ha megnézzük Ti West filmjét, rájövünk, hogy nem is tévedhetnénk nagyobbat. Talán ezt a zsánert lehet a legjobban keverni mással, a kavalkád pedig ebben az alkotásban zseniális. Egyszerre kap bosszúfilmes narratívát és fordítja ki az archetipikus karaktereket, változtatja cselekvővé a nőt (Taissa Farmiga zseniális!), miközben a műfajra jellemző jegyeknek is engedelmeskedik.

6. Amanda Knox

06-amanda-knox.jpg

A Netflix idén végképp belehúzott a saját tartalom gyártásába. A kínálatukban egyebek mellett helyet kapott ez a sok szempontból gyomorforgató dokumentumfilm is, mely a 2007-ben Olaszországban brutálisan meggyilkolt brit cserediáklány esetét mutatja be. Az egyik elsőszámú gyanúsított az áldozat amerikai szobatársa, a kissé furcsán viselkedő, vallomásában ellentmondásokba keveredő Amanda Knox lett. Az ügy óriási médiafigyelmet kapott, így egész Olaszország és a tengerentúl is hamar megismerte a lány nevét. A filmben bepillantást nyerhetünk egy újságíró igen megkérdőjelezhető etikával bíró munkájába, valamint láthatjuk azt is, hogyan kezdenek hozzá a nyomozók az első látásra egyszerűnek tűnő eset felgöngyölítéséhez. A dokumentumfilm lineárisan mutatja be az eseményeket, így olyan érzésünk lehet, mintha krimit néznénk. Utóbbi műfajhoz hasonlóan az ügy fordulatai a nézőben is megkérdőjelezik a címszereplő lány ártatlanságát.

5. Az utolsó emberig (Blood Father)

05-blood-father-2016.jpg

Apa-lánya mozi az Elrabolva óta nem volt ilyen erős. Különös egybeesés, hogy ezt a Mel Gibson által felvértezett filmet is egy francia rendező jegyzi. Itt az Erin Moriarty alakította tinédzser kerül bajba és kér segítséget börtönviselt és az alkohol miatt elvonón lévő apjától. Hamarosan megindul a hajsza a porlepte országutakon ebben a régi vágású akciófilmben, melyhez fogható letisztultságot (nem a képi világra célzok) régóta nem lehetett vásznon látni. Egy igazi adrenalinbomba.

4. Under the Shadow

04-under-the-shadow-002.jpg

Ez már a második horror a listán, amely rendezői debütálás is egyben. Az iráni születésű Babak Anvari filmje a ’80-as évek végi Teheránban játszódik az iraki bombázások idején. A frontra szólított orvos férj miatt a gyermekével egyedül maradó Shideh története a nyomasztó háborús közeg mellett kísértethistóriába csap át, miközben a rendező a női szerepkörökön is elegánsan végigzongorázik.

3. A homár (The Lobster)

03-the_lobster1.jpg

Kétségkívül a görög rendező filmje a legabszurdabb és legkényelmetlenebb, ami idén megjelent. Colin Farrell visszafogott játékával remekül hozza karakterét egy olyan világban, ahol a partner nélkül maradtakat, ha belátható napon belül nem találnak párt, tetszőlegesen választott állattá operálják. Ha a premissza nem lenne elég, a cselekmény a szálló melletti erdőben élők vadászatával színesedik, ahol minden áldozat eggyel több napot jelent az emberként eltöltött életre. Lanthimos alkotása párkapcsolati görbetükör is egyben.

2. Neon démon (The Neon Demon)

02-neon_demon_screenshot_1304.jpg

Refn a Cannest megosztó legújabb filmjében a neonfényes Los Angeles-i divatvilág árnyoldalát mutatja be a női szépség központba állításával. A törékeny Jesse (Elle Fanning) azonnal elvarázsolja a szépségipar fejeseit, mellyel a partnerei figyelmét is magára vonja. Természetesen az irigység lángjai is fellobbannak. A dán rendező lüktető rémálmában a démon kiléte nyitott marad. A válasz L.A.-ben, a szépségben vagy a szépségiparban keresendő, de az is megoldás, ha mindháromban megtaláljuk egyszerre. (Duba Dániel kritikája)

1. Aljas nyolcas (The Hateful Eight)

01-hateful-eight.jpg

A következő újító erővel bíró westernfilm jön a listán, ezúttal Quentin Tarantinótól, mely a rendezőzseni legérettebb filmje is egyben. Nem is ő lenne, ha nem találnánk az év elején moziba küldött alkotásában frissítő elemeket. Tarantino életművében a zsáner egésze, vagy annak elemei egyébként is megjelennek. Az Aljas nyolcasban kamaradráma vegyül az Agatha Christie regényeket idéző krimivel, megidéződik a Carpenter-féle A dolog és még ki tudja mi minden. Ha az ex-tékás tálalja, úgyis nyakon lesz öntve minden erőszakkal. (Fincherista kritikája)

Ha tetszett amit olvastál, kövess minket a Facebookon és a Twitteren!

A bejegyzés trackback címe:

https://supernaturalmovies.blog.hu/api/trackback/id/tr5312070469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nietzsche. 2016.12.28. 00:38:13

@REMY: Én mondjuk nem!

Szerintem egy ilyen listára nem ártana olyan filmeket feltenni, amit azért megnéznek és ismernek az emberek. Ezen a listán van dokumentum film, művészfilm, iráni film, minden szar, amit a kutya nem látott. A maradék meg iszonyú gyenge. Alja nyolcas? Ez komoly? A boszorkány (harmadvonalbeli horror?) Ne már.

hannigabi 2016.12.28. 09:54:44

@Mr. Rick Blaine: Nem, egy ilyen listára azok kell felkerüljenek, amiket a szerző az adott évben a legjobbnak gondolt. Viszont, ha az Aljas nyolcas iszonyú gyenge és A boszorkány harmadvonalbeli horror stb., akkor őszintén kíváncsi vagyok az alternatíváidra.

Nietzsche. 2016.12.28. 12:39:24

@hannigabi: ... nem én működtetek filmes blogot, ne tőlem várd az ötleteket! De 2016 -ban több száz film készült csak a nagy amerikai filmstúdiókban (és másik több száz vagy ezer, szerte a világban) és vagy 30-40 színvonalas közülük. Jól néznénk ki, ha ezek volnának a legjobbak! :)

hannigabi 2016.12.28. 12:59:55

@Mr. Rick Blaine: Csak tudod az a baj, hogy így kicsit nevetségessé teszed saját magadat. Leírod, hogy ezek nem jók/nem a legjobbak, szem elől tévesztve, hogy a kritika, azon belül pedig a toplistázás nagyon szubjektív dolog. És ugye semmi baj nincs azzal, ha neked nem ezek tetszettek legjobban, de ha már olyanokat írsz, amit az imént felsoroltam, akkor írd le, hogy szerinted mik voltak idén a legjobbak! És az ugye már csak mellékes, hogy nem attól lesz valami jó film, hogy a nagy amerikai stúdiókban készül. ;)

Nietzsche. 2016.12.28. 13:56:06

@hannigabi: nem csak a nagy amerikai stúdiókról írtam. Ha tudsz olvasni. láthatod. Ha viszont gúnyolódni, akkor inkább velem, akkor kiragadhatsz részeket a hozzászólásomból. Mondjuk ezzel nem én leszek nevetséges.

hannigabi 2016.12.28. 14:07:21

@Mr. Rick Blaine: Igaz, igaz, ezt félreértettem/olvastam, bocsi. Ugyanakkor te is csak ezt az egyet emelted ki az én hozzászólásomból, és még mindig nem tudom miért olyan szarok ezek a filmek, amik a listán szerepelnek, illetve azt sem, hogy miket tennél a helyükre és miért.

Nietzsche. 2016.12.28. 14:09:06

De mondhatok filmeket is, melyeket hiányolok (bár én nem vagyok filmes blogger, nem értek hozzá). De íme néhány, ami jobb a listán lévőknél és láttam is:

Creed, Apolló fia, Kaliforniai álom, Amerika Kapitány - Polgárháború, Vaksötét, A könyvelő, Érkezés, Éjszakai ragadozók, Szövetségesek, Zsivány Egyes (Star Wars), A nagy dobás, Az utolsó emberig (Blood Father), Carol ... stb

Azzal egyetértek, hogy egy ilyen lista szubjektív. Csupán annyival egészíteném ki, hogy egy filmes blog esetében nem árt, ha figyelmbe veszi a nézhetőséget és közismertséget is.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.12.28. 14:18:58

@Mr. Rick Blaine: Ez mezei filmes blogger meg a sima filmszerető között annyi a különbség, hogy az egyik ír a másik nem. Szóval itt nem kell felsőbbrendűvé tenni a bloggert, mert nem az. (bár azért köszi :D )

Fincherista 2016.12.28. 14:23:27

@Mr. Rick Blaine: Én csak javasolni tudom az első bekezdés elolvasását, ugyanis a szerző célja volt az (is), hogy ne feltétlenül a legtöbbet hangoztatott címeket vonultassa fel. Az általad említettek között akad olyan, ami a blog egy másik szerzőjénél már rajta lett volna a listán, illetőleg lesz is ilyen. Ahány szerző, annyi lista és legalább annyi kritérium alapján...

hannigabi 2016.12.28. 14:24:53

@Mr. Rick Blaine: Mi se értünk hozzá :D Így már mindjárt jobban tetszik egyébként a dolog. Az Éjszakai ragadozók az enyémen majd rajta lesz, a Blood Father pedig ezen a listán jelen van. :)

Nietzsche. 2016.12.28. 14:35:04

Oké! Fehér zászlót lobogtatok! :)
... és várom azt a másik listát!

logikus4 2016.12.28. 22:34:22

A Neon démon rettenetesen gyenge. Minimális mondanivalójú, agyonnyújtott kliséhalmaz.

midnight coder 2016.12.29. 14:07:37

@Fincherista: Ehhez képest a Zootropolis és az Aljas Nyolcas szerintem eléggé mainstream. A többiről viszont tényleg nem hallottam, de őszintén szólva a leírások alapján nem is nagyon nézném meg egyiket sem.
süti beállítások módosítása